Předmět: Umění v kulturním kontextu 1

« Zpět
Název předmětu Umění v kulturním kontextu 1
Kód předmětu KFI/UK1HN
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 6
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Egrmaierová Blanka, Mgr. Ph.D.
  • Weishäupl Antonín, doc. PhDr. Ph.D.
  • Mistrová Ivana, doc. Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Základní terminologie klasických studií včetně funkční znalosti vybraných citátů v řeckém a latinském jazyce; orientace v základech chrámové/divadelní architektury a v keramice; orientace v problematice obsahu knihy K. Kerényiho Mytologie Řeků I. či L. Pearsona Popular Ethics in Ancient Greece;

Studijní aktivity a metody výuky
Přednáška s diskusí, Studium textů, Seminář
  • Příprava na souhrnný test [6-30] - 14 hodin za semestr
  • Kontaktní výuka - 52 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku [10-60] - 50 hodin za semestr
  • Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100] - 40 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
orientovat se v základních etapách evropských kulturních dějin
představit základní terminologii uměleckých slohů a klasifikaci uměleckých děl
vyjmenovat hlavní osobnosti evropských dějin umění
Odborné dovednosti
zařadit konkrétní dílo do příslušného historického období a uměleckého slohu
zhodnotit konkrétní dílo v dobovém kontextu
Obecné způsobilosti
mgr. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých,
mgr. studium: dle rámcového zadání a přidělených zdrojů koordinují činnost týmu, nesou odpovědnost za jeho výsledky,
Výsledky učení
Odborné znalosti
studenti se naučí používat pramennou literaturu klasické kultury a budou schopni uvést do souvislostí jednotlivá fakta kulturní historie doby antického Řecka. Tato dovednost jim navíc usnadní studium textů antické filosofie, a lépe jim tak porozumět
popsat dějiny porozumění tomu, co je umění v antice
charakterizovat jednotlivé teorie umění
vysvětlit vztahy těchto teorií k intelektuálnímu, sociálnímu a kulturnímu kontextu sledovaného období
Odborné dovednosti
analyzovat a porovnávat jednotlivé teorie umění na základě četby primární a sekundární literatury
formulovat předpoklady a důsledky různých názorů na umění a teorií umění, které ve sledovaném období vznikly
zhodnotit význam těchto názorů a teorií v souvislostech evropské kultury
Obecné způsobilosti
mgr. studium: samostatně a odpovědně se rozhodují v nových nebo měnících se souvislostech nebo v zásadně se vyvíjejícím prostředí s přihlédnutím k širším společenským důsledkům jejich rozhodování,
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i širší veřejnosti vlastní odborné názory,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Přednáška založená na výkladu,
Přednáška s diskusí,
Analyticko-kritická práce s textem,
Samostudium,
Odborné dovednosti
Seminární výuka (diskusní metody),
Samostatná práce studentů,
Prezentace práce studentů,
Obecné způsobilosti
Přednáška založená na výkladu,
Analyticko-kritická práce s textem,
Samostudium,
Prezentace práce studentů,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Kombinovaná zkouška,
Test,
Ústní zkouška,
Seminární práce,
Odborné dovednosti
Seminární práce,
Individuální prezentace,
Obecné způsobilosti
Kombinovaná zkouška,
Seminární práce,
Individuální prezentace,
Doporučená literatura
  • Paulys Realencyklopädie der Classischen Altertumswischenschaft.
  • Bartoněk, Antonín. Zlatá Egeis. Praha, 1969.
  • Finley, J. Pindar and Aeschylus. Cambridge, 1955.
  • Grant, Michael. Klasické Řecko. 1. vyd. v českém jazyce. [Praha] : BB art, 1999. ISBN 80-7257-079-X.
  • Graves, Robert. Řecké mýty. [Díl] II. Praha : Odeon, 1982.
  • Graves, Robert. Řecké mýty. [Díl] I. Praha : Odeon, 1982.
  • Kerényi, Karl. Mytologie Řeků II..
  • Kerényi, Karl. Mytologie Řeků I.. Praha, 1998.
  • Rezek, Petr (ed.). Mýtus, Epos a Logos. Praha, 1991.
  • Rohde, Erwin. Psyche, J. C. B. Mohr. Tübingen, 1925.
  • Schadewald, W. Ursprung und frühe Entwicklung der antischen Tragödie. In: Wege der Forschung (Wege zu Aischylos I., hrsg. H. Homel). Darmstadt, 1974.
  • Vernant, Jean-Pierre. Počátky řeckého myšlení. 1. vyd. Praha : Oikoymenh, 1993. ISBN 80-85241-45-5.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr