Vyučující
|
-
Kwiatkowska Alena, Mgr. Ph.D.
-
Jarošová Květoslava, PhDr. Ph.D.
-
Bratt Jan, doc. PhDr. CSc.
-
Ruml Jakub, Mgr. Ph.D.
-
Krechovská Dana, Doc. M.A., Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
S konkrétní náplní kurzu a podmínkami pro jeho splnění pro daný akademický rok budou studenti seznámeni na začátku semestru. Náplň kurzu a podmínky absolvování budou specifikovány na stránce kurzu v Courseware.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Studium textů, Přednáška
- Kontaktní výuka
- 26 hodin za semestr
- Vypracování kvalifikační práce [52-468]
- 234 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
rozlišit jednotlivé druhy výzkumných metod používaných v oboru |
formulovat základní podmínky pro provedení výzkumu v oblasti filozofie a dějin vědy a techniky |
srovnat metody použitelné pro výzkum z oblasti filozofie a dějin vědy a techniky |
Odborné dovednosti |
---|
analyzovat vhodnost použití výzkumných metod z oblasti filozofie a dějin vědy a techniky |
zvolit nejvhodnější metodu pro řešení konkrétního výzkumného problému |
samostatně navrhnout metodický postup při výzkumu konkrétního odborného problému |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
samostatně charakterizovat probrané metodologické přístupy v oblasti filozofie a dějin vědy a techniky |
samostatně vymezit strukturální pojmy probíraných teorií ve filozofii a dějinách vědy a techniky |
Odborné dovednosti |
---|
argumentovat ve prospěch adekvátnosti použití metod v oboru filozofie a dějiny vědy a techniky pro řešení konkrétního problému |
diskutovat o klíčových gnoseologických a metodologických problémech probíraných teorií ve filozofii a dějinách vědy a techniky |
kriticky pojednat metodologickou stránku probíraných klasických děl v oboru filozofie a dějiny vědy a techniky |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Analyticko-kritická práce s textem, |
Samostatná práce studentů, |
Samostudium, |
Odborné dovednosti |
---|
Seminární výuka (diskusní metody), |
Samostatná práce studentů, |
Diskuse, |
Demonstrace dovedností, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Seminární práce, |
Odborné dovednosti |
---|
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Seminární práce, |
Individuální prezentace, |
Doporučená literatura
|
-
Další literaturu určuje vedoucí semináře na začátku semestru na základě aktuálních potřeb doktorandů. Výběr literatury se řídí zaměřením disertačních prací..
-
Andersson, Gunnar. Criticism and the history of science : Kuhn's, Lakato's and Feyerabend's criticisms of critical rationalism. Leiden : Brill, 1994. ISBN 90-04-10050-4.
-
Basu, R. Managing quality in projects [online].. Burlington: Gower,, 2013. ISBN 978-1-4094-4093-2.
-
Doležal, J. Projektový management v praxi: Naučte se řídit projekty!. Praha: Grada, 2016. ISBN 978-80-247-5693-6.
-
Fajkus, Břetislav. Filosofie a metodologie vědy : vývoj, současnost a perspektivy. Vyd. 1. Praha : Academia, 2005. ISBN 80-200-1304-0.
-
Feyerabend, Paul. Rozprava proti metodě. Vyd. 1. Praha : Aurora, 2001. ISBN 80-7299-047-0.
-
Fuller, Steve. Kuhn vs. Popper : the struggle for the soul of science. New York : Columbia University Press, 2004. ISBN 978-0-231-13428-6.
-
Gallo, C. Tajemství skvělých prezentací Steva Jobse: jak si získat každé publikum. Praha: Grada, 2012. ISBN 978-80-247-4389-9.
-
Gallo, C. The Presentation Secrets of Steve Jobs: How to Be Insanely Great in Front of Any Audience. McGraw-Hill Education, 2009. ISBN 978-0071636087.
-
Godfrey-Smith, P. Theory and reality: an introduction to the philosophy of science. Chicago: The University of Chicago Press, 2003. ISBN 0-415-34317-8.
-
Holmerová, I. Minimum akademického bontonu, aneb, Jak neuklouznout nejen na akademické půdě.. Praha: Grada Publishing, 2014. ISBN 978-80-247-5427-7.
-
Kragh, H. An Introduction to the Historiography of Science. Cambridge: Cambridge Univ. Press, 1990. ISBN 0521389216.
-
Kuhn, Thomas S. Struktura vědeckých revolucí. Praha : Oikoymenh, 1997. ISBN 80-86005-54-2.
-
Lakatos, Imre; Feyerabend, Paul; Motterlini, Matteo. For and against method. including Lakatos's lectures on scientific method and the Lakatos-Feyerabend correspondence. Chicago : The University of Chigago Press, 1999. ISBN 0-226-46774-0.
-
Nickles, Thomas. Thomas Kuhn. 1st pub. Cambridge : Cambridge University Press, 2003. ISBN 0-521-79648-2.
-
Popper, Karl Raimund; Fiala, Jiří. Logika vědeckého zkoumání. Praha, 1997. ISBN 80-86005-45-3.
-
Roberts, P. Effective project management [online].. London: Kogan Page. Business success [cit. 2018-07-31]., 2011. ISBN 978-7494-6158-4.
-
Rosenberg, A. Philosophy of science: a contemporary introduction. Routledge contemporary introductions to philosophy. London: Routledge, 2005. ISBN 0-415-34317-8.
-
Sarkar, Sahotra; Pfeifer, Jessica. The Philosophy of Science : An Encyclopedia. Volume 1, A-M. New York : Routledge, 2006. ISBN 0-415-93927-5.
-
Špelda, Daniel. Proměny historiografie vědy. Vyd. 1. Praha : Filosofia, 2009. ISBN 978-80-7007-310-0.
-
Ursyn, A. Perceptions of knowledge visualization: explaining concepts through meaningful images [online].. Hershey: Information Science Reference, 2014. ISBN 978-1-4666-4704-6.
-
Vohlídalová, M.; Červinková, A. Vědci a vědkyně v pohybu: o akademické mobilitě. Praha: Sociologický ústav AV ČR, 2012. ISBN 978-80-7330-226-9.
|