Předmět: Mediální historie a epistemologie vědy

« Zpět
Název předmětu Mediální historie a epistemologie vědy
Kód předmětu KFI/MHED
Organizační forma výuky Přednáška
Úroveň předmětu Doktorský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 10
Vyučovací jazyk Čeština, Angličtina
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Sokanský Daniel, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Média, vědění a jejich historie; přístroje, aparáty, kulturní techniky; vědění gutenbergovské galaxie; kartotéka, archív, databáze; atlas, album, vizualizace dat; sociální média a sociální epistemologie; filozofie kognitivních extenzí.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednáška s diskusí, Skupinová konzultace, Samostudium literatury
  • Příprava na zkoušku [10-60] - 234 hodin za semestr
  • Kontaktní výuka - 26 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
znát klíčové postavy a témata z oblasti mediální historie a epistemologie vědy
vysvětlit konkrétní termíny spojené s jednotlivými tématy historie médií a epistemologie vědy
popsat problémy, které byly v oblasti mediální historie a epistemologie vědy řešeny
Odborné dovednosti
používat s porozuměním pojmový aparát a nástroje mediální historie a epistemologie vědy
reprodukovat argumentaci obsaženou v zadaném textu z dané oblasti a používat nástroje mediální historie
využívat moderní technologie, zejména informační databáze
Výsledky učení
Odborné znalosti
systematicky vymezit a popsat témata a vývoj mediální historie a epistemologie vědy
komplexně vysvětlit a zhodnotit význam a výsledky mediální historie a epistemologie vědy
prokazovat porozumění soudobému stavu výzkumu oboru na mezinárodní úrovni
Odborné dovednosti
samostatně navrhovat směr dílčího výzkumu v oblasti mediální historie a epistemologie vědy
koncipovat nové odborné přístupy v opoře o znalost mezinárodního výzkumu v oblasti mediální historie a epistemologie vědy
inovativně reflektovat texty autorů z oblasti mediální historie a epistemologie vědy
dokázat vytvořit a publikovat původní odborný text z dané problémové oblasti
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Přednáška s diskusí,
Skupinová konzultace,
Samostudium,
Hodnotící metody
Ústní zkouška,
Doporučená literatura
  • Bowker, G. Memory Practices in the Science. Cambridge (Mass.), 2005.
  • BREDEKAMP, H.; DÜNKEL, V.; SCHNEIDER, B. (eds.). The Technical Image. A History of Styles in Scientfic Imagery. Chicago: The University of Chicago Press, 2015. ISBN 978-0-226-25884-3.
  • Carroll-Burke, P. Tools, instruments and Engines. Getting a Handle on the Specificity of Engine Science. In Social Studies of Science. 2001, vol.31, no. 4, s. 593-625..
  • DASTON, L. (ed.). Science in the Archives. Chicago: The University of Chicago Press, 2017. ISBN 978-0226432229.
  • Daston, L. J.; Galison, Peter Louis. Objectivity. New York : Zone Books, 2010. ISBN 978-1-890951-79-5.
  • Dvořák, Tomáš. Kapitoly z dějin a teorie médií. Vyd. 1. Praha : Akademie výtvarných umění v Praze, Vědecko-výzkumné pracoviště, 2010. ISBN 978-80-87108-16-1.
  • Hankins, T. L. - Silverman, R. J. Instruments and the Imagination. Princeton, 2014.
  • Hayles, N. Katherine. How We Think: Digital Media and Contemporary Technogenesis.. Chicago, 2012.
  • HENTSCHEL, K. Visual Cultures in Science and Technology. A Comparative History. Oxford: Oxford University Press, 2014. ISBN 9780198717874.
  • Jones, Caroline A.; Galison, Peter Louis. Picturing science, producing art. New York : Routledge, 1998. ISBN 0-415-91912-6.
  • Kittler, R. A. Gramophone, Film, Typewriter. Stanford, 1999.
  • Krajewski, M. Paper Machines. About Cards & Catalogs, 1548-1929. Cambridge (Mass.), 2011.
  • LENOIR, T. (ed.). Inscribing Science. Scientific Texts and the Materiality of Communication. Stanford (Calif.): Stanford University Press, 1998. ISBN 0-8047-2777-5.
  • Lyotard, J.-F. O postmodernismu. Praha : Filosofia, 1993.
  • Menary, R. The Extended Mind. Cambridge (Mass.), 2012.
  • Parks, L. Cultures in Orbit: Satellites and the Televisual. Duke University Press, 2005.
  • Rheinberger, H. J. Toward a History of Epistemic Things. Stanford, 1997.
  • Shapin, Steven; Schaffer, Simon. Leviathan and the air-pump : Hobbes, Boyle, and the experimental life : including a translation of Thomas Hobbes, Dialogus physicus de natura aeris by Simon Schaffer. Princeton : Princeton University Press, 1985. ISBN 0-691-02432-4.
  • Vogl, J. Becoming-media: Galileo's Telescope. In: Gray Room. 2007, vol. 8, no. 29, s. 14-25..


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr