Vyučující
|
-
Egrmaierová Blanka, Mgr. Ph.D.
-
Weishäupl Antonín, doc. PhDr. Ph.D.
-
Mistrová Ivana, doc. Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Základní terminologie klasických studií včetně funkční znalosti vybraných citátů v řeckém a latinském jazyce; orientace v základech chrámové/divadelní architektury a v keramice; orientace v problematice obsahu knihy K. Kerényiho Mytologie Řeků I. či L. Pearsona Popular Ethics in Ancient Greece;
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednáška s diskusí, Studium textů, Seminář
- Příprava na souhrnný test [6-30]
- 14 hodin za semestr
- Kontaktní výuka
- 52 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku [10-60]
- 50 hodin za semestr
- Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100]
- 40 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
orientovat se v základních etapách evropských kulturních dějin |
představit základní terminologii uměleckých slohů a klasifikaci uměleckých děl |
vyjmenovat hlavní osobnosti evropských dějin umění |
Odborné dovednosti |
---|
zařadit konkrétní dílo do příslušného historického období a uměleckého slohu |
zhodnotit konkrétní dílo v dobovém kontextu |
Obecné způsobilosti |
---|
mgr. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
mgr. studium: dle rámcového zadání a přidělených zdrojů koordinují činnost týmu, nesou odpovědnost za jeho výsledky, |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
studenti se naučí používat pramennou literaturu klasické kultury a budou schopni uvést do souvislostí jednotlivá fakta kulturní historie doby antického Řecka. Tato dovednost jim navíc usnadní studium textů antické filosofie, a lépe jim tak porozumět |
popsat dějiny porozumění tomu, co je umění v antice |
charakterizovat jednotlivé teorie umění |
vysvětlit vztahy těchto teorií k intelektuálnímu, sociálnímu a kulturnímu kontextu sledovaného období |
Odborné dovednosti |
---|
analyzovat a porovnávat jednotlivé teorie umění na základě četby primární a sekundární literatury |
formulovat předpoklady a důsledky různých názorů na umění a teorií umění, které ve sledovaném období vznikly |
zhodnotit význam těchto názorů a teorií v souvislostech evropské kultury |
Obecné způsobilosti |
---|
mgr. studium: samostatně a odpovědně se rozhodují v nových nebo měnících se souvislostech nebo v zásadně se vyvíjejícím prostředí s přihlédnutím k širším společenským důsledkům jejich rozhodování, |
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i širší veřejnosti vlastní odborné názory, |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Přednáška založená na výkladu, |
Přednáška s diskusí, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Samostudium, |
Odborné dovednosti |
---|
Seminární výuka (diskusní metody), |
Samostatná práce studentů, |
Prezentace práce studentů, |
Obecné způsobilosti |
---|
Přednáška založená na výkladu, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Samostudium, |
Prezentace práce studentů, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Kombinovaná zkouška, |
Test, |
Ústní zkouška, |
Seminární práce, |
Odborné dovednosti |
---|
Seminární práce, |
Individuální prezentace, |
Obecné způsobilosti |
---|
Kombinovaná zkouška, |
Seminární práce, |
Individuální prezentace, |
Doporučená literatura
|
-
Paulys Realencyklopädie der Classischen Altertumswischenschaft.
-
Bartoněk, Antonín. Zlatá Egeis. Praha, 1969.
-
Finley, J. Pindar and Aeschylus. Cambridge, 1955.
-
Grant, Michael. Klasické Řecko. 1. vyd. v českém jazyce. [Praha] : BB art, 1999. ISBN 80-7257-079-X.
-
Graves, Robert. Řecké mýty. [Díl] II. Praha : Odeon, 1982.
-
Graves, Robert. Řecké mýty. [Díl] I. Praha : Odeon, 1982.
-
Kerényi, Karl. Mytologie Řeků II..
-
Kerényi, Karl. Mytologie Řeků I.. Praha, 1998.
-
Rezek, Petr (ed.). Mýtus, Epos a Logos. Praha, 1991.
-
Rohde, Erwin. Psyche, J. C. B. Mohr. Tübingen, 1925.
-
Schadewald, W. Ursprung und frühe Entwicklung der antischen Tragödie. In: Wege der Forschung (Wege zu Aischylos I., hrsg. H. Homel). Darmstadt, 1974.
-
Vernant, Jean-Pierre. Počátky řeckého myšlení. 1. vyd. Praha : Oikoymenh, 1993. ISBN 80-85241-45-5.
|