|
Lecturer(s)
|
-
Šíp Libor, Mgr. Ph.D.
-
Touška Tomáš, Mgr. Ph.D.
-
Šimlová Jaroslava, Mgr. Ph.D.
-
Průcha Marco, prof. PhDr. Ph.D.
|
|
Course content
|
The Enlightment: popularisation of knowledge, criticism of religion, absolutism, social contract, revolution, Encyclopaedia. Hume and British tradition, Voltaire, Rousseau, Diderot. German Classical Philosophy: Subject and Geist. Kant. Fichte. Romantics. Schelling. Hegel.
|
|
Learning activities and teaching methods
|
Seminar classes, Lecture
- Contact hours
- 52 hours per semester
- Undergraduate study programme term essay (20-40)
- 40 hours per semester
- Preparation for an examination (30-60)
- 64 hours per semester
|
| prerequisite |
|---|
| Knowledge |
|---|
| představit základní postavy a témata scholastiky, renesance, humanismu a racionalismu |
| popsat historické a kulturní reálie období mezi léty 1650-1850 |
| Skills |
|---|
| používat s porozuměním obecnou filosofickou terminologii |
| identifikovat problém (tezi) a reprodukovat argumentaci obsažené v zadaném textu |
| využívat moderní technologie, zejména informační databáze |
| číst příslušnou sekundární literaturu v jednom filosoficky relevantním světovém jazyce |
| learning outcomes |
|---|
| Knowledge |
|---|
| představit základní postavy a témata filosofie období osvícenství a německé klasické filosofie |
| shrnout vybrané významné filosofické spisy osvícenství a německé klasické filosofie |
| charakterizovat nejdůležitější filosofické koncepce období osvícenství a německé klasické filosofie a vysvětlit jejich souvislosti |
| Skills |
|---|
| analyzovat pramenné filosofické texty éry osvícenství a německé klasické filosofie |
| interpretovat vybrané pasáže klíčových filosofických textů éry osvícenství a německé klasické filosofie |
| rekonstruovat argumentační postupy konkrétních osvícenských a německých klasických autorů nebo vybraných textů z příslušného období |
| argumentovat a diskutovat o konkrétním tématu osvícenské a německé klasické filosofie |
| teaching methods |
|---|
| Knowledge |
|---|
| Lecture |
| Textual studies |
| Self-study of literature |
| Skills |
|---|
| Skills demonstration |
| Seminar classes |
| Individual study |
| Students' portfolio |
| assessment methods |
|---|
| Knowledge |
|---|
| Combined exam |
| Skills |
|---|
| Seminar work |
| Individual presentation at a seminar |
| Skills demonstration during practicum |
|
Recommended literature
|
-
Falckenberg, R. Dějiny novověké filosofie. Praha : Jan Laichter, 1899.
-
Frank, M. Auswege aus dem Deutschen Idealismus. Frankfurt : Suhrkamp, 2007. ISBN 978-3-518-29451-2.
-
Chotaš, J.; Karásek, J. (eds.). Dedukce, kategorie, sebevědomí: o hlavním důkazu Kritiky čistého rozumu. Praha : Oikoymenh, 2002.
-
Chotaš, J.; Karásek, J. (eds.). Kantův kategorický imperativ. Praha : Oikoymenh, 2005.
-
Jaeschke, Walter; Arndt, Andreas. Německá klasická filosofie. II, Od Fichta po Hegela. Vydání první. 2016. ISBN 978-80-7298-199-1.
-
Röd, Wolfgang. Novověká filosofie. I, Od Francise Bacona po Spinozu. Praha : Oikoymenh, 2001. ISBN 80-7298-039-4.
-
Röd, Wolfgang. Novověká filosofie. II, Od Newtona po Rousseaua. Praha : Oikoymenh, 2004. ISBN 80-7298-109-9.
-
Scruton, Roger. Krátké dějiny novověké filosofie. 1. vyd. Brno : Barrister & Principal, 2000. ISBN 80-85947-29-3.
-
Sobotka, Milan; Moural, Josef; Znoj, Milan. Dějiny novověké filosofie od Descarta po Hegela. 2. opr. vyd. Praha : Filosofia, 1994. ISBN 80-7007-057-9.
|