Předmět: Umění v kulturní kontextu

« Zpět
Název předmětu Umění v kulturní kontextu
Kód předmětu KFI/UKKD
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Doktorský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 0
Vyučovací jazyk Čeština, Angličtina
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Weishäupl Antonín, doc. PhDr. Ph.D.
  • Burachovičová Olga, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Vznik konceptu výtvarných umění. Klasifikace jednotlivých umění. Rozostření hranic umění v 19. a 20. století; umění, řemesla, průmysl a média. Vznik nových uměleckých druhů v 19. a 20. století: fotografie a film. Definice umění v teoriích 20. století: expresivita, estetická zkušenost, symbolizace, odhalování pravdy. Současné pokusy o definici umění: umění a etické vztahy, interkulturně sdílená obrazivost. 1. Osobnost umělce od renesanční teorie umění po ranou avantgardu: "objevení" umělecké individuality 2. Hegelova myšlenka "konce umění" a její odraz v pozdějších koncepcích vývoje a aktuálního stavu umění 3. Reflexe povahy abstraktní malby u jejích významných představitelů (Mondrian, Malevič, Kandinsky) 4. Funkce a povaha instituce muzea výtvarného umění v úvahách autorů 20. a 21. století.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednáška s diskusí, Skupinová konzultace, Samostudium literatury
  • Kontaktní výuka - 12 hodin za semestr
  • Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100] - 80 hodin za semestr
  • Příprava prezentace (referátu) [3-8] - 10 hodin za semestr
  • Projekt individuální [40] - 28 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
orientovat se v základních etapách evropských kulturních dějin
představit základní terminologii uměleckých slohů a klasifikaci uměleckých děl
vyjmenovat hlavní osobnosti evropských dějin umění
Odborné dovednosti
zařadit konkrétní dílo do příslušného historického období a uměleckého slohu
zhodnotit konkrétní dílo v dobovém kontextu
Obecné způsobilosti
mgr. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých,
mgr. studium: dle rámcového zadání a přidělených zdrojů koordinují činnost týmu, nesou odpovědnost za jeho výsledky,
Výsledky učení
Odborné znalosti
popsat dějiny porozumění tomu, co je umění od renesance do počátku 21. století
charakterizovat jednotlivé teorie umění
vysvětlit vztahy těchto teorií k intelektuálnímu, sociálnímu a kulturnímu kontextu sledovaného období
Odborné dovednosti
analyzovat a porovnávat jednotlivé teorie umění na základě četby primární a sekundární literatury
formulovat předpoklady a důsledky různých názorů na umění a teorií umění, které ve sledovaném období vznikly
zhodnotit význam těchto názorů a teorií v souvislostech evropské kultury
Obecné způsobilosti
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i širší veřejnosti vlastní odborné názory,
mgr. studium: samostatně a odpovědně se rozhodují v nových nebo měnících se souvislostech nebo v zásadně se vyvíjejícím prostředí s přihlédnutím k širším společenským důsledkům jejich rozhodování,
mgr. studium: plánují, podporují a řídí s využitím teoretických poznatků oboru získávání dalších odborných znalostí, dovedností a způsobilostí ostatních členů týmu,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Přednáška založená na výkladu,
Samostudium,
Seminární výuka (badatelské metody),
Odborné dovednosti
Přednáška s demonstrací,
Seminární výuka (badatelské metody),
Obecné způsobilosti
Přednáška založená na výkladu,
Přednáška s demonstrací,
Samostudium,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Seminární práce,
Individuální prezentace,
Odborné dovednosti
Seminární práce,
Individuální prezentace,
Obecné způsobilosti
Seminární práce,
Individuální prezentace,
Doporučená literatura
  • Danto, Arthur C. Po konci umění: Současné umění a oblast mimo dějiny. Praha : Academia, 2021. ISBN 978-80-200-3289-8.
  • Déotte, Jean-Louis. Le musée, l?origine de l?esthétique. Paris: L?Harmattan. 1985.
  • Hegel, Georg Wilhelm Friedrich. Estetika. Sv. I a Sv. II. Praha : Odeon, 1966.
  • Kandinskij, Vasilij Vasiĺjevič. O duchovnosti v umění. 1. vyd. Praha : Triáda, 1998. ISBN 80-86138-06-2.
  • Kulka,T., Ciporanov, D.. Co je umění? Texty angloamerické estetiky 20. století. Č. Kostelec, 2010.
  • Malevič, Kazimir Severinovič. Suprematické zrcadlo. Texty k bezpředmětnosti. Praha : Brody, 1997.
  • Mondrian, Piet. Lidem budoucnosti. Praha : Triáda, 2002.
  • Patočka, J. Umění a čas II. Praha: Oikoymenh, 2004.
  • Patočka, J. Umění a čas I. Praha : OIKOYMENH, 2004.
  • Poggioli, Renato. The theory of the avant-garde. Cambridge MA: Belknap, 1968.
  • Shiner, Larry. The invention of Art: A cultural history. Chicago : University of Chicago Press, 2001.
  • Srp, Karel. Rozlomená doba 1908-1928: avantgardy ve střední Evropě. Praha: Arbor vitae ? Olomouc: Muzeum umění, 2018. ISBN 978-80-88256-08-3.
  • Vasari, Giorgio. Životopisy nejvýznačnějších malířů, sochařů a architektů. 1. vyd. Praha : Odeon, 1977.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr