Předmět: Metodologie vědy

« Zpět
Název předmětu Metodologie vědy
Kód předmětu KFI/MVD
Organizační forma výuky Přednáška
Úroveň předmětu Doktorský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 10
Vyučovací jazyk Čeština, Angličtina
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Bratt Jan, doc. PhDr. CSc.
  • Slouka Jiří, doc. PhDr. CSc.
Obsah předmětu
Vývoj metodologické problematiky, novopozitivismus a empirická verifikace, K. R. Popper a hypoteticko-deduktivní metoda, historická koncepce T. S. Kuhna, metodologie vědeckých výzkumných programů I. Lakatose, metodologický anarchismus P. K. Feyerabenda, sociologický obrat ve filozofii vědy, kognitivismus a interdisciplinární přístup k vědeckému poznání, vědecký realismus a instrumentalismus, vývoj vědecké racionality, pojem pravdy v současné vědě, sociální hodnocení vědeckých a technických artefaktů.

Studijní aktivity a metody výuky
Studium textů, Přednáška
  • Kontaktní výuka - 26 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku [10-60] - 234 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
popsat klíčové postavy a témata metodologie vědy
vysvětlit konkrétní termíny spojené s jednotlivými tématy metodologie vědy
popsat problémy, které byly v oblasti metodologie vědy řešeny
Odborné dovednosti
používat s porozuměním pojmový aparát metodologie vědy
reprodukovat argumentaci obsaženou v zadaném textu z oblasti metodologie vědy
využívat moderní technologie, zejména informační databáze
Výsledky učení
Odborné znalosti
systematicky vymezit a popsat témata a vývoj metodologie vědy
komplexně vysvětlit a zhodnotit význam a výsledky metodologie vědy
prokazovat porozumění soudobému stavu výzkumu oboru na mezinárodní úrovni
Odborné dovednosti
samostatně navrhovat směr dílčího výzkumu v oblasti metodologie vědy
koncipovat nové odborné přístupy v opoře o znalost mezinárodního výzkumu v oblasti metodologie vědy
inovativně reflektovat texty autorů metodologie vědy
rozpoznat a formulovat předpoklady i důsledky jednotlivých koncepcí v oblasti metodologie vědy
Obecné způsobilosti
mgr. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce,
mgr. studium: plánují, podporují a řídí s využitím teoretických poznatků oboru získávání dalších odborných znalostí, dovedností a způsobilostí ostatních členů týmu,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Analyticko-kritická práce s textem,
Individuální konzultace,
Samostudium,
Odborné dovednosti
Individuální konzultace,
Samostatná práce studentů,
Obecné způsobilosti
Samostudium,
Samostatná práce studentů,
Analyticko-kritická práce s textem,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Ústní zkouška,
Odborné dovednosti
Ústní zkouška,
Obecné způsobilosti
Ústní zkouška,
Doporučená literatura
  • Demjančuk, Nikolaj. Filosofie a vědecké myšlení : proměna obrazu vědy v analytické tradici. 1. vyd. Dobrá Voda : Aleš Čeněk, 2002. ISBN 80-86473-19-8.
  • Fajkus, B. Filosofie a metodologie vědy: vývoj, současnost a perspektivy. Praha: Academia, 2005. ISBN 80-200-1304-0.
  • Fajkus, Břetislav. Filosofie vědy na zlomu století. Milénium vědy a filosofie Praha : Filosofia, 2002 . 2002.
  • Fajkus, Břetislav. Současná filosofie a metodologie vědy. 1. vyd. Praha : Filosofia, 1997. ISBN 80-7007-095-1.
  • FEYERABEND, P. Against Method. New York: Verso Books, 2010. ISBN 1844674428.
  • Feyerabend, Paul. Rozprava proti metodě. Vyd. 1. Praha : Aurora, 2001. ISBN 80-7299-047-0.
  • Foucault, Michel. Diskurs, Autor, Genealogie : tři studie. Praha : Svoboda, 1994. ISBN 80-205-0406-0.
  • HUBÍK, S. Sociologie vědění: základní koncepce a paradigmata. Praha: Sociologické nakladatelství, 1999. ISBN 80-85850-58-3.
  • Hubík, Stanislav. Sociologie vědění : základní koncepce a paradigmata. 1. vyd. Praha : Sociologické nakladatelství, 1999. ISBN 80-85850-58-3.
  • Kováč, L. Potreba syntézy prírodných a kulturných vied. In: Vesmír 78.
  • Krämer, H. Zur Rekonstruktion der philosophischen Hermeneutik. In: Journal for General Philosophy of Science.
  • KUHN, T. S. The Structure of Scientific Revolutions. Chicago: University of Chicago Press. ISBN 978-0-226-45811-3.
  • Kuhn, Thomas S. Struktura vědeckých revolucí. Praha : Oikoymenh, 1997. ISBN 80-86005-54-2.
  • Meadows, Donella H.; Meadows, Dennis L.; Randers, Jörgen. Překročení mezí : konfrontace globálního kolapsu s představou trvale udržitelné budoucnosti. 1. vyd. Praha : Argo, 1995. ISBN 80-85794-83-7.
  • POPPER, K. R. Logika vědeckého bádání. Praha: OIKOYMENH, 1997. ISBN 80-86005-45-3.
  • Popper, K. R. Logika vědeckého objevu. Praha, 2001.
  • POPPER, K. R. The Logic of Scientific Discovery. Abingdon-on-Thames: Routledge, 2002. ISBN 0-41527843-0.
  • Rouse, J. New Philosophies of Science in North America - Twenty Years Later. In: Journal for General Philosophy of Science.
  • Tarski, Alfred. Introduction to logic and to the methodology of deductive sciences. New York : Dover Publications, 1995. ISBN 0-486-28462-X.
  • Wolf, Josef. Člověk a jeho svět : úvod do studia antropologických věd : základní antropologické otázky : kulturní a sociální antropologie. 2. vyd. Praha : Karolinum, 1999. ISBN 80-7184-871-9.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr