Vyučující
|
-
Roháčová Marina, prof. RNDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Matematika ve staré Mezopotámii a ve starém Egyptě. Geometrie a aritmetika v antice. Indická a arabská matematika. Evropská středověká aritmetika, algebra a geometrie. Renesanční evropská matematika. Matematika evropského novověku. Proměny matematiky v 19. a 20. století. Problémy založení matematiky začátkem 20. století; logicismus, intuicionismus, formalismus. Fenomény a matematické objekty; problém pravdy v matematice; ontologická povaha matematických objektů; povaha matematické abstrakce. Povaha matematického důkazu; evidence a kalkulace; názor v matematice. Geometrická, analytická a logická jednota matematického myšlení. Nekonečno, horizont a geometrie. Prostor a perspektiva. Tělesa, tělesnost; objem; pravidelná (Platónská) tělesa. Neeukleidovské geometrie; topologie. Vztah matematiky a logiky. Filozoficko-metodologické problémy spojené s rozšiřováním číselných oborů. Axiomatická metoda, její formování a role v matematice.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Samostudium literatury, Přednáška
- Kontaktní výuka
- 26 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku [10-60]
- 234 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
znát klíčové postavy a témata z oblasti historie a filozofie matematiky |
vysvětlit konkrétní termíny a aparát spojené s tématy historie a filozofie matematiky |
popsat problémy, které byly v oblasti historie a filozofie matematiky řešeny |
Odborné dovednosti |
---|
používat s porozuměním pojmový aparát a terminologii z oblasti historie a filozofie matematiky |
reprodukovat argumentaci obsaženou v zadaném textu z oblasti historie a filozofie matematiky |
využívat moderní technologie, zejména informační databáze |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
systematicky vymezit a popsat aktuální témata a vývoj v oblasti historie a filozofie matematiky |
komplexně vysvětlit a zhodnotit význam a výsledky v oblasti historie a filozofie matematiky |
prokazovat porozumění soudobému stavu výzkumu oboru na mezinárodní úrovni |
Odborné dovednosti |
---|
samostatně navrhovat směr dílčího výzkumu v oblasti historie a filozofie matematiky |
koncipovat nové odborné přístupy v opoře o znalost mezinárodního výzkumu v oblasti historie a filozofie matematiky |
inovativně reflektovat texty autorů z oblasti historie a filozofie matematiky |
dokázat vytvořit a publikovat původní odborný text z dané problémové oblasti |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Přednáška založená na výkladu, |
Individuální konzultace, |
Samostudium, |
Odborné dovednosti |
---|
Analyticko-kritická práce s textem, |
Samostudium, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Ústní zkouška, |
Odborné dovednosti |
---|
Ústní zkouška, |
Doporučená literatura
|
-
ALTEN, H.-W.; DJAFARI NAINI, A.; EICK, B.; FOLKERTS, M.; SCHLOSSER, H.; SCHLOTE, K.-H.; WESSERMULLER-KOCK, H.; WUSSIG, H. 4000 Jahre Algebra. Geschichte, Kulturen, Menschen.
-
GERICKE, H. Mathematik in Antike, Orient und Abendland. 10. Auflage, Marix Verlag, 2014.
-
Gray, Jeremy,; Ferreirós Domínguez, José. The architecture of modern mathematics : essays in history and philosophy. Oxford : Oxford University Press, 2006. ISBN 978-0-19-856793-6.
-
SCRIBA, Ch. J.; SCHREIBER, P. 5000 Jahre Geometrie. Geschichte, Kulturen, Menschen. Springer.
-
SONAR, T. 3000 Jahre Analysis. Geschichte, Kulturen, Menschen. Springer, 2011.
-
Stewart Shapiro. The Oxford handbook of philosophy of mathematics and logic. Oxford : Oxford University Press, 2005. ISBN 0-19-514877-0.
-
Vopěnka, Petr. Úhelný kámen evropské vzdělanosti a moci : souborné vydání Rozprav s geometrií. 2. vyd. Praha : Práh, 2001. ISBN 80-7252-022-9.
-
WUSSIG, H. 6000 Jahre Mathematik. 1. Von den Anfängen bis Leibniz und Newton, 2. Von Euler bis zu Gegenwart. Springer.
|