Vyučující
|
-
Macháčová Kateřina, Mgr. Ph.D.
-
Bratt Jan, doc. PhDr. CSc.
|
Obsah předmětu
|
1. Filosofie, věda, filosofie vědy: Co je to filosofie vědy? 2. Logický pozitivismus a verifikacionismus 3. Problém konfirmace vědeckých teorií 4. Karl R. Popper a falzifikacionismus 5. Michael Polanyi a tacitní vědění 6. Historický obrat: Thomas S. Kuhn a vědecké revoluce 7. Imre Lakatos a metodologie vědeckých výzkumných programů 8. Paul K. Feyerabend a kritika vědecké metody 9. Larry Laudan a vědecký pokrok 10. Stephen Toulmin a evoluční epistemologie 11. Sociologický obrat: vznik sociologie vědeckého poznání 12. Další vybrané přístupy a problémy ve filosofii vědy (feminismus, naturalismus, aj.)
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Seminární výuka, Přednáška
- Kontaktní výuka
- 52 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku [10-60]
- 64 hodin za semestr
- Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
- 40 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
představit základní postavy a témata klasické epistemologie |
Odborné dovednosti |
---|
používat s porozuměním filosofickou terminologii klasické epistemologie |
identifikovat problém (tezi) a reprodukovat argumentaci obsaženou v zadaném textu |
využívat moderní technologie, zejména informační databáze |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
představit základní postavy a témata filosofie vědy 20. století |
charakterizovat nejdůležitější filosofické interpretace vědy a vysvětlit jejich souvislosti |
shrnout vybrané významné filosofické spisy filosofie vědy 20. století |
Odborné dovednosti |
---|
analyzovat pramenné filosofické texty filosofie vědy 20. století |
interpretovat vybrané pasáže klíčových textů filosofie vědy 20. století |
sledovat argumentační postupy konkrétních autorů nebo vybraných textů filosofie vědy 20. století |
argumentovat a diskutovat o konkrétním tématu filosofie vědy 20. století |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Přednáška založená na výkladu, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Samostudium, |
Odborné dovednosti |
---|
Demonstrace dovedností, |
Seminární výuka (badatelské metody), |
Samostatná práce studentů, |
Prezentace práce studentů, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Kombinovaná zkouška, |
Odborné dovednosti |
---|
Seminární práce, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Individuální prezentace, |
Doporučená literatura
|
-
Carnap, Rudolf. Problémy jazyka vědy. Praha : Svoboda, 1968.
-
Fajkus, Břetislav. Filosofie a metodologie vědy : vývoj, současnost a perspektivy. Vyd. 1. Praha : Academia, 2005. ISBN 80-200-1304-0.
-
Feyerabend, Paul. Rozprava proti metodě. Vyd. 1. Praha : Aurora, 2001. ISBN 80-7299-047-0.
-
Godfrey-Smith, Peter. Theory and reality : an introduction to the philosophy of science. 2003. ISBN 0-226-30063-3.
-
Hempel, C. G. Filosofie přírodních věd. Červený Kostelec : Pavel Mervart, 2015.
-
Kuhn, Thomas S. Struktura vědeckých revolucí. Praha : Oikoymenh, 1997. ISBN 80-86005-54-2.
-
Popper, Karl Raimund. Logika vědeckého zkoumání. 1. vyd. Praha : Oikoymenh, 1997. ISBN 80-86005-45-3.
-
Russell, Bertrand. Logika, věda, filozofie a společnost. 1. vyd. Praha : Svoboda-Libertas, 1993. ISBN 80-205-0219-X.
-
Toulmin, S. The Philosophy of Science: An Introduction.. New York : Hutchinson's University Library, 1953.
-
Zámečník, L. H. Nástin filosofie vědy: empirické základy vědy v analytické tradici. Brno : Host, 2015.
|