Vyučující
|
-
Burachovičová Olga, Mgr. Ph.D.
-
Semrádová Petra, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1)-2) Raný humanismus a obrození antiky. Antická umělecká díla a epigrafické památky mezi koncem středověku a počátkem renesance. Francesco Petrarca, tradice mirabilií a Flavio Biondo 3)-4) Antičtí autoři jako zdroj informací o umění starověku. Plinius Starší. Pliniovské vzorce a modely (rozšíření umělecké signatury, umělecká soutěž). Šíření antických předloh v soudobém renesančním umění. 5)-6) Osobnost umělce (giottovská legenda, umělecké biografie a autobiografie a možnosti jejich reálného využití jako informačního zdroje - Vasari, Condivi, Cellini aj.) 7)-8) Renesanční traktát. Umělecké "technologické" příručky, jejich antické a středověké kořeny a význam pro interpretaci materiální podstaty uměleckého díla (Cennino Cennini). 9)-10) Soutěžení umění (Paragone delle arti): od rané reflexe pliniovské tradice a soutěže s antikou po anketu Benedetta Varchiho 11)-12) Teorie uměleckých žánrů: portrét, groteska, aj. Umělecké falzum. 13) Vliv italské teorie umění na záalpskou Evropu: rozšíření životopisné literatury (Joachim von Sandrart)
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Seminární výuka, Samostudium literatury
- Kontaktní výuka
- 52 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku [10-60]
- 48 hodin za semestr
- Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
- 30 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
vyjmenovat hlavní osobnosti výtvarného umění italské renesance |
zorientovat se v základních faktech o kultuře italské renesance |
Odborné dovednosti |
---|
pracovat s odbornou literaturou o umění, případně využívat elektronické databáze pro získání potřebných informací |
pracovat s cizojazyčnou, zvláště anglickou odbornou literaturou |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi, |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
popsat a vyložit výtvarné dílo (zvláště výtvarné dílo tzv. starého evropského umění) na základě jeho soudobé interpretace a objasnit odlišnosti této interpretace od aktuálního stavu uměleckohistorického a kulturněhistorického poznání |
vyjmenovat hlavní osobnosti (včetně jejich díla) a charakterizovat hlavní témata renesanční teorie výtvarného umění |
Odborné dovednosti |
---|
zhodnotit jednotlivá díla raně novověkého umění z hlediska soudobého intelektuálního kontextu diskuse o umění, identifikovat, formulovat a vysvětlit hlavní myšlenky soudobé umělecké teorie, které je mohly ovlivnit |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Přednáška s demonstrací, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Samostudium, |
Odborné dovednosti |
---|
Seminární výuka (diskusní metody), |
Samostatná práce studentů, |
Exkurze, soustředění, výuka v terénu, |
Obecné způsobilosti |
---|
Přednáška s demonstrací, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Samostatná práce studentů, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Kombinovaná zkouška, |
Seminární práce, |
Individuální prezentace, |
Odborné dovednosti |
---|
Individuální prezentace, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Obecné způsobilosti |
---|
Kombinovaná zkouška, |
Seminární práce, |
Individuální prezentace, |
Doporučená literatura
|
-
Bauman, Zygmunt. Úvahy o postmoderní době. 1. vyd. dotisk. Praha, 1995. ISBN 80-85850-12-5.
-
Budil, Ivo T. Mýtus, jazyk a kulturní antropologie. 2. vyd. Praha : Triton, 1995. ISBN 80-85875-04-7.
-
Gombrich, E. H. Příběh umění. Praha, 1992.
-
Kroupa, Jiří. Metodologie dějin umění. 2, Metody dějin umění. 1. vyd. [Brno] : Masarykova univerzita, 2010. ISBN 978-80-210-5315-1.
-
Lyotard, Jean Francois. O postmodernismu : postmoderno vysvětlované dětem : postmoderní situace. 1. vyd. Praha : Filosofia, 1993. ISBN 80-7007-047-1.
-
Panofsky, E. Význam ve výtvarném umění. Praha : Odeon, 1981.
-
Patočka, Jan. Kacířské eseje o filosofii dějin. Vyd 1. Praha : Academia, 1990. ISBN 80-200-0263-4.
-
Pešková, Jaroslava; Schücková, Ladislava. Já, člověk. : jak dělat vědu o člověku dnes a zítra. 1. vyd. Praha : Státní pedagogické nakladatelství, 1991. ISBN 80-04-21766-4.
-
Stark, Stanislav. Filosofie a umění. 1. vyd. Plzeň : ZČU, 1994. ISBN 80-7082-163-9.
-
Šalda, František Xaver. Boje o zítřek. Praha : Unie, 1918.
-
Šalda, František Xaver. O umění. Praha : Československý spisovatel, 1955.
|