Předmět: Úvod do studia regionální kultury

« Zpět
Název předmětu Úvod do studia regionální kultury
Kód předmětu KFI/URKHB
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia 2
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 5
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Krupařová Michaela, PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
1) vymezení regionu, seznámení s Plzní, Plzně jako příklad regionu 2) specifika pomáhající vymezit region, geografie, ekonomika, kultura, významná místa, osobnosti regionu 3) struktura a funkce regionu, charakteristika specifik regionů, v nichž studenti žijí 4) regionální kultura a tisk, otázky kulturní identity, jazyk, lokální patriotismus 5) vědeckovýzkumné úkoly, metody, problematika interpretace, možná témata výzkumu, analýza textů různých historických období 6) výstupy výzkumu, žánry odborných textů, diskuse o žánrech, příklady textů 7) činnost knihoven, exkurze do Studijní a vědecké knihovny Plzeňského kraje 8) činnost muzeí, exkurze do knihovny Západočeského muzea 9) činnost NPÚ, exkurze do Národopisného muzea 10) činnost galerií, exkurze do Západočeské galerie, seznámení s dalšími galeriemi v místě 11) činnost archivů, exkurze do Archivu města Plzně, informace o Státním oblastním archivu v Plzni 12) - 13) diskuse, test a vyhodnocení testu

Studijní aktivity a metody výuky
Přednáška, Seminář, Exkurze, výuka v terénu
  • Kontaktní výuka - 52 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku [10-60] - 48 hodin za semestr
  • Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40] - 30 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
popsat své město
vyjmenovat jeho specifika
vyjmenovat jeho některá významná místa a některé osobnosti
Odborné dovednosti
s porozuměním použít své znalosti k vymezení odlišností různých měst
Obecné způsobilosti
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje,
bc. studium: rozpozná problém, objasní jeho podstatu, rozčlení ho na části,
bc. studium: rozumí sdělením různého typu v různých komunikačních situacích, správně interpretuje přijímaná sdělení a věcně argumentuje; v nejasných nebo sporných komunikačních situacích pomáhá dosáhnout porozumění,
Výsledky učení
Odborné znalosti
definovat a charakterizovat region Plzeň a region svého bydliště
vyjmenovat některá významná místa a některé významné osobnosti Plzně a svého bydliště
ukázat význam/přínos některých důležitých osobností pro daný region
vysvětlit kulturní specifiku některých regionů
popsat činnost zmiňovaných kulturních institucí pečujících o kulturní dědictví a uchovávajících informace o regionu
Odborné dovednosti
analyzovat odlišnosti různých regionů z různých úhlů pohledu (historický, kulturní, ekonomický, atd.)
analyzovat a hodnotit texty různých historických dob a odlišit podstatné informace
porovnat texty různých žánrů s regionální tématikou a vybrat podstatné informace
demonstrovat své znalosti různých žánrů k vytvoření kratších textů o vlastním regionu
Obecné způsobilosti
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení,
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru,
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Přednáška s demonstrací,
Analyticko-kritická práce s textem,
Samostudium,
Odborné dovednosti
Seminární výuka (badatelské metody),
Samostatná práce studentů,
Prezentace práce studentů,
Exkurze, soustředění, výuka v terénu,
Obecné způsobilosti
Analyticko-kritická práce s textem,
Samostudium,
Seminární výuka (diskusní metody),
Prezentace práce studentů,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Kombinovaná zkouška,
Seminární práce,
Test,
Odborné dovednosti
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Obecné způsobilosti
Kombinovaná zkouška,
Seminární práce,
Test,
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Doporučená literatura
  • Knihovnické minimum.
  • Úvod do studia dějepisu.
  • Zákon č. 20/1987 Sb., o státní památkové péči.
  • Zákon 122/2000 o ochraně sbírek muzejní povahy (změna o evidenci sbírkových předmětů z 2014).
  • Zákon 257/2001 o knihovnách (evidenci knihovního fondu upravuje vyhláška MK 88/2002).
  • Zákon 499/2004, novela 167/2012, změny z 20. 3. 2014, vyhláška 19/2009 o činnosti archivů.
  • HOLUB, Z. Region, regionalistika, regionalismus a regionalisté. České Budějovice, 2007.
  • Kadeřábková, Jaroslava; Khendriche Trhlínová, Zuzana. Region a regionální vědy : (vybrané sociální, kulturní a environmentální aspekty). Vyd. 1. Praha : Vysoká škola finanční a správní, 2008. ISBN 978-80-7408-009-8.
  • Kadeřábková, Jaroslava. Úvod do regionálních věd a veřejné správy. 2. rozš. vyd. Praha : Codex Bohemia, 1998. ISBN 80-85963-69-8.
  • MARTINEK, L. Region, regionalismus a regionální literatura. Opava : Slezská univerzita, Filozoficko-přírodovědná fakulta, 2007.
  • Štouračová, Jiřina. Úvod do archivnictví. 1. vyd. Brno : Filozofická fakulta Masarykovy univerzity, 1999. ISBN 80-210-2216-7.
  • Žalman, Jiří. Příručka muzejníkova I. Praha-Brno, 2002.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr