|
Vyučující
|
-
Herianová Jana, PhDr. Ph.D.
|
|
Obsah předmětu
|
1) vymezení regionu, seznámení s Plzní, Plzně jako příklad regionu 2) specifika pomáhající vymezit region, geografie, ekonomika, kultura, významná místa, osobnosti regionu 3) struktura a funkce regionu, charakteristika specifik regionů, v nichž studenti žijí 4) regionální kultura a tisk, otázky kulturní identity, jazyk, lokální patriotismus 5) vědeckovýzkumné úkoly, metody, problematika interpretace, možná témata výzkumu, analýza textů různých historických období 6) výstupy výzkumu, žánry odborných textů, diskuse o žánrech, příklady textů 7) činnost knihoven, exkurze do Studijní a vědecké knihovny Plzeňského kraje 8) činnost muzeí, exkurze do knihovny Západočeského muzea 9) činnost NPÚ, exkurze do Národopisného muzea 10) činnost galerií, exkurze do Západočeské galerie, seznámení s dalšími galeriemi v místě 11) činnost archivů, exkurze do Archivu města Plzně, informace o Státním oblastním archivu v Plzni 12) - 13) diskuse, test a vyhodnocení testu
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednáška, Seminář, Exkurze, výuka v terénu
- Kontaktní výuka
- 52 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku [10-60]
- 48 hodin za semestr
- Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
- 30 hodin za semestr
|
| Předpoklady |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| popsat své město |
| vyjmenovat jeho specifika |
| vyjmenovat jeho některá významná místa a některé osobnosti |
| Odborné dovednosti |
|---|
| s porozuměním použít své znalosti k vymezení odlišností různých měst |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
| bc. studium: rozpozná problém, objasní jeho podstatu, rozčlení ho na části, |
| bc. studium: rozumí sdělením různého typu v různých komunikačních situacích, správně interpretuje přijímaná sdělení a věcně argumentuje; v nejasných nebo sporných komunikačních situacích pomáhá dosáhnout porozumění, |
| Výsledky učení |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| definovat a charakterizovat region Plzeň a region svého bydliště |
| vyjmenovat některá významná místa a některé významné osobnosti Plzně a svého bydliště |
| ukázat význam/přínos některých důležitých osobností pro daný region |
| vysvětlit kulturní specifiku některých regionů |
| popsat činnost zmiňovaných kulturních institucí pečujících o kulturní dědictví a uchovávajících informace o regionu |
| Odborné dovednosti |
|---|
| analyzovat odlišnosti různých regionů z různých úhlů pohledu (historický, kulturní, ekonomický, atd.) |
| analyzovat a hodnotit texty různých historických dob a odlišit podstatné informace |
| porovnat texty různých žánrů s regionální tématikou a vybrat podstatné informace |
| demonstrovat své znalosti různých žánrů k vytvoření kratších textů o vlastním regionu |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
| bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
| bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Přednáška s demonstrací, |
| Analyticko-kritická práce s textem, |
| Samostudium, |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Seminární výuka (badatelské metody), |
| Samostatná práce studentů, |
| Prezentace práce studentů, |
| Exkurze, soustředění, výuka v terénu, |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| Analyticko-kritická práce s textem, |
| Samostudium, |
| Seminární výuka (diskusní metody), |
| Prezentace práce studentů, |
| Hodnotící metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Kombinovaná zkouška, |
| Seminární práce, |
| Test, |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| Kombinovaná zkouška, |
| Seminární práce, |
| Test, |
| Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
|
Doporučená literatura
|
-
Knihovnické minimum.
-
Úvod do studia dějepisu.
-
Zákon č. 20/1987 Sb., o státní památkové péči.
-
Zákon 122/2000 o ochraně sbírek muzejní povahy (změna o evidenci sbírkových předmětů z 2014).
-
Zákon 257/2001 o knihovnách (evidenci knihovního fondu upravuje vyhláška MK 88/2002).
-
Zákon 499/2004, novela 167/2012, změny z 20. 3. 2014, vyhláška 19/2009 o činnosti archivů.
-
HOLUB, Z. Region, regionalistika, regionalismus a regionalisté. České Budějovice, 2007.
-
Kadeřábková, Jaroslava; Khendriche Trhlínová, Zuzana. Region a regionální vědy : (vybrané sociální, kulturní a environmentální aspekty). Vyd. 1. Praha : Vysoká škola finanční a správní, 2008. ISBN 978-80-7408-009-8.
-
Kadeřábková, Jaroslava. Úvod do regionálních věd a veřejné správy. 2. rozš. vyd. Praha : Codex Bohemia, 1998. ISBN 80-85963-69-8.
-
MARTINEK, L. Region, regionalismus a regionální literatura. Opava : Slezská univerzita, Filozoficko-přírodovědná fakulta, 2007.
-
Štouračová, Jiřina. Úvod do archivnictví. 1. vyd. Brno : Filozofická fakulta Masarykovy univerzity, 1999. ISBN 80-210-2216-7.
-
Žalman, Jiří. Příručka muzejníkova I. Praha-Brno, 2002.
|