Předmět: Filozofie 20. století 1

« Zpět
Název předmětu Filozofie 20. století 1
Kód předmětu KFI/FD1HB
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 5
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Adamčík Petr, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
1. Slova a věci. Referenční teorie významu a její kritika 2. Od matematiky k sémantice. Smysl a denotát. Pojem a funkce: Gottlob Frege 3. Definitní deskripce neboli určité popisy: B. Russell, P.F. Strawson, K. Donnellan 4. Deskriptivistické pojetí vlastních jmen a jeho kritika: B. Russell, J. Searle a S. Kripke 5. Rigidní a flexibilní designátory. Přímá reference vlastních jmen. Kauzálně-historická teorie reference vlastních jmen: S. Kripke 6. Reference a autoreference. Logické a sémantické paradoxy jazyka: G. Cantor, C. Burali-Forti. B. Russell, J. Richard, G. Berry, K. Grelling, S. Yablo 7. Vyslovování nevyslovitelného. Obrazová teorie jazyka: L Wittgenstein 8. Verifikacionistické pojetí významu a jeho kritika: Vídeňský kroužek, W.V.O. Quine 9. Neurčitost překladu a nevymezitelnost reference: W.V.O. Quine 10. Teorie řečových aktů: J. L. Austin, J. Searle 11. Význam jako užití jazyka. Řečové hry a pravidla: L. Wittgenstein 12. Význam mluvčího a intencionalita. Konverzační a konvenční implikatury: P. H. Grice

Studijní aktivity a metody výuky
Seminární výuka, Přednáška
  • Kontaktní výuka - 52 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku [10-60] - 64 hodin za semestr
  • Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40] - 40 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
představit základní postavy a témata evropské filosofické tradice
popsat historické a kulturní reálie evropské filosofické tradice
Odborné dovednosti
používat s porozuměním terminologii evropské filosofické tradice
identifikovat problém (tezi) a reprodukovat argumentaci obsaženou v zadaném textu
využívat moderní technologie, zejména informační databáze
Obecné způsobilosti
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje,
bc. studium: rozpozná problém, objasní jeho podstatu, rozčlení ho na části,
bc. studium: efektivně využívá moderní informační technologie,
Výsledky učení
Odborné znalosti
představit základní postavy a témata analytické filosofie
charakterizovat nejdůležitější koncepce analytické filosofie a vysvětlit jejich souvislosti
shrnout vybraná významná díla analytické filosofie
Odborné dovednosti
analyzovat pramenné texty analytické filosofie
interpretovat vybrané pasáže analytických filosofických textů
sledovat argumentační postupy významných představitelů analytické filosofie
argumentovat a diskutovat o konkrétním tématu analytické filosofie
Obecné způsobilosti
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení,
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Přednáška založená na výkladu,
Analyticko-kritická práce s textem,
Samostudium,
Odborné dovednosti
Seminární výuka (badatelské metody),
Demonstrace dovedností,
Prezentace práce studentů,
Samostatná práce studentů,
Obecné způsobilosti
Analyticko-kritická práce s textem,
Samostudium,
Prezentace práce studentů,
Seminární výuka (badatelské metody),
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Kombinovaná zkouška,
Odborné dovednosti
Seminární práce,
Individuální prezentace,
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Obecné způsobilosti
Kombinovaná zkouška,
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Seminární práce,
Individuální prezentace,
Doporučená literatura
  • Austin, J. L. How to do things with words : the William James Lectures delivered at Harvard University in 1955. 2nd ed. Oxford ; Oxford University Press, 1976. ISBN 0-19-281205-X.
  • Fiala, Jiří. Analytická filosofie : druhá čítanka. 2., přeprac. vyd. Praha : O.P.S., 2006. ISBN 80-903733-1-9.
  • Fiala, Jiří. Analytická filosofie : první čítanka. 1. díl. Plzeň : Západočeská univerzita, 2000. ISBN 80-7082-611-8_.
  • Fiala, Jiří. Analytická filosofie : první čítanka. 2. díl. Plzeň : Západočeská univerzita, 2000. ISBN 80-7082-611-8.
  • Fiala, Jiří. Analytická filosofie : třetí čítanka ; uspořádal Jiří Fiala. 1. vyd. Plzeň : Západočeská univerzita, 2002. ISBN 80-238-9518-4.
  • J. Peregrin. Kapitoly z analytické filozofie. 2005.
  • Kripke, Saul A. Naming and necessity. Cambridge : Harvard University Press, 1980. ISBN 0-674-59846-6.
  • Lycan, William G. Philosophy of language: a contemporary introduction. New York. ISBN 978-0-415-95752-6.
  • Marvan, Tomáš. Otázka významu : cesty analytické filosofie jazyka. Vyd. 1. Praha : Togga, 2010. ISBN 978-80-87258-33-0.
  • Monk, Ray. How to read Wittgenstein. New York : Norton, 2005. ISBN 0-393-32820-1.
  • Quine, Willard Van Orman. Words and object. Cambridge : MIT Press, 2001. ISBN 0-262-67001-1.
  • Wittgenstein, Ludwig. Filosofická zkoumání. 2. upr. vyd. Praha : Filosofia, 1998. ISBN 80-7007-103-6.
  • Wittgenstein, Ludwig. Tractatus logico-philosophicus. 1. vyd. Praha : Institut pro středoevropskou kulturu a politiku, 1993. ISBN 80-85241-30-7.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr