Předmět: Filozofie 20. století 2

« Zpět
Název předmětu Filozofie 20. století 2
Kód předmětu KFI/FD2HB
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 5
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Kwiatkowska Alena, Mgr. Ph.D.
  • Procházková Jitka, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
1. Úvod: filosofie 19. století, analytická filosofie a fenomenologie jako nejúspěšnější z revolt proti pokleslé, upovídané a na dějiny zaměřené filosofii 19. století. Hlavní postavy, chronologie. Fenomenologie a hermeneutika. 2. Husserl I: fenomenologický projekt, evidence, redukce. (Husserlova kritická adaptace Descartovy teorie vědy; evidence jako samodanost, typy evidence; epoché a transcendentálně-fenomenologická redukce) 3. Husserl II: základní struktury intencionality. (Noema a noesis, reflexe; syntéza identifikace a ostatní syntetické struktury; časovost; horizont jako soustava předznačených potencialit vědomí; intencionální analýza jako hlavní úkol fenomenologie) 4. Husserl III: další problematika: já, eidetika, bytí a transcendentální idealismus, intersubjektivita, metafilosofie. (Já jako pól intencionality a jako monáda, habituality; jednotlivé a eidos, nejasnosti ohledně smyslu eidetiky; jsoucí jako vyplnění intence, transcendentální idealismus; vlastní a cizí, aprezentace, druhé já; filosofie jen popisuje, co a jak je dáno) 5. Husserl IV: věda a přirozený svět. (krize věd, opuštěný úkol racionálního vedení života; Galilei a matematizace přírody, vyprázdnění smyslu technizací; přirozený svět a jeho struktury: relativita, napětí domovcizota; vědecká objektivita a univerzalita fundována v intersubjektivitě, ta fundována v individuální subjektivitě; Derridův komentář) 6. Husserl V: autenticita, dějiny a sedimentace, teleologie. (Autenticita není dána samotným faktem života, lze ji dosáhnout jen v úsilí; úsilí o co? jakožto filosofové jsme dědici úkolu rozumět a řídit se rozuměním; původ předsudků v sedimentaci, potřeba kriticky přezkoumávat tradovaný smysl; teleologie evropského lidství a její vratká naděje) 6. Heidegger I: ontologické přepracování fenomenologického projektu (Otázka po bytí, struktura otázky vůbec a hermeneutický kruh, pobyt a rozumění bytí, 'bytí-ve-světě'; každodennost a obstarávání, odmítnutí primátu teoretického postoje; rozvrh, vrženost, fakticita, starost) 7. Heidegger II: světskost a autenticita. (Svět a světskost, příruční a výskytové jsoucno, trajektorie obstarávání, prostor jednání chybějící instituce; autenticita a veřejný anonym) 8. Heidegger III: rozumění, pravda a skutečnost. (Naladění a vynacházení se; rozumění a výklad, řeč, hermeneutické 'jako'; pravda a neskrytost; problém dokazatelnosti 'vnějšího světa', realita a starost) 9. Merleau-Ponty a fenomenologie vnímání. (Použití dobové psychologie, kritika empirismu a intelektualismu; konstituce času, sebeprodukce, syntéza, diferenciace, ek-stase, svět) 10. Jan Patočka a tři pohyby lidské existence. (Patočka o dějepisu a dějinnosti; předdějinný svět, počátek a původ dějin, problém archeismu; souvztah prvního a druhého pohybu, akceptace, prodlužování a obrana; pohyb pravdy a otevřenost novému; Rádl, Ebeling, Hejdánek a seminář v Jirchářích) 11. Hermeneutická verze fenomenologie: Hans-Georg Gadamer, Paul Ricoeur. (dějiny hermeneutiky, hermeneutický kruh, filosofie a humanitní disciplíny) 12. Shrnutí výkladu: fenomenologie dnes a zítra. (Nenaplněné naděje fenomenologie, opuštěný program bádání; postmoderna a smrt subjektu; folk-psychology a eliminativní materialismus; lidský úděl absence vážných odpovědí a konjunktura šarlatánství; co dělat?)

Studijní aktivity a metody výuky
Seminární výuka, Přednáška
  • Kontaktní výuka - 52 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku [10-60] - 50 hodin za semestr
  • Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40] - 28 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
představit základní postavy a témata evropské filosofické tradice
popsat historické a kulturní reálie evropské filosofické tradice
Odborné dovednosti
používat s porozuměním terminologii evropské filosofické tradice
identifikovat problém (tezi) a reprodukovat argumentaci obsaženou v zadaném textu
využívat moderní technologie, zejména informační databáze
Obecné způsobilosti
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje,
bc. studium: rozpozná problém, objasní jeho podstatu, rozčlení ho na části,
bc. studium: efektivně využívá moderní informační technologie,
Výsledky učení
Odborné znalosti
představit základní postavy a témata fenomenologie a hermeneutiky
charakterizovat nejdůležitější koncepce fenomenologie a hermeneutiky a vysvětlit jejich souvislosti
shrnout vybraná významná díla fenomenologie a hermeneutiky
Odborné dovednosti
analyzovat pramenné texty fenomenologie a hermeneutiky
interpretovat vybrané pasáže filozofických textů fenomenologie a hermeneutiky
sledovat argumentační postupy významných představitelů fenomenologie a hermeneutiky
argumentovat a diskutovat o konkrétním tématu fenomenologie a hermeneutiky
Obecné způsobilosti
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení,
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Přednáška založená na výkladu,
Analyticko-kritická práce s textem,
Samostudium,
Odborné dovednosti
Seminární výuka (badatelské metody),
Demonstrace dovedností,
Samostatná práce studentů,
Prezentace práce studentů,
Obecné způsobilosti
Analyticko-kritická práce s textem,
Prezentace práce studentů,
Demonstrace dovedností,
Seminární výuka (badatelské metody),
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Kombinovaná zkouška,
Test,
Odborné dovednosti
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Individuální prezentace,
Seminární práce,
Obecné způsobilosti
Kombinovaná zkouška,
Seminární práce,
Individuální prezentace,
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Doporučená literatura
  • Gadamer, Hans-Georg. Pravda a metoda I : nárys filosofické hermeneutiky. Vyd. 1. Praha : Triáda, 2010. ISBN 978-80-87256-04-6.
  • Heidegger, Martin. Bytí a čas. Praha : Oikoymenh, 2002. ISBN 80-7298-048-3.
  • Husserl, Edmund. Karteziánské meditace. 1. vyd. Praha : Svoboda, 1968.
  • Husserl, Edmund. Krize evropských věd a transcendentální fenomenologie : úvod do fenomenologické filozofie. 2. vyd., reprint 1. vyd., Academia 1972. Praha : Academia, 1996. ISBN 80-200-0561-7.
  • Patočka, Jan. Kacířské eseje o filosofii dějin. Vyd 1. Praha : Academia, 1990. ISBN 80-200-0263-4.
  • Patočka, Jan. Úvod do fenomenologické filosofie. 2. vyd. Praha : OIKOYMENH, 2003. ISBN 80-7298-064-5.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr