Předmět: Evoluce, kognice, kultura

« Zpět
Název předmětu Evoluce, kognice, kultura
Kód předmětu KFI/EKKHN
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Ruml Jakub, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
1. Úvodní poznámky a přehled problematiky 2. Evoluční teorie a studium člověka 3. Kognitivní revoluce 4. Evoluční psychologie 5. Ko-evoluční teorie 6. Kulturní epidemiologie a teorie kulturní atrakce 7. Behaviorální ekologie 8. Kliodynamika a makrohistorie 9. Vtělená a rozšířená kognice 10. Šíření inovací 11. Evoluční a kognitivní kořeny morálky 12. Evoluční a kognitivní kořeny náboženství 13. Závěrečné shrnutí

Studijní aktivity a metody výuky
  • Příprava na souhrnný test [6-30] - 10 hodin za semestr
  • Kontaktní výuka - 26 hodin za semestr
  • Příprava prezentace (referátu) [3-8] - 2 hodiny za semestr
  • Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100] - 40 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
charakterizovat různé vědní obory věnující se studiu člověka (sociologie, psychologie, antropologie)
vysvětlit základní principy evoluce přírodním výběrem
popsat rozdíly mezi humanitními a společenskými vědami
Odborné dovednosti
používat s porozuměním odborné anglicko-jazyčné texty z oblasti humanitních a sociálních věd
stručně parafrázovat argumentaci odborného anglicko-jazyčného akademického textů
využívat informační databáze k vyhledávání odborných textů
Obecné způsobilosti
mgr. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých,
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení,
Výsledky učení
Odborné znalosti
popsat a charakterizovat základní směry současného evolučního studia lidské kultury
podat přehled vývoje kognitivního studia kultury
vysvětlit nedostatky starších teorií v oblasti kognitivního a evolučního studia kultury
Odborné dovednosti
umět zvolit vhodný analytický a interpretační rámec z oblasti kognitivních a evolučních věd pro analýzu vybraných kulturních dat
analyzovat a interpretovat kulturní data za využití současných teorií z oblasti kognitivního a evolučního studia kultury
umět zvolit vhodnou metodologii pro analýzu vybraných kulturních dat
Obecné způsobilosti
mgr. studium: samostatně a odpovědně se rozhodují v nových nebo měnících se souvislostech nebo v zásadně se vyvíjejícím prostředí s přihlédnutím k širším společenským důsledkům jejich rozhodování,
mgr. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce,
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i širší veřejnosti vlastní odborné názory,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Seminární výuka (diskusní metody),
Seminární výuka založená na výkladu
Analyticko-kritická práce s textem,
Samostatná práce studentů,
Prezentace práce studentů,
Odborné dovednosti
Seminární výuka (diskusní metody),
Analyticko-kritická práce s textem,
Samostatná práce studentů,
Prezentace práce studentů,
Obecné způsobilosti
Seminární výuka (diskusní metody),
Analyticko-kritická práce s textem,
Samostatná práce studentů,
Prezentace práce studentů,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Kolokvium,
Seminární práce,
Individuální prezentace,
Odborné dovednosti
Seminární práce,
Individuální prezentace,
Kolokvium,
Obecné způsobilosti
Seminární práce,
Individuální prezentace,
Kolokvium,
Doporučená literatura
  • Barrett, Louise; Dunbar, R. I. M.; Lycett, John. Evoluční psychologie člověka. Praha : Portál, 2007. ISBN 978-80-7178-969-7.
  • BOYER, Pascal. Minds Make Societies: How Cognition Explains the World Humans Create. New Haven - London : Yale University Press, 2018. ISBN 978-0300223453.
  • DUNBAR, R. I. M. Příběh rodu Homo: nové dějiny evoluce člověka. Praha : Academia, 2009. ISBN 978-80-200-1715-4.
  • Newen, Albert,; Bruin, Leon de; Gallagher, Shaun. The Oxford handbook of 4E cognition. 2020. ISBN 978-0-19-886347-2.
  • Ovčáčková, Lenka. O původu kultury : biologické, antropologické a historické koncepce kulturní evoluce. Vydání 1. 2017. ISBN 978-80-200-2751-1.
  • Richerson, Peter J.; Boyd, Robert. V genech není všechno, aneb, Jak kultura změnila evoluci člověka. Vyd. 1. Praha : Academia, 2012. ISBN 978-80-200-2066-6.
  • Thagard, Paul. Úvod do kognitivní vědy : mysl a myšlení. Vyd. 1. Praha, 2001. ISBN 80-7178-445-1.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr