Vyučující
|
-
Tuček Ctislav, Mgr. Ph.D.
-
Zahoř Kapitán, PhDr. CSc.
-
Šmíd Marc Christian, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Principy filosofického přístupu, místo etiky ve filosofii. Etické kategorie, práce s pojmy. Principy etického přístupu, místo a role etiky ve společnosti. Etická reflexe mravních principů a klasifikace ctností Vybrané historické etické koncepce, přístupy a problémy a možnosti jejich uplatnění. Řešení konkrétních etických otázek v případových studiích, například otázky míru a sociální spravedlnosti, odpovědnosti za životní prostředí a ekologické výchovy, odpovědnosti vědy a vědců. Role institucí a občanů, role rodičů pedagogů. Konkrétní otázky mravní výchovy žáků jako mravního subjektu v demokratické společnosti. Role osobnosti a osobního jednání pedagoga. Etický kodex profese pedagoga.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
- Kontaktní výuka
- 26 hodin za semestr
- Příprava na souhrnný test [6-30]
- 26 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
popsat časté a významné situace lidského jednání |
vyjmenovat, jaká etická dilemata se často vyskytují a) obecně, b) v oblasti školního vzdělávání a výchovy; dohledat si k situacím dodatečné informace |
popsat běžnou etickou situaci, rozeznat závažnost důsledků, ke kterým vedou odlišná řešení |
Odborné dovednosti |
---|
vysvětlit druhému člověku vztah jeho jednání a důsledků tohoto jednání |
dle instrukcí rozdělit text či předkládaný problém na dílčí složky a vyhodnotit, co je v nich podstatné |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
popsat principy a nároky etických přístupů a postojů v oblasti pedaogiky |
vysvětlit principy i dilemata a možná řešení užití etických přístupů v obecnosti i ve vybraných konkrétních situacích |
používat základní principy filozofického a etického přístupu v kontaktu s druhými lidmi a aplikovat významné etické přístupy a principy na konkrétní situace |
zdůvodnit stanovisko k různým problémům etiky učitele |
rozlišovat a vysvětlit principy etického jednání a etiky na rozdíl od oblasti práva a také mravu |
Odborné dovednosti |
---|
zpracovat a využít vhodné teoretické zdroje k řešení etických problémů |
řešit a použít zdůvodněné stanovisko k problémům etiky v obecných situacích pedagogické praxe |
posoudit vhodnost řešení v konkrétních podmínkách |
do svého jednání integrovat zkušenost z diskuse dilemat a uplatnit v praktických situacích |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Analyticko-kritická práce s textem, |
Samostudium, |
Přednáška s diskusí, |
Odborné dovednosti |
---|
Přednáška s diskusí, |
Samostudium, |
Řešení problémů, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Test, |
Odborné dovednosti |
---|
Test, |
Průběžné hodnocení, |
Doporučená literatura
|
-
Bláha, Inocenc Arnošt. Ethika jako věda : úvod do dějin a theorie mravnosti. Brno : Atlantis, 1991. ISBN 80-7108-023-3.
-
Buber, Martin. Já a ty. Olomouc : Votobia, 1995. ISBN 80-7198-042-1.
-
Petříček, Miroslav. Úvod do (současné) filosofie : [11 improvizovaných přednášek]. 4., upravené vyd. Praha : Herrmann & synové, 1997.
-
Rotter, Hans. Důstojnost lidského života. Praha : Vyšehrad, 1999. ISBN 80-7021-302-7.
-
Sokol, J. Etika a život. Pokus o praktickou filozofii. Praha : Vyšehrad, 2010. ISBN 978-80-7429-063-3.
-
Sokol, Jan. Filosofická antropologie : člověk jako osoba. Vyd. 2. Praha : Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-422-9.
-
Sokol, Jan; Pinc, Zdeněk. Antropologie a etika. Praha : Triton, 2003. ISBN 80-7254-372-5.
-
Störig, Hans Joachim. Malé dějiny filosofie / Hans Joachim Störig ; [z německého originálu . přeložili Miroslav Petříček, Petr Rezek a Karel Šprunk]. Vyd 8., V KNA 2. Kostelní Vydří : Karmelitánské nakladatelství, 2007. ISBN 978-80-7195-206-0.
|