Předmět: Historie a filozofie matematiky

« Zpět
Název předmětu Historie a filozofie matematiky
Kód předmětu KFI/HFMHN
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Kwiatkowska Alena, Mgr. Ph.D.
  • Macháček Ivan, doc. PhDr. CSc.
Obsah předmětu
1. Uvedení do filosofie a historie matematiky; specifika evropského a neevropského vědění; fenomény a matematické objekty; evidence a kalkulace. 2. Eukleidovy Základy. Axiomy, postuláty, základní pojmy Základů. 3. Rovnoběžnost a její důsledky; nekonečno, horizont a geometrie. Pythagorova věta. 4. Racionalita a iracionalita, zlatý řez. Prostor, perspektiva a novověká geometrie. 5. Tělesa, tělesnost; objem; pravidelná (Platónská) tělesa. 6. Neeukleidovské geometrie; topologie; názor v matematice (a v přírodních vědách). 7. Indická a arabská matematika; kulturní a náboženské předpoklady. 8. Algoritmus; arabská středověká aritmetika a algebra. 9. Evropská středověká aritmetika a algebra. 10. Renesanční evropská matematika; perspektiva, logaritmus; Descartův obrat. 11. Barokní calculus infinitesimalis. 12. Abelův konec klasické algebry; meze matematiky. 13. Existence; modalita; temporalita; vztah matematiky a logiky. Konkrétní textový materiál se bude v jednotlivých akademických rocích lišit.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednáška s aktivizací, Studium textů
  • Kontaktní výuka - 26 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku [10-60] - 30 hodin za semestr
  • Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100] - 22 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
vyjmenovat nejvýznamnější představitele oboru
popsat nejvýraznější objevy z dané oblasti a jejich roli v evropském kulturním vývoji
Odborné dovednosti
využívat moderní technologie, zejména informační databáze
zpracovat poznatky z odborného textu do ucelené prezentace
analyzovat a interpretovat odborný text v českém i anglickém jazyce
Obecné způsobilosti
mgr. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých,
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení,
Výsledky učení
Odborné znalosti
vyjmenovat klíčové postavy a témata z oblasti historie a filozofie matematiky
vysvětlit konkrétní termíny a aparát spojené s tématy historie a filozofie matematiky
popsat problémy, které byly v oblasti historie a filozofie matematiky řešeny
Odborné dovednosti
používat s porozuměním pojmový aparát a terminologii z oblasti historie a filozofie matematiky
reprodukovat argumentaci obsaženou v zadaném textu z oblasti historie a filozofie matematiky
interpretovat a diskutovat vybrané dobové matematické texty
Obecné způsobilosti
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i širší veřejnosti vlastní odborné názory,
mgr. studium: dle vyvíjejících se souvislostí a dostupných zdrojů vymezí zadání pro odborné činnosti, koordinují je a nesou konečnou odpovědnost za jejich výsledky,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Přednáška s aktivizací studentů,
Analyticko-kritická práce s textem,
Odborné dovednosti
Přednáška s aktivizací studentů,
Analyticko-kritická práce s textem,
Seminární výuka (diskusní metody),
Obecné způsobilosti
Přednáška s aktivizací studentů,
Analyticko-kritická práce s textem,
Seminární výuka (diskusní metody),
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Seminární práce,
Průběžné hodnocení,
Kolokvium,
Kombinovaná zkouška,
Odborné dovednosti
Průběžné hodnocení,
Kolokvium,
Seminární práce,
Obecné způsobilosti
Průběžné hodnocení,
Kolokvium,
Seminární práce,
Kombinovaná zkouška,
Doporučená literatura
  • Základy. Knihy XI-XII. 1. vyd. Nymburk : OPS, 2011. ISBN 978-80-87269-24-4.
  • Abel, Niels Henrik. O algebraických rovnicích. 1. vyd. Kanina : OPS, 2011. ISBN 978-80-87269-23-7.
  • Boyer, Carl B. A history of mathematics. 3rd ed. Hoboken : John Wiley & Sons, 2010. ISBN 978-0-470-52548-7.
  • Calinger, Ronald S. A contextual history of mathematics : to Euler. Upper Saddle River : Prentice Hall, 1999. ISBN 0-02-318285-7.
  • Eukleidés. Základy. Kniha X. 1. vyd. Kanina : OPS, 2012. ISBN 978-80-87269-26-8.
  • Eukleidés. Základy. Knihy I-IV. 3., opr. vyd. Plzeň : Západočeská univerzita, 2010. ISBN 978-80-7043-974-6.
  • Eukleidés. Základy. Knihy VII-IX. 1. vyd. Nymburk : OPS, 2010. ISBN 978-80-87269-11-4.
  • Eukleidés. Základy. Knihy V-VI. 1. vyd. Nymburk : OPS, 2009. ISBN 978-80-87269-05-3.
  • Fauvel, John,; Gray, Jeremy. The history of mathematics : A reader. Hampshire : Palgrave Macmillan, 1987. ISBN 0-333-42791-2.
  • Hanke, M., Kastnerová, M., Švantner, M., Větrovcová, M. Stopování sémiotiky. Červený Kostelec: Pavel Mervart. ISBN 978-80-7465-142-7.
  • Husserl, Edmund. Krize evropských věd a transcendentální fenomenologie : úvod do fenomenologické filozofie. 2. vyd., reprint 1. vyd., Academia 1972. Praha : Academia, 1996. ISBN 80-200-0561-7.
  • Kůrka, P.; Matoušek, A. a Velický, B. Spor o matematizaci světa. 2011. ISBN 978-80-7465-012-3.
  • Patočka, Jan. Sebrané spisy 1-14. Praha : OIKOYMENH.
  • Vopěnka, P., Větrovcová, M., Ostřanský, B. Al-Chvárizmí. Aritmetický a algebraický traktát. Nymburk: OPS, 2009.
  • Vopěnka, P., Větrovcová, M. Uvedení do obecné topologie a jejích dějin do roku 1960. Praha: Vyšehrad, 2015.
  • Vopěnka, Petr; Novotná, Anna. Vyprávění o kráse novobarokní matematiky : souborné vydání Rozprav o teorii množin. Praha : Práh, 2004. ISBN 80-7252-103-9.
  • Vopěnka, Petr. Úhelný kámen evropské vzdělanosti a moci : souborné vydání Rozprav s geometrií. 4. vyd. Praha : Práh, 2011. ISBN 978-80-7252-338-2.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr