Vyučující
|
|
Obsah předmětu
|
1. Úvodní poznámky a přehled problematiky 2. Evoluční teorie a studium člověka 3. Kognitivní revoluce 4. Evoluční psychologie 5. Ko-evoluční teorie 6. Kulturní epidemiologie a teorie kulturní atrakce 7. Behaviorální ekologie 8. Kliodynamika a makrohistorie 9. Vtělená a rozšířená kognice 10. Šíření inovací 11. Evoluční a kognitivní kořeny morálky 12. Evoluční a kognitivní kořeny náboženství 13. Závěrečné shrnutí
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
- Příprava na souhrnný test [6-30]
- 10 hodin za semestr
- Kontaktní výuka
- 26 hodin za semestr
- Příprava prezentace (referátu) [3-8]
- 2 hodiny za semestr
- Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100]
- 40 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
charakterizovat různé vědní obory věnující se studiu člověka (sociologie, psychologie, antropologie) |
vysvětlit základní principy evoluce přírodním výběrem |
popsat rozdíly mezi humanitními a společenskými vědami |
Odborné dovednosti |
---|
používat s porozuměním odborné anglicko-jazyčné texty z oblasti humanitních a sociálních věd |
stručně parafrázovat argumentaci odborného anglicko-jazyčného akademického textů |
využívat informační databáze k vyhledávání odborných textů |
Obecné způsobilosti |
---|
mgr. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
popsat a charakterizovat základní směry současného evolučního studia lidské kultury |
podat přehled vývoje kognitivního studia kultury |
vysvětlit nedostatky starších teorií v oblasti kognitivního a evolučního studia kultury |
Odborné dovednosti |
---|
umět zvolit vhodný analytický a interpretační rámec z oblasti kognitivních a evolučních věd pro analýzu vybraných kulturních dat |
analyzovat a interpretovat kulturní data za využití současných teorií z oblasti kognitivního a evolučního studia kultury |
umět zvolit vhodnou metodologii pro analýzu vybraných kulturních dat |
Obecné způsobilosti |
---|
mgr. studium: samostatně a odpovědně se rozhodují v nových nebo měnících se souvislostech nebo v zásadně se vyvíjejícím prostředí s přihlédnutím k širším společenským důsledkům jejich rozhodování, |
mgr. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce, |
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i širší veřejnosti vlastní odborné názory, |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Seminární výuka (diskusní metody), |
Seminární výuka založená na výkladu |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Samostatná práce studentů, |
Prezentace práce studentů, |
Odborné dovednosti |
---|
Seminární výuka (diskusní metody), |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Samostatná práce studentů, |
Prezentace práce studentů, |
Obecné způsobilosti |
---|
Seminární výuka (diskusní metody), |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Samostatná práce studentů, |
Prezentace práce studentů, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Kolokvium, |
Seminární práce, |
Individuální prezentace, |
Odborné dovednosti |
---|
Seminární práce, |
Individuální prezentace, |
Kolokvium, |
Obecné způsobilosti |
---|
Seminární práce, |
Individuální prezentace, |
Kolokvium, |
Doporučená literatura
|
-
Barrett, Louise; Dunbar, R. I. M.; Lycett, John. Evoluční psychologie člověka. Praha : Portál, 2007. ISBN 978-80-7178-969-7.
-
BOYER, Pascal. Minds Make Societies: How Cognition Explains the World Humans Create. New Haven - London : Yale University Press, 2018. ISBN 978-0300223453.
-
DUNBAR, R. I. M. Příběh rodu Homo: nové dějiny evoluce člověka. Praha : Academia, 2009. ISBN 978-80-200-1715-4.
-
Newen, Albert,; Bruin, Leon de; Gallagher, Shaun. The Oxford handbook of 4E cognition. 2020. ISBN 978-0-19-886347-2.
-
Ovčáčková, Lenka. O původu kultury : biologické, antropologické a historické koncepce kulturní evoluce. Vydání 1. 2017. ISBN 978-80-200-2751-1.
-
Richerson, Peter J.; Boyd, Robert. V genech není všechno, aneb, Jak kultura změnila evoluci člověka. Vyd. 1. Praha : Academia, 2012. ISBN 978-80-200-2066-6.
-
Thagard, Paul. Úvod do kognitivní vědy : mysl a myšlení. Vyd. 1. Praha, 2001. ISBN 80-7178-445-1.
|