Vyučující
|
-
Bratt Jan, doc. PhDr. CSc.
-
Slouka Jiří, doc. PhDr. CSc.
|
Obsah předmětu
|
Vývoj metodologické problematiky, novopozitivismus a empirická verifikace, K. R. Popper a hypoteticko-deduktivní metoda, historická koncepce T. S. Kuhna, metodologie vědeckých výzkumných programů I. Lakatose, metodologický anarchismus P. K. Feyerabenda, sociologický obrat ve filozofii vědy, kognitivismus a interdisciplinární přístup k vědeckému poznání, vědecký realismus a instrumentalismus, vývoj vědecké racionality, pojem pravdy v současné vědě, sociální hodnocení vědeckých a technických artefaktů.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Studium textů, Přednáška
- Kontaktní výuka
- 26 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku [10-60]
- 234 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
popsat klíčové postavy a témata metodologie vědy |
vysvětlit konkrétní termíny spojené s jednotlivými tématy metodologie vědy |
popsat problémy, které byly v oblasti metodologie vědy řešeny |
Odborné dovednosti |
---|
používat s porozuměním pojmový aparát metodologie vědy |
reprodukovat argumentaci obsaženou v zadaném textu z oblasti metodologie vědy |
využívat moderní technologie, zejména informační databáze |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
systematicky vymezit a popsat témata a vývoj metodologie vědy |
komplexně vysvětlit a zhodnotit význam a výsledky metodologie vědy |
prokazovat porozumění soudobému stavu výzkumu oboru na mezinárodní úrovni |
Odborné dovednosti |
---|
samostatně navrhovat směr dílčího výzkumu v oblasti metodologie vědy |
koncipovat nové odborné přístupy v opoře o znalost mezinárodního výzkumu v oblasti metodologie vědy |
inovativně reflektovat texty autorů metodologie vědy |
rozpoznat a formulovat předpoklady i důsledky jednotlivých koncepcí v oblasti metodologie vědy |
Obecné způsobilosti |
---|
mgr. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce, |
mgr. studium: plánují, podporují a řídí s využitím teoretických poznatků oboru získávání dalších odborných znalostí, dovedností a způsobilostí ostatních členů týmu, |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Analyticko-kritická práce s textem, |
Individuální konzultace, |
Samostudium, |
Odborné dovednosti |
---|
Individuální konzultace, |
Samostatná práce studentů, |
Obecné způsobilosti |
---|
Samostudium, |
Samostatná práce studentů, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Ústní zkouška, |
Odborné dovednosti |
---|
Ústní zkouška, |
Obecné způsobilosti |
---|
Ústní zkouška, |
Doporučená literatura
|
-
Demjančuk, Nikolaj. Filosofie a vědecké myšlení : proměna obrazu vědy v analytické tradici. 1. vyd. Dobrá Voda : Aleš Čeněk, 2002. ISBN 80-86473-19-8.
-
Fajkus, B. Filosofie a metodologie vědy: vývoj, současnost a perspektivy. Praha: Academia, 2005. ISBN 80-200-1304-0.
-
Fajkus, Břetislav. Filosofie vědy na zlomu století. Milénium vědy a filosofie Praha : Filosofia, 2002 . 2002.
-
Fajkus, Břetislav. Současná filosofie a metodologie vědy. 1. vyd. Praha : Filosofia, 1997. ISBN 80-7007-095-1.
-
FEYERABEND, P. Against Method. New York: Verso Books, 2010. ISBN 1844674428.
-
Feyerabend, Paul. Rozprava proti metodě. Vyd. 1. Praha : Aurora, 2001. ISBN 80-7299-047-0.
-
Foucault, Michel. Diskurs, Autor, Genealogie : tři studie. Praha : Svoboda, 1994. ISBN 80-205-0406-0.
-
HUBÍK, S. Sociologie vědění: základní koncepce a paradigmata. Praha: Sociologické nakladatelství, 1999. ISBN 80-85850-58-3.
-
Hubík, Stanislav. Sociologie vědění : základní koncepce a paradigmata. 1. vyd. Praha : Sociologické nakladatelství, 1999. ISBN 80-85850-58-3.
-
Kováč, L. Potreba syntézy prírodných a kulturných vied. In: Vesmír 78.
-
Krämer, H. Zur Rekonstruktion der philosophischen Hermeneutik. In: Journal for General Philosophy of Science.
-
KUHN, T. S. The Structure of Scientific Revolutions. Chicago: University of Chicago Press. ISBN 978-0-226-45811-3.
-
Kuhn, Thomas S. Struktura vědeckých revolucí. Praha : Oikoymenh, 1997. ISBN 80-86005-54-2.
-
Meadows, Donella H.; Meadows, Dennis L.; Randers, Jörgen. Překročení mezí : konfrontace globálního kolapsu s představou trvale udržitelné budoucnosti. 1. vyd. Praha : Argo, 1995. ISBN 80-85794-83-7.
-
POPPER, K. R. Logika vědeckého bádání. Praha: OIKOYMENH, 1997. ISBN 80-86005-45-3.
-
Popper, K. R. Logika vědeckého objevu. Praha, 2001.
-
POPPER, K. R. The Logic of Scientific Discovery. Abingdon-on-Thames: Routledge, 2002. ISBN 0-41527843-0.
-
Rouse, J. New Philosophies of Science in North America - Twenty Years Later. In: Journal for General Philosophy of Science.
-
Tarski, Alfred. Introduction to logic and to the methodology of deductive sciences. New York : Dover Publications, 1995. ISBN 0-486-28462-X.
-
Wolf, Josef. Člověk a jeho svět : úvod do studia antropologických věd : základní antropologické otázky : kulturní a sociální antropologie. 2. vyd. Praha : Karolinum, 1999. ISBN 80-7184-871-9.
|