Předmět: Filozofie umělé inteligence

« Zpět
Název předmětu Filozofie umělé inteligence
Kód předmětu KFI/FUFN
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 6
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Adamčík Petr, Mgr. Ph.D.
  • Bratt Jan, doc. PhDr. CSc.
Obsah předmětu
1) Přirozené a umělé: homunkulové, myslící stroje a ne/skutečná skutečnost 2) UI jako paradigma: terminologie a definice, historie a současnost 3) UI jako formální systém: Turingovy stroje a problém zastavení 4) UI jako formální systém: Gödelova věta a Lucas-Penrosův argument 5) UI jako technologie: algoritmy a neuronové sítě 6) UI jako technologie: strojové (hluboké) učení 7) UI jako jazyková hra: Turingův test 8) UI jako jazyková hra: Searlova čínská komnata 9) UI jako simulace myšlení: Leibnizův mlýn a komputace mysli 10) UI jako simulace myšlení: (sebe)vědomé, morální a emoční stroje 11) UI jako simulace skutečnosti: Descartův zlotřilý démon a Putnamův mozek v kádi 12) UI jako simulace skutečnosti: Bostromův simulační argument 13) UI jako futuristická vize: Kurzweilova singularita, spása či hrozba

Studijní aktivity a metody výuky
Seminární výuka, Přednáška
  • Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100] - 40 hodin za semestr
  • Kontaktní výuka - 52 hodin za semestr
  • Příprava prezentace (referátu) [3-8] - 10 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku [10-60] - 44 hodin za semestr
  • Příprava na souhrnný test [6-30] - 10 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
popsat základní definice, paradigmata a praktická použití UI
parafrázovat klíčové myšlenkové experimenty týkající se UI
vysvětlit hlavní teorie mysli a jazyka z pohledu analytické i kontinentální filozofie
Odborné dovednosti
interpretovat abstraktní filozofické texty psané v anglickém jazyce
uvést fenomén UI do souvislosti s moderním filozofickým myšlením
kriticky zhodnotit aktuální technologické možnosti UI a laické představy o ní
Obecné způsobilosti
mgr. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce,
mgr. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru.,
mgr. studium: srozumitelně shrnou názory ostatních členů týmu,
Výsledky učení
Odborné znalosti
vysvětlit definice, principy a aplikace UI z pohledu filozofie mysli a jazyka
popsat filozofické, etické a religiózní aspekty vize obecné UI
rozumět filozofickým teoriím mysli a jazyka v kontextu aktuálního vývoje UI
Odborné dovednosti
provést logicko-sémantickou analýzu definic a paradigmat UI v různých diskurzech
kriticky zhodnotit vývoj specializované a obecné UI z pohledu filozofie, logiky a etiky
zprostředkovat diskuzi o UI na pomezí kybernetiky a humanitních a společenských věd
Obecné způsobilosti
mgr. studium: plánují, podporují a řídí s využitím teoretických poznatků oboru získávání dalších odborných znalostí, dovedností a způsobilostí ostatních členů týmu,
mgr. studium: samostatně řeší etické problémy,
mgr. studium: dle vyvíjejících se souvislostí a dostupných zdrojů vymezí zadání pro odborné činnosti, koordinují je a nesou konečnou odpovědnost za jejich výsledky,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Přednáška založená na výkladu,
Analyticko-kritická práce s textem,
Samostudium,
Seminární výuka (diskusní metody),
Prezentace práce studentů,
Odborné dovednosti
Seminární výuka (badatelské metody),
Demonstrace dovedností,
Samostatná práce studentů,
Prezentace práce studentů,
Analyticko-kritická práce s textem,
Obecné způsobilosti
Seminární výuka (diskusní metody),
Prezentace práce studentů,
Samostatná práce studentů,
Analyticko-kritická práce s textem,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Kombinovaná zkouška,
Test,
Seminární práce,
Individuální prezentace,
Odborné dovednosti
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Individuální prezentace,
Seminární práce,
Obecné způsobilosti
Kombinovaná zkouška,
Individuální prezentace,
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Doporučená literatura
  • BOSTROM, N. Are You Living in a Computer Simulation? In Philosophical Quarterly, 2003, Vol. 53, No. 211, 243-255.. 2003.
  • Bostrom, Nick. Superinteligence : až budou stroje chytřejší než lidé. V českém jazyce vydání první. 2017. ISBN 978-80-7260-353-4.
  • COPELAND, B. J. (Ed.). The Essential Turing. Oxford: Clarendon Press, 2004. ISBN 9780198250807.
  • DIAMOND, C. (Ed.). Wittgenstein's Lectures on the Foundations of Mathematics. Hassocks: Harvester Press., 1976.
  • DREYFUS, H. What Computers Still Can?t Do. Cambridge, MA: MIT Press, 1992.
  • Ekbia, H. R. Artificial dreams : the quest for non-biological intelligence. Cambridge : Cambridge University Press, 2008. ISBN 978-0-521-70339-0.
  • Ekbia, H. R.; Nardi, Bonnie A. Heteromation, and other stories of computing and capitalism. 2017. ISBN 978-0-262-03625-2.
  • GRAU, Ch. (Ed.). Philosophers Explore The Matrix. Oxford: Oxford University Press, 2005. ISBN 0195181077.
  • HAUGELAND, J. Mind Design: Philosophy, Psychology, Artificial Intelligence. Cambridge, MA: MIT Press, 1981.
  • Hofstadter, Douglas R. Gödel, Escher, Bach : an eternal golden braid. 20th-anniversary ed. London : Penguin Books, 2000. ISBN 0-14-028920-8.
  • Kurzweil, Ray. The singularity is near : when humans transcend biology. New York : Viking, 2005. ISBN 0-670-03384-7.
  • PENROSE, R. The Emperor's New Mind. Oxford: Oxford University Press, 1989.
  • RUSSELL, S. & NORVIG, P. Artificial Intelligence: A Modern Approach. 3rd edition.. Saddle River, NJ: Prentice Hall, 2009. ISBN 0136042597.
  • SEARLE, J. Minds, Brains and Science. Cambridge, MA: Harvard University Press, 1984.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr