Vyučující
|
-
Macháček Ivan, doc. PhDr. CSc.
-
Kwiatkowska Alena, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Chemie jako součást hmotné a duchovní kultury. Chemie jako obraz dobové kultury (B. L. van der Waerden). 2. Problém kontinuity chemických znalostí a zrození vědecké chemie. 3. Historiografie chemie (17. století: G. Wallenius, H. Kunkel, G. Stahl; 18. století: T. Bergman, J. Ch. Wiegleb, J. F. Gmelin; 19. století: M. Berthelot). 4. Periodizace dějin chemie J. R. Partingtona (předalchymistické, alchymistické období, období sjednocené chemie, období kvantitativních zákonů, současné období). 5. Rozbor pramenů pro studium chemických znalostí jednotlivých epoch. 6. Velké postavy a objevy alchymistů (Zósimos z Panopole, Džábir, Albert Veliký, Roger Bacon, Paracelsus, J. B. van Helmont, G. E. Stahl, J. Juncker, I. Newton). 7. Příprava vědecké revoluce v chemii (Johann Joachim Becher, Robert Boyle, Georg Ernst Stahl). 8. Vytvoření základů vědecké chemie (Antoine Lavoisier, Johann Christian Wiegleb). 9. Vytvoření základů vědecké chemie (John Dalton, Amadeo Avogadro, Jöns Jacob Berzelius). 10. Vytvoření základů vědecké chemie ( Justus Liebig, Friedrich Wöhler, Dmitrij I.Mendělejev). 11. Úspěchy aplikované anorganické chemie v 19. století. 12. Syntetická organická chemie ve 20. století. 13. Vztah chemie k jiným přírodním vědám. Metody současné chemie.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednáška s aktivizací, Studium textů
- Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100]
- 26 hodin za semestr
- Kontaktní výuka
- 26 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku [10-60]
- 26 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
popsat klíčové události světových dějin |
vyjmenovat důležité filozofické směry a jejich představitele |
charakterizovat vývoj filozofického myšlení v kontextu historického vývoje |
charakterizovat základní filozofické problémy řešené v různých filozofických školách a jejich terminologii |
vyjmenovat významné světové chemiky |
Odborné dovednosti |
---|
analyzovat a interpretovat odborný text v českém i anglickém jazyce |
zpracovat poznatky z odborného textu do ucelené prezentace |
Obecné způsobilosti |
---|
mgr. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
mgr. studium: srozumitelně shrnou názory ostatních členů týmu, |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
popsat vznik vědecké chemie |
vysvětlit významné chemické objevy v kontextu soudobé filozofie |
Odborné dovednosti |
---|
interpretovat vybraná díla významných představitelů evropské chemie |
Obecné způsobilosti |
---|
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i širší veřejnosti vlastní odborné názory, |
mgr. studium: plánují, podporují a řídí s využitím teoretických poznatků oboru získávání dalších odborných znalostí, dovedností a způsobilostí ostatních členů týmu, |
mgr. studium: samostatně a odpovědně se rozhodují v nových nebo měnících se souvislostech nebo v zásadně se vyvíjejícím prostředí s přihlédnutím k širším společenským důsledkům jejich rozhodování, |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Přednáška s aktivizací studentů, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Odborné dovednosti |
---|
Přednáška s aktivizací studentů, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Obecné způsobilosti |
---|
Přednáška s aktivizací studentů, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Seminární práce, |
Průběžné hodnocení, |
Kombinovaná zkouška, |
Odborné dovednosti |
---|
Průběžné hodnocení, |
Seminární práce, |
Obecné způsobilosti |
---|
Kombinovaná zkouška, |
Průběžné hodnocení, |
Seminární práce, |
Doporučená literatura
|
-
Historie chemie. 1. vyd. Brno : Přírodovědecká fakulta Masarykovy univerzity, 1997. ISBN 80-210-1501-2.
-
Anstey, P. The Philosophy of Robert Boyle. London, 2000.
-
Bernard, J. The Story of Chemistry From Ancient Alchemy to Nuclear Fission. 4th ed. New York, 1976.
-
Budiš J. Historie chemie slovem a obrazem. MU Brno, 1995.
-
Demjančuk, Nikolaj. O povaze vědy : věda v kulturních kontextech. 1. vyd. V Plzni : Západočeská univerzita, 2010. ISBN 978-80-7043-921-0.
-
Karpenko, Vladimír. Alchymie : nauka mezi snem a skutečností. Vyd. 1. Praha : Academia, 2007. ISBN 978-80-200-1491-7.
-
Lavoisier, A. Elements of Chemistry. New York, 1965.
-
Paracelsus. Filosofie okultní. Praha : Trigon, 1990. ISBN 80-85320-05-3.
-
Patterson, E. C. John Dalton and the Atomic Tudory. New York, 1970.
-
Price, D. J. de Solla. Science Since Babylon. London, 1961.
-
Schwartz, A. Truman. Chemistry in context : applying chemistry to society. 2nd ed. [New York] : McGraw-Hill, 1997. ISBN 0-697-29158-8.
-
Solárová M. Vybrané kapitoly z historie chemie. Brno, PAIDO, 2000.
|