|
Vyučující
|
-
Průcha Marco, prof. PhDr. Ph.D.
|
|
Obsah předmětu
|
Stručné dějiny historiografie vědy; anachronní přístup, anachronismy, aktualizace, zkreslování minulosti; diachronní přístup, zohledňování kontextu, historická epistemologie; internalismu: racionální rekonstrukce, dějiny pojmů; externalismus: sociologický a marxistický přístup k dějinám vědy, věda a náboženství, sociální historie věd, silný program ve filosofii vědy, konstruktivismus, laboratorní studie.
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednáška s diskusí, Skupinová konzultace, Samostudium literatury
- Kontaktní výuka
- 26 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku [10-60]
- 234 hodin za semestr
|
| Předpoklady |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| vysvětlit pojmy a problémy filozofie vědy |
| představit a popsat dějiny vědy |
| Odborné dovednosti |
|---|
| interpretovat odbornou literaturu z oblasti dějin a filozofie vědy |
| používat pojmový aparát metodologie vědy |
| reprodukovat argumentaci obsaženou v zadaném textu z oblasti dějin a filosofie vědy |
| využívat informační zdroje a moderní technologie, zejména informační databáze |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| mgr. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
| mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
| Výsledky učení |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| popsat klíčové proudy a přístupy historiografie vědy |
| vysvětlit klíčové metodologické pojmy historiografie vědy |
| popsat problémy, které současná historiografie vědy řeší |
| Odborné dovednosti |
|---|
| samostatně zformulovat a obhájit interpretační tezi z oblasti metodologie historiografie vědy |
| uplatnit nové přístupy v historiografii vědy |
| inovativně reflektovat metodologické texty historiků vědy |
| rozpoznat a formulovat předpoklady i důsledky jednotlivých koncepcí v oblasti metodologie historiografie vědy |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| mgr. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce, |
| mgr. studium: dle vyvíjejících se souvislostí a dostupných zdrojů vymezí zadání pro odborné činnosti, koordinují je a nesou konečnou odpovědnost za jejich výsledky, |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Individuální konzultace, |
| Samostudium, |
| Analyticko-kritická práce s textem, |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Individuální konzultace, |
| Samostatná práce studentů, |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| Samostatná práce studentů, |
| Individuální konzultace, |
| Samostudium, |
| Hodnotící metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Ústní zkouška, |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Ústní zkouška, |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| Ústní zkouška, |
|
Doporučená literatura
|
-
BROOKE, J. H. On Historicizing epistemology: An essay. Cambridge: Cambridge University Press, 1991.
-
Brooke, John Hedley. Science and religion : some historical perspectives. Cambridge : Cambridge University Press, 1991. ISBN 0-521-28374-4.
-
GOLINSKI, J. Making Natural Knowledge: Constructivism and the History of Science. Chicago: University Press, 2005.
-
Špelda, Daniel. Proměny historiografie vědy. Vyd. 1. Praha : Filosofia, 2009. ISBN 978-80-7007-310-0.
|