Předmět: Teoretické přístupy k hudbě

« Zpět
Název předmětu Teoretické přístupy k hudbě
Kód předmětu KFI/THHN
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Krupařová Michaela, PhDr. Ph.D.
  • Kwiatkowska Alena, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Barokní afektová teorie. Duchovní rozměr hudby L. van Beethovena a F. Mendelssohna-Bartholdyho. Programní hudba 19. století: Liszt a vznik symfonické básně, Smetanova Má vlast. Wagner a Schopenhauer. Smrt v dílech G. Mahlera a R. Strausse. Neofolklorismus, expresivita a síla příběhu v Janáčkově tvorbě. Expresivita D. Šostakoviče (Šostakovič a obležený Leningrad) a Schönberga. Philip Glass a minimalismus a princip satyagraha. Moderní kompoziční styly, hudba sónická. Některé mimoevropské hudební kultury a jejich některá specifika.

Studijní aktivity a metody výuky
Samostudium studentů, Přednáška s demonstrací
  • Příprava na zkoušku [10-60] - 52 hodin za semestr
  • Kontaktní výuka - 26 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
popsat zásadní údalosti světových a především Evropských dějin
popsat základní etapy vývoje evropského umění
vysvětlit použití základních pojmů z obecné teorie umění
Odborné dovednosti
analyzovat a interpretovat odborný text v českém i anglickém jazyce
zpracovat poznatky z odborného textu do ucelené prezentace
Obecné způsobilosti
mgr. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých,
mgr. studium: srozumitelně shrnou názory ostatních členů týmu,
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení,
Výsledky učení
Odborné znalosti
představit vývoj a charakteristiky hudebního umění v kontextu vývoje evropské filosofie, estetiky a výtvarného umění
rozlišovat základní obecné znaky jednotlivých uměleckých stylů s důrazem na postižení specifických hudebních výrazových prostředků dominantních v daném stylu
charakterizovat jednotlivé etapy vývoje hudby ve vztahu k širšímu kulturnímu a společenskému vývoji
Odborné dovednosti
analyzovat a hodnotit posuny v charakteru hudby v důsledku vývojových změn
Obecné způsobilosti
mgr. studium: dle vyvíjejících se souvislostí a dostupných zdrojů vymezí zadání pro odborné činnosti, koordinují je a nesou konečnou odpovědnost za jejich výsledky,
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i širší veřejnosti vlastní odborné názory,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Přednáška založená na výkladu,
Seminární výuka (diskusní metody),
Samostudium,
Odborné dovednosti
Přednáška s demonstrací,
Seminární výuka (diskusní metody),
Obecné způsobilosti
Přednáška s demonstrací,
Seminární výuka (diskusní metody),
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Kombinovaná zkouška,
Odborné dovednosti
Kombinovaná zkouška,
Obecné způsobilosti
Kombinovaná zkouška,
Doporučená literatura
  • Blaukopf, Kurt. Gustav Mahler : současník budoucnosti. 1. vyd. Jinočany : H & H, 1998. ISBN 80-86022-31-5.
  • Blom, Eric (ed.). New Grove´s Dictionary of Music and Musicians. London.
  • Easwaran, E. Gándhí člověk. VOLVOX GLOBATOR, 1999.
  • GEORGIEVA, S. Barokní afektová teorie.. Praha: Akademie múzických umění, 2013. ISBN 978-80-7331-255-8.
  • Holzknecht, Václav. Bedřich Smetana : život a dílo. Praha : Panton, 1979.
  • Hostomská, Anna. Průvodce operní tvorbou. 8., dopl. vyd., 1. vyd. v nakl. Svoboda-Libertas. Praha : Svoboda-Libertas, 1993. ISBN 80-205-0344-7.
  • Hronek, M. Ludwig van Beethoven. Poselství génia. Vývoj Beethovenovy osobnosti a tvůrčí činnosti se zřetelem ke křesťanskému základ jeho života. Olomouc: Refugium Velehrad-Roma, s.r.o., 2014.
  • Janáček, Leoš. O lidové písni a lidové hudbě : dokumenty a studie. Praha : Státní nakladatelství krásné literatury, hudby a umění, 1955.
  • Magee, B. Wagner a filosofie. Praha : BB/art, 2004.
  • Malm, W. P. Traditional Japanese Music and Musical Instruments. Kodansha International, 2000.
  • Nietzsche, Friedrich Wilhelm. Nečasové úvahy. Praha : Mladá fronta, 1992. ISBN 80-204-0287-1.
  • Očadlík, Mirko. Svět orchestru : Průvodce evropskou orchestrální tvorbou. : Hudba předklasická, klasická, romantická a impresionistická. Praha : Panton, 1965.
  • Petrželka, I. Leoš Firkušný o Janáčkovi a české hudbě. Brno : Ryšavý, 2007.
  • Rolland, R. Beethoven III. Praha : SNKLHU, 1959.
  • Rolland, Romain. Beethoven. II, Velká tvůrčí období - Zpěv vzkříšení, Slavnostní mše a poslední sonáty. 1. vyd. Praha : SNKLHU, 1958.
  • SCHNIERER, M. Dějiny hudby. Brno : JAMU, 2012. ISBN 978-80-7460-022-7.
  • Schnierer, Miloš. Svět orchestru 20. století. [Díl] I.. 1. vyd. Brno : M a M, 1995.
  • Schnierer, Miloš. Svět orchestru 20. století. [Díl] II.. 1. vyd. Praha : Academia, 1998. ISBN 80-200-0668-0.
  • Smolka, Jaroslav. Dějiny hudby. Vyd. 1. Brno : Togga, 2001. ISBN 80-902912-0-1.
  • Šeda J. Leoš Janáček - monografie. Praha, 1961.
  • Šostakovič, Dmitrij Dmitrijevič. O době a o sobě : 1926-1975. 1. vyd. Praha : Supraphon, 1987.
  • Vičar, Jan; Dykast, Roman. Hudební estetika. Praha : Akademie múzických umění, 1998. ISBN 80-85883-30-9.
  • Wagner, R. O hudbě a umění. Praha, 1959.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr