Vyučující
|
-
Bratt Jan, doc. PhDr. CSc.
-
Kwiatkowska Alena, Mgr. Ph.D.
-
Macháčová Kateřina, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Filosofie vědy a filosofie techniky ve 20. století 2. Věda, technika a technověda 3. Vzájemná podmíněnost vědy a techniky (B. Latour, K. Knorr-Cetina) 4. Sociální podmíněnost vědy (B. Barnes, D. Bloor, S. Shapin) 5. Sociální podmíněnost techniky (W. E. Bijker, T. Pinch) 6. Věda a gender (E. F. Keller, H. Longino, S. Harding) 7. Technika a gender (J. Wajcman) 8. Vědecké poznání a ideál hodnotové neutrality (H. E. Douglas) 9. Etické aspekty techniky (H. Jonas, L. Winner) 10. Věda a technika v demokratické společnosti (P. Kitcher, H. M. Collins, R. Evans) 11. Věda, technika a umělá inteligence (1): Algoritmický model vědy a jeho kritika (D. MacKenzie, S. Slezak, R. N. Giere) 12. Věda, technika a umělá inteligence (2): Problematika tacitního vědění (M. Polanyi, H. L. Dreyfus, H. M. Collins)
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Seminární výuka, Přednáška
- Kontaktní výuka
- 52 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku [10-60]
- 64 hodin za semestr
- Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
- 40 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
představit základní postavy a témata filosofie vědy 20. století |
charakterizovat nejdůležitější filosofické interpretace vědy a vysvětlit jejich souvislosti |
shrnout vybrané významné filosofické spisy filosofie vědy 20. století |
Odborné dovednosti |
---|
analyzovat pramenné filosofické texty filosofie vědy 20. století |
interpretovat vybrané pasáže klíčových textů filosofie vědy 20. století |
sledovat argumentační postupy konkrétních autorů nebo vybraných textů filosofie vědy 20. století |
argumentovat a diskutovat o konkrétním tématu filosofie vědy 20. století |
Obecné způsobilosti |
---|
mgr. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
srozumitelně a v širších souvislostech pojednat o klíčových tématech filosofie vědy a techniky 20. století |
vysvětlit s porozuměním nejdůležitější filosofické interpretace vědy a techniky a charakterizovat jejich souvislosti |
podrobně pojednat o významných spisech z filosofie vědy a techniky 20. století |
Odborné dovednosti |
---|
analyzovat klíčové texty filosofie vědy a techniky 20. století |
srozumitelně interpretovat klíčové texty filosofie vědy a techniky 20. století |
sledovat s porozuměním argumentační postupy konkrétních autorů nebo vybraných textů filosofie vědy a techniky 20. století |
argumentovat a kriticky diskutovat o vybraných tématech filosofie vědy a techniky 20. století |
Obecné způsobilosti |
---|
mgr. studium: samostatně a odpovědně se rozhodují v nových nebo měnících se souvislostech nebo v zásadně se vyvíjejícím prostředí s přihlédnutím k širším společenským důsledkům jejich rozhodování, |
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i širší veřejnosti vlastní odborné názory, |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Přednáška založená na výkladu, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Samostudium, |
Odborné dovednosti |
---|
Demonstrace dovedností, |
Seminární výuka (badatelské metody), |
Samostatná práce studentů, |
Prezentace práce studentů, |
Obecné způsobilosti |
---|
Analyticko-kritická práce s textem, |
Demonstrace dovedností, |
Samostatná práce studentů, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Kombinovaná zkouška, |
Odborné dovednosti |
---|
Seminární práce, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Individuální prezentace, |
Obecné způsobilosti |
---|
Kombinovaná zkouška, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Individuální prezentace, |
Seminární práce, |
Doporučená literatura
|
-
Bloor, David. Knowledge and social imagery. Second edition. 1991. ISBN 0-226-06097-7.
-
Douglas, Heather E. Science, policy, and the value-free ideal. 2009. ISBN 978-0-8229-6026-3.
-
Fajkus, Břetislav. Filosofie a metodologie vědy : vývoj, současnost a perspektivy. Vyd. 1. Praha : Academia, 2005. ISBN 80-200-1304-0.
-
Godfrey-Smith, Peter. Theory and reality : an introduction to the philosophy of science. 2003. ISBN 0-226-30063-3.
-
Harding, Sandra,; Hintikka, Merrill B. Discovering reality : feminist perspectives on epistemology, metaphysics, methodology, and philosophy of science. 2nd ed. Dordrecht : Kluwer Academic Publishers, 2007. ISBN 1-4020-1319-1.
-
Ihde, Don. Instrumental realism : the interference between philosophy of science and philosophy of technology. cop. 1991. Bloomington and Indianapolis : Indiana University Press, 1991. ISBN 0-253-20626-X.
-
Ihde, Don,; Selinger, Evan. Chasing technoscience : matrix for materiality. 2003. ISBN 0-253-21606-0.
-
Jonas, Hans. Princip odpovědnosti : pokus o etiku pro technologickou civilizaci. 1. vyd. Praha : Oikoymenh, 1997. ISBN 80-86005-06-2.
-
Latour, Bruno. Reassembling the social : an introduction to actor-network-theory. Oxford : Oxford University Press, 2005. ISBN 0-19-925604-7.
-
Latour, Bruno. Science in action : how to follow scientists and engineers through society. Cambridge : Harvard University Press, 1987. ISBN 0-674-79290-4.
-
Latour, Bruno; Woolgar, Steve. Laboratory life : the construction of scientific facts. First Princeton paperback printing. 1986. ISBN 0-691-02832-X.
-
Longino, Helen E. The fate of knowledge. 2002. ISBN 0-691-08876-4.
-
Polanyi, Michael. Personal knowledge : towards a post-critical philosophy. Chicago : University of Chicago Press, 1974. ISBN 0-226-67288-3.
|