Předmět: Etika pro učitele

« Zpět
Název předmětu Etika pro učitele
Kód předmětu KFI/ETPU
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia 2
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Tuček Ctislav, Mgr. Ph.D.
  • Zahoř Kapitán, PhDr. CSc.
  • Šmíd Marc Christian, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Principy filosofického přístupu, místo etiky ve filosofii. Etické kategorie, práce s pojmy. Principy etického přístupu, místo a role etiky ve společnosti. Etická reflexe mravních principů a klasifikace ctností Vybrané historické etické koncepce, přístupy a problémy a možnosti jejich uplatnění. Řešení konkrétních etických otázek v případových studiích, například otázky míru a sociální spravedlnosti, odpovědnosti za životní prostředí a ekologické výchovy, odpovědnosti vědy a vědců. Role institucí a občanů, role rodičů pedagogů. Konkrétní otázky mravní výchovy žáků jako mravního subjektu v demokratické společnosti. Role osobnosti a osobního jednání pedagoga. Etický kodex profese pedagoga.

Studijní aktivity a metody výuky
  • Kontaktní výuka - 26 hodin za semestr
  • Příprava na souhrnný test [6-30] - 26 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
popsat časté a významné situace lidského jednání
vyjmenovat, jaká etická dilemata se často vyskytují a) obecně, b) v oblasti školního vzdělávání a výchovy; dohledat si k situacím dodatečné informace
popsat běžnou etickou situaci, rozeznat závažnost důsledků, ke kterým vedou odlišná řešení
Odborné dovednosti
vysvětlit druhému člověku vztah jeho jednání a důsledků tohoto jednání
dle instrukcí rozdělit text či předkládaný problém na dílčí složky a vyhodnotit, co je v nich podstatné
Výsledky učení
Odborné znalosti
popsat principy a nároky etických přístupů a postojů v oblasti pedaogiky
vysvětlit principy i dilemata a možná řešení užití etických přístupů v obecnosti i ve vybraných konkrétních situacích
používat základní principy filozofického a etického přístupu v kontaktu s druhými lidmi a aplikovat významné etické přístupy a principy na konkrétní situace
zdůvodnit stanovisko k různým problémům etiky učitele
rozlišovat a vysvětlit principy etického jednání a etiky na rozdíl od oblasti práva a také mravu
Odborné dovednosti
zpracovat a využít vhodné teoretické zdroje k řešení etických problémů
řešit a použít zdůvodněné stanovisko k problémům etiky v obecných situacích pedagogické praxe
posoudit vhodnost řešení v konkrétních podmínkách
do svého jednání integrovat zkušenost z diskuse dilemat a uplatnit v praktických situacích
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Analyticko-kritická práce s textem,
Samostudium,
Přednáška s diskusí,
Odborné dovednosti
Přednáška s diskusí,
Samostudium,
Řešení problémů,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Test,
Odborné dovednosti
Test,
Průběžné hodnocení,
Doporučená literatura
  • Bláha, Inocenc Arnošt. Ethika jako věda : úvod do dějin a theorie mravnosti. Brno : Atlantis, 1991. ISBN 80-7108-023-3.
  • Buber, Martin. Já a ty. Olomouc : Votobia, 1995. ISBN 80-7198-042-1.
  • Petříček, Miroslav. Úvod do (současné) filosofie : [11 improvizovaných přednášek]. 4., upravené vyd. Praha : Herrmann & synové, 1997.
  • Rotter, Hans. Důstojnost lidského života. Praha : Vyšehrad, 1999. ISBN 80-7021-302-7.
  • Sokol, J. Etika a život. Pokus o praktickou filozofii. Praha : Vyšehrad, 2010. ISBN 978-80-7429-063-3.
  • Sokol, Jan. Filosofická antropologie : člověk jako osoba. Vyd. 2. Praha : Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-422-9.
  • Sokol, Jan; Pinc, Zdeněk. Antropologie a etika. Praha : Triton, 2003. ISBN 80-7254-372-5.
  • Störig, Hans Joachim. Malé dějiny filosofie / Hans Joachim Störig ; [z německého originálu . přeložili Miroslav Petříček, Petr Rezek a Karel Šprunk]. Vyd 8., V KNA 2. Kostelní Vydří : Karmelitánské nakladatelství, 2007. ISBN 978-80-7195-206-0.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr