Předmět: Jazyk a kognice

« Zpět
Název předmětu Jazyk a kognice
Kód předmětu KFI/JKHB
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu nespecifikována
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 5
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Procházková Jitka, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
1) Úvod: jazyk, mysl, mozek 2) Výzkumné metody 3) Sémantika I: Koncepty, kategorie, schémata 4) Jak vzniká promluva? 5) Jak rozumíme jazyku? 6) Učení se prvnímu (a druhému) jazyku 7) Jazykový relativismus vs. jazykové univerzálie 8) Barvy a čísla 9) Sémantika II: Konceptuální metafora 10) Kognitivní gramatika 11) Kognitivní pragmatika 12) Evoluce jazyka 13) Jazyk, kognice, kultura

Studijní aktivity a metody výuky
Seminární výuka, Přednáška
  • Kontaktní výuka - 52 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku [10-60] - 48 hodin za semestr
  • Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40] - 30 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
charakterizovat základní gramatické kategorie (slovní druhy, rod, čas, vid apod.)
charakterizovat základní pojmy sémantiky (význam, souznačnost, víceznačnost, metafora apod.)
Odborné dovednosti
rekonstruovat argumenty ve vědeckých i filosofických textech
používat běžné akademické digitální nástroje, např. databáze odborných publikací
formulovat a obhájit své stanovisko v diskuzi
Obecné způsobilosti
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje,
bc. studium: rozpozná problém, objasní jeho podstatu, rozčlení ho na části,
bc. studium: efektivně využívá moderní informační technologie,
Výsledky učení
Odborné znalosti
popsat vybrané teorie a hypotézy o vztahu mezi jazykem a kognicí
vysvětlit výzkumné metody, kterými se zkoumají vztahy mezi jazykem, myslí a mozkem
charakterizovat jazyk jako biologický fenomén vzniklý evolucí a vyjmenovat rysy jazyka, které lze tímto evolučním původem vysvětlit
Odborné dovednosti
reflektovat kvalitu teorie nebo hypotézy vyvozením jejích důsledků a její konfrontací s empirickými daty
zhodnotit dopad empirického výzkumu jazyka a kognice na zažité, např. filosofické přístupy k jazyku
Obecné způsobilosti
bc. studium: srozumitelně shrnou názory ostatních členů týmu,
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru,
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Přednáška s demonstrací,
Analyticko-kritická práce s textem,
Samostudium,
Samostatná práce studentů,
Odborné dovednosti
Seminární výuka (diskusní metody),
Demonstrace dovedností,
Samostatná práce studentů,
Prezentace práce studentů,
Exkurze, soustředění, výuka v terénu,
Obecné způsobilosti
Seminární výuka (diskusní metody),
Demonstrace dovedností,
Analyticko-kritická práce s textem,
Samostatná práce studentů,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Kombinovaná zkouška,
Seminární práce,
Test,
Individuální prezentace,
Odborné dovednosti
Individuální prezentace,
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Obecné způsobilosti
Kombinovaná zkouška,
Seminární práce,
Individuální prezentace,
Doporučená literatura
  • Gadamer, Hans-Georg. Pravda a metoda I : nárys filosofické hermeneutiky. Vyd. 1. Praha : Triáda, 2010. ISBN 978-80-87256-04-6.
  • Heidegger, Martin. Bytí a čas. Praha : Oikoymenh, 2002. ISBN 80-7298-048-3.
  • Husserl, Edmund. Karteziánské meditace. 1. vyd. Praha : Svoboda, 1968.
  • Husserl, Edmund. Krize evropských věd a transcendentální fenomenologie : úvod do fenomenologické filozofie. 2. vyd., reprint 1. vyd., Academia 1972. Praha : Academia, 1996. ISBN 80-200-0561-7.
  • Patočka, Jan. Kacířské eseje o filosofii dějin. Vyd 1. Praha : Academia, 1990. ISBN 80-200-0263-4.
  • Patočka, Jan. Úvod do fenomenologické filosofie. 2. vyd. Praha : OIKOYMENH, 2003. ISBN 80-7298-064-5.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr