Vyučující
|
-
Michalíková Anna, PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Povaha společenské komunikace. První dojem. 2. Řeč těla. Ilustrátory, regulátory, adaptéry a symboly. 3. Projev schopností, temperamentu a charakterových vladtností v komunikaci. Omyly při posuzování sebe a druhých. 4. Zásady taktního jednání. Efektivní požádání, přesvědčování a kritika. 5. Sebeprosazování. Agresivní a asertivní komunikace. Obrana proti agresi. Základní asertivní techniky. 6. Etiketa jako společenský jev. Zákon společenské významnosti. 7. Rizika při komunikaci v běžných situacích 1: pozdrav, podání ruky, představování. 8. Rizika při komunikaci v běžných situacích 2: oslovování, titulování. 9. Rizika při komunikaci v běžných situacích 3: dopisy, e-mailová komunikace, telefonování, vizitky. 10. Pracovní návštěvy 1: příprava programu, etiketa pracovního jednání. 11. Pracovní návštěvy 2: etiketa pracovního oběda či večeře, společenské události. 12. Základní zásady moderní rétoriky.Příprava obsahu a formy projevu. 13. Přednes projevu. Tréma, způsoby jejího překonávání. Efektivní jazykové a mimojazykové prostředky.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Studium textů, Přednáška
- Kontaktní výuka
- 26 hodin za semestr
- Příprava na souhrnný test [6-30]
- 26 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
kurz nevyžaduje žádné zvláštní předchozí znalosti. |
Odborné dovednosti |
---|
kurz nevyžaduje žádné zvláštní předchozí dovednosti. |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
studenti budou schopni shrnout a vysvětlit základní problémy týkající společenské komunikace. Porovnají svoje i cizí schoponosti, temperament a charakterové vlastnosti v komunikaci. Zhodnotí různé způsoby komunikace a jejich účinek. Prozkoumají způsoby, rizika a dopady komunikace v různých životních situacích. Seznámi se se zásadami moderní rétoriky, mluveného projevu a s efektivními jazykovými a mimojazykovými prostředky |
Odborné dovednosti |
---|
základní orientace při společenské konverzaci a schopnost správně navrhnout sebeprezentující materiály. |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Přednáška založená na výkladu, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Hodnotící metody |
---|
Test, |
Doporučená literatura
|
-
Gretz, Karl F. Psychologie prodeje. 1. vydání. Praha : Victoria Publishing, 1992. ISBN 80-85605-03-1.
-
Honey, Peter. Tváří v tvář : průvodce úspěšnou komunikací. Vyd. 1. Praha : Grada, 1997. ISBN 80-7169-445-2.
-
Kohout, Jaroslav. Rétorika : umění mluvit a jednat s lidmi. 1. vyd. Praha : Management Press, 1995. ISBN 80-85603-92-6.
-
Medzihorský, Štefan. Asertivita. 1. vyd. Praha : Elfa, 1991. ISBN 80-900197-1-4.
-
Němec, Petr. Public relations : zásady komunikace s veřejností. 1. vydání. Praha : Management Press, 1993. ISBN 80-85603-26-8.
-
Podgórecki, Józef. Jak se lépe dorozumíme. Vyd. 1. Ostrava : Amosium servis, 1999. ISBN 80-85498-36-7.
-
Smejkal, Vladimír; Bachrachová, Hana. Lexikon společenského chování. 3., zcela přeprac. vyd. Praha : Grada, 2002. ISBN 80-247-0209-6.
-
Špaček, Ladislav. Velká kniha etikety. Vyd. 1. Praha : Mladá fronta, 2005. ISBN 80-204-1333-2.
-
Šroněk, Ivan. Etiketa v obchodě a podnikání. 1. vydání. Praha : Management Press, 1992. ISBN 80-85603-08-X.
-
Thiel, Erhard. Řeč lidského těla prozradí víc než tisíc slov. 1. vyd. Bratislava : Plasma service, 1993. ISBN 80-901412-1-8.
|