Vyučující
|
|
Obsah předmětu
|
1. Literatura a její studium: úvod 2. Aristotelova Poetika 3. Z dějin poetiky 4. Estetika, hermeneutika a formování moderních přístupů 5. Pozitivistické úsilí o zvědečtění 6. Lingvistický obrat v literárněvědném bádání 7. Pluralizace přístupů, trend kontextově založeného bádání 8. Recepčně orientované přístupy 9. Naratologie I 10. Naratologie II 11. Modelové interpretace 12. Literatura a filozofie v myšlení Jana Patočky 13. Host semestru
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Studium textů, Přednáška
- Kontaktní výuka
- 52 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku [10-60]
- 48 hodin za semestr
- Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
- 30 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
jmenovat významná literární díla literárně-historických epoch západní tradice, zařadit je z hlediska epochy a žánru, zná některá významná klasická díla a díla moderní a současná |
rozlišit mezi teoretickým a narativním, uměleckým diskurzem |
Odborné dovednosti |
---|
opírat se o svoje dosavadní znalosti filosofické, kulturně-historické povahy |
s porozuměním používat základní filosofickou a estetickou terminologii |
využívat textové prameny i moderní technologie, zejména informační databáze |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
bc. studium: rozpozná problém, objasní jeho podstatu, rozčlení ho na části, |
bc. studium: používá s porozuměním odborný jazyk a symbolická a grafická vyjádření informací různého typu, |
bc. studium: efektivně využívá moderní informační technologie, |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
charakterizovat hlavní díla literárního kánonu |
popsat strukturu klíčových literárních děl a problematiku žánrů ve vztahu k epochám |
představit relevantní odbornou literaturu a vysvětlit základní odbornou terminologii |
Odborné dovednosti |
---|
aplikovat konkrétní interpretační postup ve vztahu ke konkrétním literárním dílům |
zaznamenat a kriticky reflektovat souvislosti žánru, stylu, epochy, námětu |
využít teoretické přístupy jako zázemí pro reflexi filosofických problémů, k níž literární dílo vybízí |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Přednáška založená na výkladu, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Samostudium, |
Odborné dovednosti |
---|
Seminární výuka (diskusní metody), |
Demonstrace dovedností, |
Samostatná práce studentů, |
Obecné způsobilosti |
---|
Samostudium, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Ústní zkouška, |
Seminární práce, |
Individuální prezentace, |
Odborné dovednosti |
---|
Individuální prezentace, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Obecné způsobilosti |
---|
Seminární práce, |
Individuální prezentace, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Doporučená literatura
|
-
Eagleton, Terry. Úvod do literární teorie. Vyd. 1. Praha : Triáda, 2005. ISBN 80-86138-72-0.
-
Nünning, Ansgar; Trávníček, Jiří; Holý, Jiří. Lexikon teorie literatury a kultury : koncepce, osobnosti, základní pojmy. Brno : Host, 2006. ISBN 80-7294-170-4.
-
Výběr z textů. Bělohradský, Kosík, Patočka, Šalda, Lyotard, Camus, Gadamer.
|