Vyučující
|
-
Pexidr David, Mgr. MgA. Ph.D.
-
Kwiatkowska Alena, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1) Co je divadlo? Zájkladní přístupy a perspektivy. 2) Vymezení oboru, předběžné definice a pojmy. 3) Představení a inscenace, divadelní konvence. 4) Komponenty divadelního díla, divadelní artefakt a divadelní znak. 5) Autorský a recepční přístup k divadlu. 6) Divadlo jako napodobení, mimesis, ostenze. 7 Divadlo jako podívaná, inscenace a performance. 8) Divadlo a skutečnost, skutečnost a divadlo. 9) Divadlo jako hra a způsob komunikace. Divadlo jako společenská instituce. 10) Divadlo jako podnikání, veřejná kulturní služba a experiment. 11) Současné divadlo: alternativní, experimentující, na hranici jednotlivých uměleckých druhů. 12) Reflexe divadelního díla, kritika, divadelní instituce.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Samostudium studentů, Přednáška s demonstrací
- Kontaktní výuka
- 26 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku [10-60]
- 52 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
popsat základní etapy vývoje evropského umění |
vysvětlit použití základních pojmů z obecné teorie umění |
Cílem kurzu je seznámit studenty s moderním pojetím divadla a nabídnout nejrůznější možnosti přístupu ke zkoumání a chápání různých aspektů divadelního umění. Divadlo je živou a společensky aktivizující uměleckou formou, která vyžaduje náležité pojmové uchopení a reflexi. V posledním století prošlo řadou proměn s dynamikou přesahující uměnovědný přístup. Kurs studentům představí divadlo formou jednotlivých perspektiv, které v jeho vývoji, provozování i zkoumání hrají konstitutivní roli. Tradiční kategorie budou konfrontovány s aktuálními trendy i fenomény světa současného divadla. |
Odborné dovednosti |
---|
analyzovat a interpretovat odborný text v českém i anglickém jazyce |
zpracovat poznatky z odborného textu do ucelené prezentace |
Obecné způsobilosti |
---|
mgr. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
popsat základní znaky moderních koncepcí teorie divadla |
vysvětlit různé možnosti přístupů ke zkoumání a chápání různých aspektů divadelního umění a divadelního textu |
představit základy teatrologie jakožto uměnovědního oboru (počátky, historie a proměny v posledních desetiletích v souvislosti s tzv. performativním obratem a postdramatickým divadlem) |
Odborné dovednosti |
---|
diskutovat o rozdílných přístupech, teoriích i aspektech divadla |
rozpoznat různé způsoby teoretického uvažování o divadelnosti, hře, představení, performanci a znakovosti divadla, ale také o mýtu a antropologických aspektech divadla nebo teatrálních projevech společnosti, jak se objevují v evropském i americkém uměnovědném a kulturním diskurzu od 2. poloviny 20. století |
reflektovat soudobou divadelní praxi a současné divadelní texty na pozadí nejnovějších trendů v divadelní teorii, jak se objevují od 90. let 20. století, a to zejména pokud se jedná o teorii postdramatického divadla a textu na jedné straně, a o požadavek nového realismu na divadle i v dramatu na straně druhé |
Obecné způsobilosti |
---|
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i širší veřejnosti vlastní odborné názory, |
mgr. studium: samostatně a odpovědně se rozhodují v nových nebo měnících se souvislostech nebo v zásadně se vyvíjejícím prostředí s přihlédnutím k širším společenským důsledkům jejich rozhodování, |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Přednáška s diskusí, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Odborné dovednosti |
---|
Přednáška s diskusí, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Obecné způsobilosti |
---|
Přednáška s diskusí, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Kombinovaná zkouška, |
Odborné dovednosti |
---|
Kombinovaná zkouška, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Obecné způsobilosti |
---|
Kombinovaná zkouška, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Doporučená literatura
|
-
Augustová, Zuzana ? Jiřík, Jan ? Jobertová, Daniela. Horizonty evropského dramatu. Současný divadelní text mezi dramatickými a postdramatickými tendencemi. Praha: NAMU, 2016.
-
Barba, Eugenio; Savarese, Nicola. Slovník divadelní antropologie : o skrytém umění herců. Praha : Lidové noviny, 2000. ISBN 80-7106-369-X.
-
Callois, Roger. Hry a lidé.. Ypsilon, Praha, 2001.
-
FISCHER-LICHTE, Erika. Úvod do divadleních a performativních studií. Bratislava : Divadelní ústav, 2021.
-
Goffman, Erving. Všichni hrajeme divadlo : sebeprezentace v každodenním životě. Praha : Nakladatelství Studia Ypsilon, 1999. ISBN 80-902482-4-1.
-
Grotowski, J. Toward a Pure Theatre. London, 1975.
-
HUIZINGA, Johan. Homo ludens: o původu kultury ve hře. Praha : Dauphin, 2000. ISBN 80-7272-020-1.
-
KOTTE, Andreas. Divadelní věda - úvod. Akademie múzických umění, KANT, 2010.
-
KOUBOVÁ, Alice. Myslet z druhého místa. Praha : AMU, 2019. ISBN 978-80-7331-511-5.
-
LEHMANN, Hans-Thies. Postdramatické divadlo. Bratislava : Divadelný ústav, 2007.
-
Pavlovský, Petr. Základní pojmy divadla : teatrologický slovník. 1. vyd. Praha : Libri, 2004. ISBN 80-7277-194-9.
-
ROUBAL, Jan, ed. Divadlo v průsečíku reflexe: antologie současné polské divadelní teorie. Institut umění - Divadelní ústav, 2018. ISBN 978-80-7008-403-8.
-
ROUBAL, Jan. Souřadnice a kontexty divadla: Antologie současné německé divadelní teorie. Divadelní ústav, 2005. ISBN 80-7008-189-9.
-
Vodička, Libor. Úvod do divadelních studií. Studijní text pro kombinované studium. Univerzita Palackého v Olomouci, 2013.
-
Zich, Otakar. Estetika dramatického umění : Teoretická dramaturgie. Praha : Melantrich, 1931.
|