Předmět: Historicko-teoretické přístupy k sochařství a malířství

« Zpět
Název předmětu Historicko-teoretické přístupy k sochařství a malířství
Kód předmětu KFI/PVHB
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia 2
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 5
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Burachovičová Olga, Mgr. Ph.D.
  • Semrádová Petra, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
1)-2) Raný humanismus a obrození antiky. Antická umělecká díla a epigrafické památky mezi koncem středověku a počátkem renesance. Francesco Petrarca, tradice mirabilií a Flavio Biondo 3)-4) Antičtí autoři jako zdroj informací o umění starověku. Plinius Starší. Pliniovské vzorce a modely (rozšíření umělecké signatury, umělecká soutěž). Šíření antických předloh v soudobém renesančním umění. 5)-6) Osobnost umělce (giottovská legenda, umělecké biografie a autobiografie a možnosti jejich reálného využití jako informačního zdroje - Vasari, Condivi, Cellini aj.) 7)-8) Renesanční traktát. Umělecké "technologické" příručky, jejich antické a středověké kořeny a význam pro interpretaci materiální podstaty uměleckého díla (Cennino Cennini). 9)-10) Soutěžení umění (Paragone delle arti): od rané reflexe pliniovské tradice a soutěže s antikou po anketu Benedetta Varchiho 11)-12) Teorie uměleckých žánrů: portrét, groteska, aj. Umělecké falzum. 13) Vliv italské teorie umění na záalpskou Evropu: rozšíření životopisné literatury (Joachim von Sandrart)

Studijní aktivity a metody výuky
Seminární výuka, Samostudium literatury
  • Kontaktní výuka - 52 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku [10-60] - 48 hodin za semestr
  • Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40] - 30 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
vyjmenovat hlavní osobnosti výtvarného umění italské renesance
zorientovat se v základních faktech o kultuře italské renesance
Odborné dovednosti
pracovat s odbornou literaturou o umění, případně využívat elektronické databáze pro získání potřebných informací
pracovat s cizojazyčnou, zvláště anglickou odbornou literaturou
Obecné způsobilosti
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje,
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi,
Výsledky učení
Odborné znalosti
popsat a vyložit výtvarné dílo (zvláště výtvarné dílo tzv. starého evropského umění) na základě jeho soudobé interpretace a objasnit odlišnosti této interpretace od aktuálního stavu uměleckohistorického a kulturněhistorického poznání
vyjmenovat hlavní osobnosti (včetně jejich díla) a charakterizovat hlavní témata renesanční teorie výtvarného umění
Odborné dovednosti
zhodnotit jednotlivá díla raně novověkého umění z hlediska soudobého intelektuálního kontextu diskuse o umění, identifikovat, formulovat a vysvětlit hlavní myšlenky soudobé umělecké teorie, které je mohly ovlivnit
Obecné způsobilosti
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých,
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Přednáška s demonstrací,
Analyticko-kritická práce s textem,
Samostudium,
Odborné dovednosti
Seminární výuka (diskusní metody),
Samostatná práce studentů,
Exkurze, soustředění, výuka v terénu,
Obecné způsobilosti
Přednáška s demonstrací,
Analyticko-kritická práce s textem,
Samostatná práce studentů,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Kombinovaná zkouška,
Seminární práce,
Individuální prezentace,
Odborné dovednosti
Individuální prezentace,
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Obecné způsobilosti
Kombinovaná zkouška,
Seminární práce,
Individuální prezentace,
Doporučená literatura
  • Bauman, Zygmunt. Úvahy o postmoderní době. 1. vyd. dotisk. Praha, 1995. ISBN 80-85850-12-5.
  • Budil, Ivo T. Mýtus, jazyk a kulturní antropologie. 2. vyd. Praha : Triton, 1995. ISBN 80-85875-04-7.
  • Gombrich, E. H. Příběh umění. Praha, 1992.
  • Kroupa, Jiří. Metodologie dějin umění. 2, Metody dějin umění. 1. vyd. [Brno] : Masarykova univerzita, 2010. ISBN 978-80-210-5315-1.
  • Lyotard, Jean Francois. O postmodernismu : postmoderno vysvětlované dětem : postmoderní situace. 1. vyd. Praha : Filosofia, 1993. ISBN 80-7007-047-1.
  • Panofsky, E. Význam ve výtvarném umění. Praha : Odeon, 1981.
  • Patočka, Jan. Kacířské eseje o filosofii dějin. Vyd 1. Praha : Academia, 1990. ISBN 80-200-0263-4.
  • Pešková, Jaroslava; Schücková, Ladislava. Já, člověk. : jak dělat vědu o člověku dnes a zítra. 1. vyd. Praha : Státní pedagogické nakladatelství, 1991. ISBN 80-04-21766-4.
  • Stark, Stanislav. Filosofie a umění. 1. vyd. Plzeň : ZČU, 1994. ISBN 80-7082-163-9.
  • Šalda, František Xaver. Boje o zítřek. Praha : Unie, 1918.
  • Šalda, František Xaver. O umění. Praha : Československý spisovatel, 1955.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr