Vyučující
|
-
Grušová Eva, PhDr. Ph.D.
-
Macháček Ivan, doc. PhDr. CSc.
|
Obsah předmětu
|
1. Historický vývoj poznání živé přírody: pravěk, starověk (Řecko, Římská doba) 2. Historický vývoj poznání živé přírody: středověk, renesance (botanika, zoologie) 3. Historický vývoj poznání živé přírody: středověk, renesance (anatomie, medicína) 4. Vývoj biologie a konstituování biologických a biomedicinských disciplín (botanika, zoologie, anatomie, fyziologie aj.). Carl von Linné 5. Vývoj biologie a konstituování biologických a biomedicinských disciplín (botanika, zoologie, anatomie, fyziologie aj.). G. L. L. de Buffon, G. Cuvier, J. B. Robinet 6. Vývoj biologie a konstituování biologických a biomedicinských disciplín. Buněčná teorie (M. Schleiden. Th. Schwannn, J. E. Purkyně). 7. Evoluční teorie (J. B. Lamarck, J. B. Robinet, L. Oken, Ch. Darwin, A. R. Wallace); 8. Genetika (G. J. Mendel, J. Watson, F. Crick); 9. Populační genetika (J. B. S. Haldane, R. A. Fisher, S. Wright, Motto Kimura, Gustave Malécot) 10. Syntetická teorie evoluce (J. S. Huxley, J. B. S. Haldane, Lewontin, R. A. Fisher, T. G. Dobzhansky, S. Wright, J. M. Smith, W. D. Hamilton); 11. Sociobiologie (A. Weismann, G. C. Williams, R. Dawkins, E. O. Wilson, J. S. Huxley, E. Mayr, M. T. Ghiselin). 12. Sociobiologie (A. Weismann, G. C. Williams, R. Dawkins, E. O. Wilson, J. S. Huxley, E. Mayr, M. T. Ghiselin). 13. Teoretické diskuse v biologii 20. století a jejich reflexe ve filosofii biologie.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednáška s aktivizací, Studium textů
- Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100]
- 26 hodin za semestr
- Kontaktní výuka
- 26 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku [10-60]
- 26 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
popsat klíčové události světových dějin |
vyjmenovat důležité filozofické směry a jejich představitele |
charakterizovat vývoj filozofického myšlení v kontextu historického vývoje |
charakterizovat základní filozofické problémy řešené v různých filozofických školách a jejich terminologii |
Odborné dovednosti |
---|
analyzovat a interpretovat odborný text v českém i anglickém jazyce |
zpracovat poznatky z odborného textu do ucelené prezentace |
Obecné způsobilosti |
---|
mgr. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
mgr. studium: srozumitelně shrnou názory ostatních členů týmu, |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
vysvětlit terminologii biologie |
popsat vývoj biologie a vyjmenovat představitele evropské biologie |
Odborné dovednosti |
---|
interpretovat klasické texty představitelů evropské biologie |
Obecné způsobilosti |
---|
mgr. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce, |
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i širší veřejnosti vlastní odborné názory, |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Přednáška s aktivizací studentů, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Samostudium, |
Odborné dovednosti |
---|
Seminární výuka (diskusní metody), |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Obecné způsobilosti |
---|
Přednáška s aktivizací studentů, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Seminární práce, |
Průběžné hodnocení, |
Kombinovaná zkouška, |
Doporučená literatura
|
-
Janko, Jan. Vědy o životě v českých zemích 1750-1950. Praha : Archiv Akademie věd České republiky, 1997. ISBN 80-902464-0-0.
-
Mayr, E. The Growth of Biological Thought: Diversity, Evolution, and Inheritance. 1982.
-
Mayr, E. Toward a New Philosophy of Biology: Observations of an Evolutionist. 1988.
-
Monod, J. Chance and Necessity. Collins, 1972.
-
Nagel, E. The Structure of Science: Problems in the Logic of Scientific Explanation. 1961.
-
Sarton, G. Introduction to the History of Science. 3 vols. Baltimore, 1948.
|