Vyučující
|
-
Kwiatkowska Alena, Mgr. Ph.D.
-
Polívková Veronika, Mgr.
|
Obsah předmětu
|
Průřez tématy: Základní pojmy spojované s argumentací: argumentace z pohledu inspiračních zdrojů - dialektika, rétorika, logika; pojem kritické myšlení a kognitivní zkreslení. Vznik samostatné disciplíny - Stephen Toulmin, Toulminovo schéma argumentu. Nová rétorika - Chaim Perelman, Lucie Olbrechts-Tyteca. Další proudy v teorii argumentace - neformální logika, společenskovědní pohledy, jazykově orientované přístupy k argumentaci, teorie Jürgena Habermase, pragmaticko-dialektický přístup k argumentaci, pohledy na argumentaci v současnosti. "Správná argumentace" - jak správně argumentovat? Návody, postupy. Druhy argumentů dle Westona. Chyby v argumentaci - detekce chyb v argumentaci. Pojmy spojené s nekorektní argumentací - manipulace, dezinformace, fake news, hoax, propaganda, konspirační teorie, mediální gramotnost. Neformální logika: logika a jazyk - obrat k jazyku, logická analýza, formalizace, reglementace výroku, logická forma věty; význam - sémantika, formální sémantika, pojmy spojené s významem. Neformální logika: nedostatky jazyka; kritické myšlení:ognitivní zkreslení.: základní pojmy/pilíře kritického myšlení; klasifikace a kategorizace; problem solving; logical fallacies; podmínky, aplikace a metody kritického myšlení - kritické psaní, kritické čtení, myšlenkové mapy.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednáška, Seminář
- Kontaktní výuka
- 26 hodin za semestr
- Příprava na dílčí test [2-10]
- 20 hodin za semestr
- Příprava na souhrnný test [6-30]
- 34 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku [10-60]
- 50 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
vysvětlit základní pojmy logiky |
Odborné dovednosti |
---|
identifikovat problém (tezi) a reprodukovat argumentaci obsaženou v zadaném textu |
využívat moderní technologie, zejména informační databáze |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi, |
bc. studium: rozpozná problém, objasní jeho podstatu, rozčlení ho na části, |
bc. studium: efektivně využívá moderní informační technologie, |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
vysvětlit základní pojmy teorie argumentace |
popsat zásadní momenty historie argumentačních teorií |
vysvětlit principy vhodné a nevhodné argumentace |
Odborné dovednosti |
---|
aplikovat principy správné argumentace |
analyzovat argumentační výpověď z různých komunikačních oblastí |
detekovat chybnou argumentaci |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
bc. studium: srozumitelně shrnou názory ostatních členů týmu, |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Přednáška založená na výkladu, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Odborné dovednosti |
---|
Seminární výuka (diskusní metody), |
Řešení problémů, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Obecné způsobilosti |
---|
Seminární výuka (diskusní metody), |
Řešení problémů, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Test, |
Kombinovaná zkouška, |
Průběžné hodnocení, |
Odborné dovednosti |
---|
Test, |
Kombinovaná zkouška, |
Průběžné hodnocení, |
Obecné způsobilosti |
---|
Kombinovaná zkouška, |
Test, |
Průběžné hodnocení, |
Doporučená literatura
|
-
GAZDA, J.; LIŠKA V.; MAREK, B. Kritické myšlení: dovednost (nejen) pro 21. století. Praha : Nakladatelství P3K. 2019.
-
Gregor, Miloš; Vejvodová, Petra. Nejlepší kniha o fake news, dezinformacích a manipulacích!!!. 1. vydání. 2018. ISBN 978-80-264-1805-4.
-
Gruber, David. Řečnické triky aneb nenechte se ukecat. Vyd. 4. Ostrava : Repronis, 1998. ISBN 80-86122-54-9.
-
Gruber, David. Řečnické triky I., II.. Ostrava, 1993.
-
Jauris, Miroslav; Zastávka, Zdeněk. Základy neformální logiky : učební text pro střední školy. 1. vyd. Praha : S & M, 1992. ISBN 80-901387-1-3.
-
Markoš, Ján. Síla rozumu v bláznivé době : manuál kritického myšlení. Vydání první. 2022. ISBN 978-80-7637-344-0.
-
Mleziva, Miroslav. Neklasické logiky. Vyd. 1. Praha : Svoboda, 1970.
-
Picha, Marek. Kritické myšlení a rekonstrukce argumentu. Masarykova univerzita : Brno, 2014. ISBN 978-80-210-6730-1.
-
Schopenhauer, Arthur. Eristická dialektika, čili, Umění dostati v každé debatě za pravdu. Praha: Portál, 2019. ISBN 978-80-262-1529-5.
-
Schopenhauer, Arthur. Eristická dialektika. 1. vyd. Havlíčkův Brod : en, 1991. ISBN 80-901070-0-1.
-
Svatek, Jan; Dostálová, Ludmila. Logika pro humanistiku. Dobrá Voda : Aleš Čeněk, 2003. ISBN 80-86473-54-6.
-
Szymanek, Krzysztof. Umění argumentace : terminologický slovník. 1. české vyd. V Olomouci : Univerzita Palackého, 2003. ISBN 80-244-0699-3.
-
Szymanek, Krzysztof; Wieczorek, Krzysztof A.; Wójcik, Andrzej S. Umění argumentace : úlohy na zkoumání argumentů. 1. české vyd. Olomouc : Univerzita Palackého, 2004. ISBN 80-244-0834-1.
-
Šedý, Jiří. Kritické myšlení. První vydání. 2021. ISBN 978-80-7492-543-6.
-
Zastávka, Zdeněk. Vše, co není zakázáno, se nesmí : o logice formální i neformální. Vyd. 1. Praha : Radix, 1998. ISBN 80-86031-15-2.
|