Předmět: Metodologický seminář pro doktorandy 3

« Zpět
Název předmětu Metodologický seminář pro doktorandy 3
Kód předmětu KFI/MS3D
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Doktorský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 10
Vyučovací jazyk Čeština, Angličtina
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Kwiatkowska Alena, Mgr. Ph.D.
  • Jarošová Květoslava, PhDr. Ph.D.
  • Bratt Jan, doc. PhDr. CSc.
  • Ruml Jakub, Mgr. Ph.D.
  • Krechovská Dana, Doc. M.A., Ph.D.
Obsah předmětu
S konkrétní náplní kurzu a podmínkami pro jeho splnění pro daný akademický rok budou studenti seznámeni na začátku semestru. Náplň kurzu a podmínky absolvování budou specifikovány na stránce kurzu v Courseware.

Studijní aktivity a metody výuky
Studium textů, Přednáška
  • Kontaktní výuka - 26 hodin za semestr
  • Vypracování kvalifikační práce [52-468] - 234 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
rozlišit jednotlivé druhy výzkumných metod používaných v oboru
formulovat základní podmínky pro provedení výzkumu v oblasti filozofie a dějin vědy a techniky
srovnat metody použitelné pro výzkum z oblasti filozofie a dějin vědy a techniky
Odborné dovednosti
analyzovat vhodnost použití výzkumných metod z oblasti filozofie a dějin vědy a techniky
zvolit nejvhodnější metodu pro řešení konkrétního výzkumného problému
samostatně navrhnout metodický postup při výzkumu konkrétního odborného problému
Výsledky učení
Odborné znalosti
samostatně charakterizovat probrané metodologické přístupy v oblasti filozofie a dějin vědy a techniky
samostatně vymezit strukturální pojmy probíraných teorií ve filozofii a dějinách vědy a techniky
Odborné dovednosti
argumentovat ve prospěch adekvátnosti použití metod v oboru filozofie a dějiny vědy a techniky pro řešení konkrétního problému
diskutovat o klíčových gnoseologických a metodologických problémech probíraných teorií ve filozofii a dějinách vědy a techniky
kriticky pojednat metodologickou stránku probíraných klasických děl v oboru filozofie a dějiny vědy a techniky
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Analyticko-kritická práce s textem,
Samostatná práce studentů,
Samostudium,
Odborné dovednosti
Seminární výuka (diskusní metody),
Samostatná práce studentů,
Diskuse,
Demonstrace dovedností,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Seminární práce,
Odborné dovednosti
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Seminární práce,
Individuální prezentace,
Doporučená literatura
  • Další literaturu určuje vedoucí semináře na začátku semestru na základě aktuálních potřeb doktorandů. Výběr literatury se řídí zaměřením disertačních prací..
  • Andersson, Gunnar. Criticism and the history of science : Kuhn's, Lakato's and Feyerabend's criticisms of critical rationalism. Leiden : Brill, 1994. ISBN 90-04-10050-4.
  • Basu, R. Managing quality in projects [online].. Burlington: Gower,, 2013. ISBN 978-1-4094-4093-2.
  • Doležal, J. Projektový management v praxi: Naučte se řídit projekty!. Praha: Grada, 2016. ISBN 978-80-247-5693-6.
  • Fajkus, Břetislav. Filosofie a metodologie vědy : vývoj, současnost a perspektivy. Vyd. 1. Praha : Academia, 2005. ISBN 80-200-1304-0.
  • Feyerabend, Paul. Rozprava proti metodě. Vyd. 1. Praha : Aurora, 2001. ISBN 80-7299-047-0.
  • Fuller, Steve. Kuhn vs. Popper : the struggle for the soul of science. New York : Columbia University Press, 2004. ISBN 978-0-231-13428-6.
  • Gallo, C. Tajemství skvělých prezentací Steva Jobse: jak si získat každé publikum. Praha: Grada, 2012. ISBN 978-80-247-4389-9.
  • Gallo, C. The Presentation Secrets of Steve Jobs: How to Be Insanely Great in Front of Any Audience. McGraw-Hill Education, 2009. ISBN 978-0071636087.
  • Godfrey-Smith, P. Theory and reality: an introduction to the philosophy of science. Chicago: The University of Chicago Press, 2003. ISBN 0-415-34317-8.
  • Holmerová, I. Minimum akademického bontonu, aneb, Jak neuklouznout nejen na akademické půdě.. Praha: Grada Publishing, 2014. ISBN 978-80-247-5427-7.
  • Kragh, H. An Introduction to the Historiography of Science. Cambridge: Cambridge Univ. Press, 1990. ISBN 0521389216.
  • Kuhn, Thomas S. Struktura vědeckých revolucí. Praha : Oikoymenh, 1997. ISBN 80-86005-54-2.
  • Lakatos, Imre; Feyerabend, Paul; Motterlini, Matteo. For and against method. including Lakatos's lectures on scientific method and the Lakatos-Feyerabend correspondence. Chicago : The University of Chigago Press, 1999. ISBN 0-226-46774-0.
  • Nickles, Thomas. Thomas Kuhn. 1st pub. Cambridge : Cambridge University Press, 2003. ISBN 0-521-79648-2.
  • Popper, Karl Raimund; Fiala, Jiří. Logika vědeckého zkoumání. Praha, 1997. ISBN 80-86005-45-3.
  • Roberts, P. Effective project management [online].. London: Kogan Page. Business success [cit. 2018-07-31]., 2011. ISBN 978-7494-6158-4.
  • Rosenberg, A. Philosophy of science: a contemporary introduction. Routledge contemporary introductions to philosophy. London: Routledge, 2005. ISBN 0-415-34317-8.
  • Sarkar, Sahotra; Pfeifer, Jessica. The Philosophy of Science : An Encyclopedia. Volume 1, A-M. New York : Routledge, 2006. ISBN 0-415-93927-5.
  • Špelda, Daniel. Proměny historiografie vědy. Vyd. 1. Praha : Filosofia, 2009. ISBN 978-80-7007-310-0.
  • Ursyn, A. Perceptions of knowledge visualization: explaining concepts through meaningful images [online].. Hershey: Information Science Reference, 2014. ISBN 978-1-4666-4704-6.
  • Vohlídalová, M.; Červinková, A. Vědci a vědkyně v pohybu: o akademické mobilitě. Praha: Sociologický ústav AV ČR, 2012. ISBN 978-80-7330-226-9.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr