Předmět: Filozofie vědy a techniky

« Zpět
Název předmětu Filozofie vědy a techniky
Kód předmětu KFI/FVFN
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 6
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Bratt Jan, doc. PhDr. CSc.
  • Kwiatkowska Alena, Mgr. Ph.D.
  • Macháčová Kateřina, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
1. Filosofie vědy a filosofie techniky ve 20. století 2. Věda, technika a technověda 3. Vzájemná podmíněnost vědy a techniky (B. Latour, K. Knorr-Cetina) 4. Sociální podmíněnost vědy (B. Barnes, D. Bloor, S. Shapin) 5. Sociální podmíněnost techniky (W. E. Bijker, T. Pinch) 6. Věda a gender (E. F. Keller, H. Longino, S. Harding) 7. Technika a gender (J. Wajcman) 8. Vědecké poznání a ideál hodnotové neutrality (H. E. Douglas) 9. Etické aspekty techniky (H. Jonas, L. Winner) 10. Věda a technika v demokratické společnosti (P. Kitcher, H. M. Collins, R. Evans) 11. Věda, technika a umělá inteligence (1): Algoritmický model vědy a jeho kritika (D. MacKenzie, S. Slezak, R. N. Giere) 12. Věda, technika a umělá inteligence (2): Problematika tacitního vědění (M. Polanyi, H. L. Dreyfus, H. M. Collins)

Studijní aktivity a metody výuky
Seminární výuka, Přednáška
  • Kontaktní výuka - 52 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku [10-60] - 64 hodin za semestr
  • Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40] - 40 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
představit základní postavy a témata filosofie vědy 20. století
charakterizovat nejdůležitější filosofické interpretace vědy a vysvětlit jejich souvislosti
shrnout vybrané významné filosofické spisy filosofie vědy 20. století
Odborné dovednosti
analyzovat pramenné filosofické texty filosofie vědy 20. století
interpretovat vybrané pasáže klíčových textů filosofie vědy 20. století
sledovat argumentační postupy konkrétních autorů nebo vybraných textů filosofie vědy 20. století
argumentovat a diskutovat o konkrétním tématu filosofie vědy 20. století
Obecné způsobilosti
mgr. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých,
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení,
Výsledky učení
Odborné znalosti
srozumitelně a v širších souvislostech pojednat o klíčových tématech filosofie vědy a techniky 20. století
vysvětlit s porozuměním nejdůležitější filosofické interpretace vědy a techniky a charakterizovat jejich souvislosti
podrobně pojednat o významných spisech z filosofie vědy a techniky 20. století
Odborné dovednosti
analyzovat klíčové texty filosofie vědy a techniky 20. století
srozumitelně interpretovat klíčové texty filosofie vědy a techniky 20. století
sledovat s porozuměním argumentační postupy konkrétních autorů nebo vybraných textů filosofie vědy a techniky 20. století
argumentovat a kriticky diskutovat o vybraných tématech filosofie vědy a techniky 20. století
Obecné způsobilosti
mgr. studium: samostatně a odpovědně se rozhodují v nových nebo měnících se souvislostech nebo v zásadně se vyvíjejícím prostředí s přihlédnutím k širším společenským důsledkům jejich rozhodování,
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i širší veřejnosti vlastní odborné názory,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Přednáška založená na výkladu,
Analyticko-kritická práce s textem,
Samostudium,
Odborné dovednosti
Demonstrace dovedností,
Seminární výuka (badatelské metody),
Samostatná práce studentů,
Prezentace práce studentů,
Obecné způsobilosti
Analyticko-kritická práce s textem,
Demonstrace dovedností,
Samostatná práce studentů,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Kombinovaná zkouška,
Odborné dovednosti
Seminární práce,
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Individuální prezentace,
Obecné způsobilosti
Kombinovaná zkouška,
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Individuální prezentace,
Seminární práce,
Doporučená literatura
  • Bloor, David. Knowledge and social imagery. Second edition. 1991. ISBN 0-226-06097-7.
  • Douglas, Heather E. Science, policy, and the value-free ideal. 2009. ISBN 978-0-8229-6026-3.
  • Fajkus, Břetislav. Filosofie a metodologie vědy : vývoj, současnost a perspektivy. Vyd. 1. Praha : Academia, 2005. ISBN 80-200-1304-0.
  • Godfrey-Smith, Peter. Theory and reality : an introduction to the philosophy of science. 2003. ISBN 0-226-30063-3.
  • Harding, Sandra,; Hintikka, Merrill B. Discovering reality : feminist perspectives on epistemology, metaphysics, methodology, and philosophy of science. 2nd ed. Dordrecht : Kluwer Academic Publishers, 2007. ISBN 1-4020-1319-1.
  • Ihde, Don. Instrumental realism : the interference between philosophy of science and philosophy of technology. cop. 1991. Bloomington and Indianapolis : Indiana University Press, 1991. ISBN 0-253-20626-X.
  • Ihde, Don,; Selinger, Evan. Chasing technoscience : matrix for materiality. 2003. ISBN 0-253-21606-0.
  • Jonas, Hans. Princip odpovědnosti : pokus o etiku pro technologickou civilizaci. 1. vyd. Praha : Oikoymenh, 1997. ISBN 80-86005-06-2.
  • Latour, Bruno. Reassembling the social : an introduction to actor-network-theory. Oxford : Oxford University Press, 2005. ISBN 0-19-925604-7.
  • Latour, Bruno. Science in action : how to follow scientists and engineers through society. Cambridge : Harvard University Press, 1987. ISBN 0-674-79290-4.
  • Latour, Bruno; Woolgar, Steve. Laboratory life : the construction of scientific facts. First Princeton paperback printing. 1986. ISBN 0-691-02832-X.
  • Longino, Helen E. The fate of knowledge. 2002. ISBN 0-691-08876-4.
  • Polanyi, Michael. Personal knowledge : towards a post-critical philosophy. Chicago : University of Chicago Press, 1974. ISBN 0-226-67288-3.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr