Vyučující
|
-
Weishäupl Antonín, doc. PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Úvod do disciplín; antická estetika: filozofické teorie krásy, umění jako mimesis; proporce a světlo v teoriích mezi patristikou a vrcholným středověkem; renezance: novoplatonismus v teorii krásy a empirická teorie umění, osobnost umělce; novověk: klasicistní estetické cítění, "krásná umění", relativizace kategorie krásy u filozofů; osvícenství (vkus, kritika, estetický postoj k přírodě), estetika jako filozofické disciplína; německá klasická estetika; projevy pozitivismu, česká situace v 19. století; podněty psychoanalýzy, strukturalismu, fenomenologie, kritické teorie; postmoderní estetické teorie. Počátky reflexe výtvarných děl, Vitruvius a jeho následovníci; klasický ideál a myšlenka vývoje umění v dějinách (Vasari, Winckelmann, 19. stol.); umělec a teorie geniality; rozvoj vědeckého studia umění v 19. století (Wölfflin, Vídeňská škola dějin umění aj.) a 20. stol. (Birnbaum; Panofski, Warburg aj.); myšlení o moderním umění, avantgardy a jejich teoretikové; umění a ideologie; vizuální kultura a její diskurzy.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Diskuse, Přednáška
- Příprava na souhrnný test [6-30]
- 22 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku [10-60]
- 30 hodin za semestr
- Kontaktní výuka
- 26 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
vysvětlit základní problémy a pojmy svého studijního oboru |
popsat významné umělecko-historické epochy |
Odborné dovednosti |
---|
zařadit vybraná umělecká díla do historické epochy a slohu |
číst s porozuměním odborné texty z dějin umění a teorie umění |
diskutovat o teoretických otázkách umění (produkce, recepce) dle svého zaměření a zájmu |
používat základní uměleckohistorické pojmy a termíny v odborné diskusi |
číst odborný text v čj a jednom cizím jazyce |
Obecné způsobilosti |
---|
mgr. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
číst, psát odborné texty |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
vysvětlit hlavní myšlenkové koncepce a pojmy z teorie výtvarného umění v jejich historickém kontextu |
vymezit rámcově obor estetika, jeho historickou i současnou podobu |
rozlišit proměnlivé koncepty umění v dějinách |
popsat vybrané estetické koncepce a metodologické akcenty západní tradice, ve vztahu k širšímu kulturnímu kontextu, v němž vznikají a působí |
vysvětlit pojmy, s nimiž pracuje estetika a obecná teorie umění |
Odborné dovednosti |
---|
porovnat vybrané teorie |
rozpoznat souvislosti mezi vývojem výtvarné kultury a její soudobou teoretickou reflexí, diskutovat o těchto souvislostech |
sledovat a interpretovat proměny oborových akcentů v dějinách |
samostatně uvažovat o teoretických pojmech v umění |
zhodnotit nabyté podněty ve vztahu ke své studijní specializaci |
Obecné způsobilosti |
---|
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i širší veřejnosti vlastní odborné názory, |
mgr. studium: dle vyvíjejících se souvislostí a dostupných zdrojů vymezí zadání pro odborné činnosti, koordinují je a nesou konečnou odpovědnost za jejich výsledky, |
mgr. studium: samostatně a odpovědně se rozhodují v nových nebo měnících se souvislostech nebo v zásadně se vyvíjejícím prostředí s přihlédnutím k širším společenským důsledkům jejich rozhodování, |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Přednáška založená na výkladu, |
Samostudium, |
Diskuse, |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Odborné dovednosti |
---|
Přednáška s demonstrací, |
Přednáška založená na výkladu, |
Diskuse, |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Obecné způsobilosti |
---|
Přednáška s demonstrací, |
Samostudium, |
Přednáška založená na výkladu, |
Diskuse, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Ústní zkouška, |
Test, |
Seminární práce, |
Odborné dovednosti |
---|
Ústní zkouška, |
Test, |
Seminární práce, |
Obecné způsobilosti |
---|
Ústní zkouška, |
Seminární práce, |
Test, |
Doporučená literatura
|
-
Eco, Umberto. Umění a krása ve středověké estetice. 1. vyd. Praha : Argo, 1998. ISBN 80-7203-098-1.
-
Foster, Hal. Umění po roce 1900 : modernismus, antimodernismus, postmodernismus. V Praze : Slovart, 2007. ISBN 978-80-7209-952-8.
-
Freeland, Cynthia A. Teorie umění. Praha : Dokořán, 2011. ISBN 978-80-7363-164-2.
-
Gilbert, Katharine Everett; Kuhn, Helmut. Dějiny estetiky. 1. vyd. Praha : Státní nakladatelství krásné literatury a umění, 1965.
-
Henckmann, Wolfhart; Lotter, Konrad. Estetický slovník. Praha : Svoboda, 1995. ISBN 80-205-0478-8.
-
Chalumeau, Jean-Luc; Brunel, Pierre. Přehled teorií umění. Praha : Portál, 2003. ISBN 80-7178-663-2.
-
Perniola, Mario. Estetika 20. století. Praha : Karolinum, 2000. ISBN 80-246-0213-X.
-
Tatarkiewicz, Wladyslaw. Dejiny estetiky. [Diel] I, Staroveká estetika. Bratislava : Tatran, 1985.
-
Tatarkiewicz, Wladyslaw. Dejiny estetiky. [Diel] II, Stredoveká estetika. Bratislava : Tatran, 1988.
-
Tatarkiewicz, Wladyslaw. Dejiny estetiky. [Diel] III, Novoveká estetika. 1. vyd. Bratislava : Tatran, 1991. ISBN 80-222-0186-3.
-
Volek, Jaroslav. Kapitoly z dějin estetiky. 1., Od antiky k počátku 20. století. 2. vyd. Praha : Panton, 1985.
-
Zuzka, Vlastimil. Umění, krása, šeredno: texty z estetiky 20. století. Praha : Karolinum, 2001.
|