Předmět: Filozofie 1 pro učitele

« Zpět
Název předmětu Filozofie 1 pro učitele
Kód předmětu KFI/F1PU
Organizační forma výuky Přednáška
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Šlézar Ivan, Mgr. Ph.D.
  • Macháčová Kateřina, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
1) Co je to filosofie 2) Filosofické obory, smysl filosofie 3) Počátky filosofie. Thalés, Anaximandros, Anaximenés 4) Pýthagorejci, Xenofanés, Hérakleitos 3) Parmenidés a Eleaté 4) Empedoklés, Anaxagorás, Atomisté 5) Sofistika a Sókratés, Platón 6) Aristotelés: logika, první filosofie, fyzika, etika, politika 7) Helénismus: stoicismus, epikureismus, skepticismus 8) Novoplatónismus 9) Patristika, A. Augustinus 10) Scholastika - základní tendence, spor o universálie 11) Vliv aristotelismu. Tomáš Akvinský 12) Pozdní scholastika a nominalismus 13) Mikuláš Kusánský

Studijní aktivity a metody výuky
Přednáška s diskusí
  • Kontaktní výuka - 26 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku [10-60] - 52 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
vyjmenovat některé postavy a témata filosofie
popsat historické a kulturní reálie jednotlivých období filosofie
Odborné dovednosti
používat s porozuměním základní filosofickou terminologii
identifikovat problém (tezi) a reprodukovat argumentaci obsaženou ve zvoleném textu
využívat moderní technologie, zejména informační databáze
Obecné způsobilosti
bc. studium: efektivně využívá různé strategie učení k získání a zpracování poznatků a informací, hledá a rozvíjí účinné postupy ve svém učení,
bc. studium: rozpozná problém, objasní jeho podstatu, rozčlení ho na části,
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi,
Výsledky učení
Odborné znalosti
představit základní postavy a témata filosofie
charakterizovat nejdůležitější filosofické koncepce antiky a středověku a vysvětlit jejich souvislosti
shrnout význam nejdůležitějších filosofických koncepcí antiky a středověku
shrnout zvolené filosofické spisy
Odborné dovednosti
interpretovat vybrané pasáže filosofických textů
sledovat argumentační postupy konkrétních autorů
argumentovat o konkrétním tématu filosofie
Obecné způsobilosti
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení,
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Přednáška založená na výkladu,
Analyticko-kritická práce s textem,
Samostudium,
Odborné dovednosti
Samostatná práce studentů,
Přednáška založená na výkladu,
Samostudium,
Obecné způsobilosti
Přednáška založená na výkladu,
Analyticko-kritická práce s textem,
Samostudium,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Kombinovaná zkouška,
Odborné dovednosti
Kombinovaná zkouška,
Obecné způsobilosti
Kombinovaná zkouška,
Doporučená literatura
  • Anzenbacher, Arno. Úvod do filozofie. Praha : Státní pedagogické nakladatelství, 1990. ISBN 80-04-25414-4.
  • Blecha, Ivan. Filosofický slovník. Olomouc : FIN, 1995. ISBN 80-7182-014-8.
  • Blecha, Ivan. Filosofie : základní problémy. 2. opr. a rozšíř. vyd. Olomouc : FIN, 1996. ISBN 80-7182-032-6.
  • Coreth, E., Ehlen, P., Haeffner, G. Ricken, F. Filosofie 20. století. Olomouc, 2006.
  • Coreth, Emerich; Ehlen, Peter; Schmidt, Josef. Filosofie 19. století. Olomouc : Nakladatelství Olomouc, 2003. ISBN 80-7182-157-8.
  • Coreth, Emerich; Schöndorf, Harald. Filosofie 17. a 18. století. Olomouc : Nakladatelství Olomouc, 2002. ISBN 80-7182-119-5.
  • Heinzmann, Richard. Středověká filosofie. Olomouc : Nakladatelství Olomouc, 2000. ISBN 80-7182-105-5.
  • Höffding, Harald; Král, Josef. Přehledné dějiny filosofie. Praha : Česká grafická unie, 1947.
  • Kratochvíl, Zdeněk. Mýtus, filosofie, věda. Díl I. a II., Filosofie mezi Homérem a Descartem. Praha : Hrnčířství a nakladatelství M. Jůza & E. Jůzová, 1993. ISBN 80-7111-007-8.
  • Liessmann, Konrad; Zenaty, Gerhard. O myšlení : úvod do filosofie. Olomouc : Votobia, 1994. ISBN 80-85619-94-6.
  • Popkin, Richard H.; Stroll, Avrum. Filozofie pro každého. Praha : Ivo Železný, 2000. ISBN 80-240-0257-4.
  • Ricken, Friedo. Antická filosofie. Olomouc : Nakladatelství Olomouc, 1999. ISBN 80-7182-092-X.
  • Störig, Hans Joachim. Malé dějiny filosofie / Hans Joachim Störig ; [z německého originálu . přeložili Miroslav Petříček, Petr Rezek a Karel Šprunk]. Vyd 8., V KNA 2. Kostelní Vydří : Karmelitánské nakladatelství, 2007. ISBN 978-80-7195-206-0.
  • Tretera, Ivo. Nástin dějin evropského myšlení : od Thaléta k Rousseauovi. Praha ; Paseka, 1999. ISBN 80-7185-243-0.
  • Tvrdý, Josef. Průvodce dějinami evropské filosofie. Brno : Komenium, 1947.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr