Předmět: Filozofie umělé inteligence

« Zpět
Název předmětu Filozofie umělé inteligence
Kód předmětu KFI/FUIHB
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 5
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinně-volitelný, Volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Adamčík Petr, Mgr. Ph.D.
  • Procházková Jitka, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
1) Přirozené a umělé: homunkulové, myslící stroje a ne/skutečná skutečnost 2) UI jako paradigma: terminologie a definice, historie a současnost 3) UI jako formální systém: Turingovy stroje a problém zastavení 4) UI jako formální systém: Gödelova věta a Lucas-Penrosův argument 5) UI jako technologie: algoritmy a neuronové sítě 6) UI jako technologie: strojové (hluboké) učení 7) UI jako jazyková hra: Turingův test 8) UI jako jazyková hra: Searlova čínská komnata 9) UI jako simulace myšlení: Leibnizův mlýn a komputace mysli 10) UI jako simulace myšlení: (sebe)vědomé, morální a emoční stroje 11) UI jako simulace skutečnosti: Descartův zlotřilý démon a Putnamův mozek v kádi 12) UI jako simulace skutečnosti: Bostromův simulační argument 13) UI jako futuristická vize: Kurzweilova singularita, spása či hrozba

Studijní aktivity a metody výuky
Seminární výuka, Přednáška
  • Kontaktní výuka - 52 hodin za semestr
  • Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40] - 28 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku [10-60] - 50 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
popsat příklady použití umělé inteligence v praxi
vysvětlit základní definice a zákony logiky
parafrázovat základní teorie filosofie mysli a jazyka
Odborné dovednosti
používat s porozuměním běžné informační a komunikační technologie
interpretovat abstraktní filosofické texty
číst odborné texty v anglickém jazyce
Obecné způsobilosti
bc. studium: efektivně využívá různé strategie učení k získání a zpracování poznatků a informací, hledá a rozvíjí účinné postupy ve svém učení,
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi,
bc. studium: rozpozná problém, objasní jeho podstatu, rozčlení ho na části,
Výsledky učení
Odborné znalosti
charakterizovat základní paradigmata a definice UI
popsat tradiční i aktuální filosofické argumenty v debatě o UI
vysvětlit klíčové myšlenkové experimenty týkající se UI
Odborné dovednosti
kriticky zhodnotit technologické možnosti UI a laické představy o ní
provést logicko-sémantickou analýzu pojmu UI v různých diskurzech
uvést fenomén UI do souvislosti s moderním filosofickým myšlením
Obecné způsobilosti
bc. studium: do jejich řešení zahrnují úvahu o jejich etickém rozměru,
bc. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce,
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Přednáška založená na výkladu,
Analyticko-kritická práce s textem,
Samostudium,
Seminární výuka (diskusní metody),
Prezentace práce studentů,
Odborné dovednosti
Seminární výuka (badatelské metody),
Demonstrace dovedností,
Samostatná práce studentů,
Prezentace práce studentů,
Analyticko-kritická práce s textem,
Obecné způsobilosti
Seminární výuka (diskusní metody),
Prezentace práce studentů,
Samostatná práce studentů,
Analyticko-kritická práce s textem,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Kombinovaná zkouška,
Test,
Seminární práce,
Individuální prezentace,
Odborné dovednosti
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Individuální prezentace,
Seminární práce,
Obecné způsobilosti
Kombinovaná zkouška,
Individuální prezentace,
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Doporučená literatura
  • BOSTROM, N. Are You Living in a Computer Simulation? In Philosophical Quarterly, 2003, Vol. 53, No. 211, 243-255.. 2003.
  • Bostrom, Nick. Superinteligence : až budou stroje chytřejší než lidé. V českém jazyce vydání první. 2017. ISBN 978-80-7260-353-4.
  • COPELAND, B. J. (Ed.). The Essential Turing. Oxford: Clarendon Press, 2004. ISBN 9780198250807.
  • DIAMOND, C. (Ed.). Wittgenstein's Lectures on the Foundations of Mathematics. Hassocks: Harvester Press., 1976.
  • DREYFUS, H. What Computers Still Can?t Do. Cambridge, MA: MIT Press, 1992.
  • GRAU, Ch. (Ed.). Philosophers Explore The Matrix. Oxford: Oxford University Press, 2005. ISBN 0195181077.
  • HAUGELAND, J. Mind Design: Philosophy, Psychology, Artificial Intelligence. Cambridge, MA: MIT Press, 1981.
  • Kurzweil, Ray. The singularity is near : when humans transcend biology. New York : Viking, 2005. ISBN 0-670-03384-7.
  • PENROSE, R. The Emperor's New Mind. Oxford: Oxford University Press, 1989.
  • RUSSELL, S. & NORVIG, P. Artificial Intelligence: A Modern Approach. 3rd edition.. Saddle River, NJ: Prentice Hall, 2009. ISBN 0136042597.
  • SEARLE, J. Minds, Brains and Science. Cambridge, MA: Harvard University Press, 1984.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr