Vyučující
|
-
Pavliv Pavlína, Mgr. et. Mgr. et. Bc. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Hermeneutika jako porozumění a výklad textu; předstupně hermeneutiky (Platon, Filon, Origenes, Augustin, Luther); Schleiermacher: priorita neporozumění; Gadamer: univerzalita rozumění; biblická hermeneutika, kroky exegeze; metody zaměřené na autora (historicko-kritická metoda, nová archeologie); metody zaměřené na autora (sociálnědějinná exegeze, historická psychologie); metody zaměřené na text (lingvistické strukturální metody, nová literární kritika); metody zaměřené na text (kanonický výklad Písma, Písmo jako dění řeči a událost slova); metody zaměřené na čtenáře (dějiny působení, hlubinněpsychologická exegeze, exegeze symbolů, bibliodrama); metody zaměřené na čtenáře (exegeze teologie osvobození, feministická exegeze); metody zaměřené na věc (dogmatický výklad, fundamentalistický výklad); metody zaměřené na věc (existenciální interpretace)
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Samostudium studentů, Přednáška s demonstrací
- Kontaktní výuka
- 26 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku [10-60]
- 52 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
vysvětlit principy hermeneutické metody |
charakterizovat základní biblické texty |
představit hlavní biblické příběhy a postavy |
Odborné dovednosti |
---|
aplikovat hermeneutickou metodu na literární nebo filozofický text |
porovnat a zhodnotit různé interpretace téhož textu |
argumentovat "pro et contra" dané teze |
Obecné způsobilosti |
---|
mgr. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
mgr. studium: dle rámcového zadání a přidělených zdrojů koordinují činnost týmu, nesou odpovědnost za jeho výsledky, |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
představit různé současné přístupy k interpretaci biblických textů |
popsat historické pozadí a dobové reálie biblických textů a příběhů |
detailně charakterizovat hermeneutickou metodu |
Odborné dovednosti |
---|
aplikovat hermeneutickou metodu na biblické texty |
porovnat a zhodnotit různé interpretace biblických textů v sekundární literatuře |
Obecné způsobilosti |
---|
mgr. studium: samostatně a odpovědně se rozhodují v nových nebo měnících se souvislostech nebo v zásadně se vyvíjejícím prostředí s přihlédnutím k širším společenským důsledkům jejich rozhodování, |
mgr. studium: plánují, podporují a řídí s využitím teoretických poznatků oboru získávání dalších odborných znalostí, dovedností a způsobilostí ostatních členů týmu, |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Přednáška s diskusí, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Odborné dovednosti |
---|
Přednáška s diskusí, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Obecné způsobilosti |
---|
Přednáška s diskusí, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Kombinovaná zkouška, |
Odborné dovednosti |
---|
Kombinovaná zkouška, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Obecné způsobilosti |
---|
Kombinovaná zkouška, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Doporučená literatura
|
-
Grondin, Jean. Úvod do hermeneutiky. 1. vyd. Praha : Oikoymenh, 1997. ISBN 80-86005-43-7.
-
Oeming, Manfred. Úvod do biblické hermeneutiky : cesty k pochopení textu. Vyd. 1. Praha : Vyšehrad, 2001. ISBN 80-7021-518-6.
-
Pokorný, Petr. Hermeneutika jako teorie porozumění : od základních otázek jazyka k výkladu bible. Vyd. 1. Praha : Vyšehrad, 2006. ISBN 80-7021-779-0.
|