Vyučující
|
-
Weishäupl Antonín, doc. PhDr. Ph.D.
-
Burachovičová Olga, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Vznik konceptu výtvarných umění. Klasifikace jednotlivých umění. Rozostření hranic umění v 19. a 20. století; umění, řemesla, průmysl a média. Vznik nových uměleckých druhů v 19. a 20. století: fotografie a film. Definice umění v teoriích 20. století: expresivita, estetická zkušenost, symbolizace, odhalování pravdy. Současné pokusy o definici umění: umění a etické vztahy, interkulturně sdílená obrazivost. 1. Osobnost umělce od renesanční teorie umění po ranou avantgardu: "objevení" umělecké individuality 2. Hegelova myšlenka "konce umění" a její odraz v pozdějších koncepcích vývoje a aktuálního stavu umění 3. Reflexe povahy abstraktní malby u jejích významných představitelů (Mondrian, Malevič, Kandinsky) 4. Funkce a povaha instituce muzea výtvarného umění v úvahách autorů 20. a 21. století.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednáška s diskusí, Skupinová konzultace, Samostudium literatury
- Kontaktní výuka
- 12 hodin za semestr
- Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100]
- 80 hodin za semestr
- Příprava prezentace (referátu) [3-8]
- 10 hodin za semestr
- Projekt individuální [40]
- 28 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
orientovat se v základních etapách evropských kulturních dějin |
představit základní terminologii uměleckých slohů a klasifikaci uměleckých děl |
vyjmenovat hlavní osobnosti evropských dějin umění |
Odborné dovednosti |
---|
zařadit konkrétní dílo do příslušného historického období a uměleckého slohu |
zhodnotit konkrétní dílo v dobovém kontextu |
Obecné způsobilosti |
---|
mgr. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
mgr. studium: dle rámcového zadání a přidělených zdrojů koordinují činnost týmu, nesou odpovědnost za jeho výsledky, |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
popsat dějiny porozumění tomu, co je umění od renesance do počátku 21. století |
charakterizovat jednotlivé teorie umění |
vysvětlit vztahy těchto teorií k intelektuálnímu, sociálnímu a kulturnímu kontextu sledovaného období |
Odborné dovednosti |
---|
analyzovat a porovnávat jednotlivé teorie umění na základě četby primární a sekundární literatury |
formulovat předpoklady a důsledky různých názorů na umění a teorií umění, které ve sledovaném období vznikly |
zhodnotit význam těchto názorů a teorií v souvislostech evropské kultury |
Obecné způsobilosti |
---|
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i širší veřejnosti vlastní odborné názory, |
mgr. studium: samostatně a odpovědně se rozhodují v nových nebo měnících se souvislostech nebo v zásadně se vyvíjejícím prostředí s přihlédnutím k širším společenským důsledkům jejich rozhodování, |
mgr. studium: plánují, podporují a řídí s využitím teoretických poznatků oboru získávání dalších odborných znalostí, dovedností a způsobilostí ostatních členů týmu, |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Přednáška založená na výkladu, |
Samostudium, |
Seminární výuka (badatelské metody), |
Odborné dovednosti |
---|
Přednáška s demonstrací, |
Seminární výuka (badatelské metody), |
Obecné způsobilosti |
---|
Přednáška založená na výkladu, |
Přednáška s demonstrací, |
Samostudium, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Seminární práce, |
Individuální prezentace, |
Odborné dovednosti |
---|
Seminární práce, |
Individuální prezentace, |
Obecné způsobilosti |
---|
Seminární práce, |
Individuální prezentace, |
Doporučená literatura
|
-
Danto, Arthur C. Po konci umění: Současné umění a oblast mimo dějiny. Praha : Academia, 2021. ISBN 978-80-200-3289-8.
-
Déotte, Jean-Louis. Le musée, l?origine de l?esthétique. Paris: L?Harmattan. 1985.
-
Hegel, Georg Wilhelm Friedrich. Estetika. Sv. I a Sv. II. Praha : Odeon, 1966.
-
Kandinskij, Vasilij Vasiĺjevič. O duchovnosti v umění. 1. vyd. Praha : Triáda, 1998. ISBN 80-86138-06-2.
-
Kulka,T., Ciporanov, D.. Co je umění? Texty angloamerické estetiky 20. století. Č. Kostelec, 2010.
-
Malevič, Kazimir Severinovič. Suprematické zrcadlo. Texty k bezpředmětnosti. Praha : Brody, 1997.
-
Mondrian, Piet. Lidem budoucnosti. Praha : Triáda, 2002.
-
Patočka, J. Umění a čas II. Praha: Oikoymenh, 2004.
-
Patočka, J. Umění a čas I. Praha : OIKOYMENH, 2004.
-
Poggioli, Renato. The theory of the avant-garde. Cambridge MA: Belknap, 1968.
-
Shiner, Larry. The invention of Art: A cultural history. Chicago : University of Chicago Press, 2001.
-
Srp, Karel. Rozlomená doba 1908-1928: avantgardy ve střední Evropě. Praha: Arbor vitae ? Olomouc: Muzeum umění, 2018. ISBN 978-80-88256-08-3.
-
Vasari, Giorgio. Životopisy nejvýznačnějších malířů, sochařů a architektů. 1. vyd. Praha : Odeon, 1977.
|