|
Vyučující
|
|
|
|
Obsah předmětu
|
Digitální obrat v akademickém prostředí Uživatelská a výzkumná použití počítače v akademickém prostředí Digitální produkce v akademickém prostředí Dějiny digitálních humanitních věd Data a databáze Síťová analýza Sociální simulace Počítačové zpracování přirozeného jazyka: příprava dat Počítačové zpracování přirozeného jazyka: analýza Metody vizualizace textu Metody práce s prostorovými daty Metody práce s obrazovými daty
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
- Kontaktní výuka
- 52 hodin za semestr
- Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
- 40 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku [10-60]
- 38 hodin za semestr
|
| Předpoklady |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| představit základní typy počítačových aplikací |
| popsat běžné funkce nejrozšířenějších počítačových aplikací |
| Odborné dovednosti |
|---|
| používat osobní počítač pro účely vyhledávání a studia relevantních informací na internetu |
| používat osobní počítač, tablet či chytrý telefon pro četbu akademických textů |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
| Výsledky učení |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| představit základní dopady digitální revoluce na humanitní vědy |
| charakterizovat nejrozšířenější typy výzkumů v digitálních humanitních vědách |
| představit běžné metody používané v digitálních humanitních vědách |
| Odborné dovednosti |
|---|
| používat vybrané počítačové nástroje z oblasti digitálních humanitních věd |
| navrhnout strukturu databáze vhodnou pro zvolená humanitně-vědná data |
| analyzovat data za využití vybraného počítačového nástroje z oblasti digitálních humanitních věd |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
| bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Přednáška s diskusí, |
| Samostudium, |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Cvičení (praktické činnosti), |
| Řešení problémů, |
| Demonstrace dovedností, |
| Samostatná práce studentů, |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| Cvičení (praktické činnosti), |
| Řešení problémů, |
| Demonstrace dovedností, |
| Samostatná práce studentů, |
| Hodnotící metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Kombinovaná zkouška, |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Kombinovaná zkouška, |
| Výstupní projekt, |
| Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
| Výstupní projekt, |
|
Doporučená literatura
|
-
Burdick, Anne et al. Digital_Humanities. Cambridge, Mass. - London. ISBN 026252886X.
-
Cao, Nan, and Weiwei Cu. Introduction to Text Vizualization. 2016. ISBN 9462391858.
-
Gardiner, Eileen, and Ronald G. Musto. The Digital Humanities: A Primer for Students and Scholars. New York, 2015. ISBN 1107601029.
-
Moretti, Franco. Distant Reading. London - New York, 2013. ISBN 1781680841.
-
Schreibman, Susan, Ray Siemens, and John Unsworth, eds. A New Companion to Digital Humanities. Malden, 2016. ISBN 1118680642.
|