Předmět: Úvod do studia humanitních věd

« Zpět
Název předmětu Úvod do studia humanitních věd
Kód předmětu KFI/USHB
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář + Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 5
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Egrmaierová Blanka, Mgr. Ph.D.
  • Pavliv Pavlína, Mgr. et. Mgr. et. Bc. Ph.D.
  • Otta Patrik, doc. PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
1) Co jsou humanitní vědy? (vymezení, jejich dělení, ukázky na příkladech konkrétních textů) 2) Univerzita z vnějšího a vnitřního pohledu, komunikace v akademickém prostředí (akademické tituly, oslovování, e-mailová korespondence) 3) Interpretace textu (jak číst odborné a filozofické texty, aktivní vs. efektivní čtení, výtah vs. interpretace textu) 4) Literatura (jak poznat relevantní a nerelevantní literaturu, typy zdrojů) 5) Rešerše (vyhledávání v on-line katalozích a elektronických databázích, exkurze do knihovny) 6) Struktura odborného textu (titulní strana, obsah, úvod, vlastní stať, závěr, seznam použité literatury, přílohy) 7) Rozvržení odborné práce (výběr a zúžení tématu, stanovení hypotézy, rešerše literatury, zorný úhel pohledu, výběr metody zpracování, časové rozvržení činnosti) 8) Úhly pohledu a metody (filozofický, historický, sociologický úhel pohledu; kompilace, komparace, analýza, interpretace, typologizace) 9) Odkazování (etika práce se zdroji, citace, parafráze) 10) Bibliografická norma (zkrácený odkaz v poznámkovém aparátu vs. plný bibliografický zápis v seznamu literatury, norma zápisu různých typů zdrojů: monografie, kapitola v kolektivní monografii, článek v odborném časopise, webová stránka) 11) Ústní prezentace tématu (hlavní zásady ústního projevu, struktura ústní prezentace, příprava písemného podkladu) 12) Powerpointová prezentace a handout (struktura a zásady zpracování) 13) Debata a argumentace (pravidla pro vedení racionální debaty, základní argumentační chyby a fauly)

Studijní aktivity a metody výuky
Seminární výuka, Přednáška
  • Kontaktní výuka - 52 hodin za semestr
  • Účast na exkurzi [reálný počet hodin - max. 8h/den] - 2 hodiny za semestr
  • Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40] - 40 hodin za semestr
  • Příprava prezentace (referátu) [3-8] - 2 hodiny za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
prokázat základní orientaci v západní kultuře a dějinách
Odborné dovednosti
formulovat své myšlenky stylisticky kultivovaným a gramaticky správným způsobem
Obecné způsobilosti
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje,
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi,
Výsledky učení
Odborné znalosti
vyjmenovat a popsat humanitní vědy včetně jejich specifik
interpretovat a s porozuměním číst odborné a filozofické texty
klasifikovat nalezené zdroje (relevantní vs. nerelevantní, primární vs. sekundární)
vyjmenovat a definovat úhly pohledu a metody zpracování
identifikovat argumentační fauly
Odborné dovednosti
schopen kultivovaně komunikovat v akademickém prostředí
vyhledat a vybrat vhodnou literaturu k zadanému tématu, využít bibliografickou normu
strukturovat a napsat odborný text
připravit powerpointovou prezentaci a handout
racionálně a kultivovaně debatovat
Obecné způsobilosti
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Přednáška s demonstrací,
Přednáška s demonstrací
Přednáška s aktivizací studentů,
Výuka podporovaná multimédii,
Individuální konzultace,
Odborné dovednosti
Seminární výuka (diskusní metody),
Cvičení (praktické činnosti),
Exkurze, soustředění, výuka v terénu,
Demonstrace dovedností,
Prezentace práce studentů,
Analyticko-kritická práce s textem,
Samostudium,
Diskuse,
Samostatná práce studentů,
Obecné způsobilosti
Seminární výuka (diskusní metody),
Cvičení (praktické činnosti),
Prezentace práce studentů,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Kombinovaná zkouška,
Odborné dovednosti
Průběžné hodnocení,
Seminární práce,
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Individuální prezentace,
Kolokvium,
Obecné způsobilosti
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Průběžné hodnocení,
Individuální prezentace,
Doporučená literatura
  • Agassi, Joseph; Meidan, Abraham. Beg to Differ: The Logic of Disputes and Argumentation. Switzerland: Springer, 2016. ISBN 978-3-319-33306-9.
  • Čmejrková, Světla; Daneš, František; Světlá, Jindra. Jak napsat odborný text. Praha : Leda, 1999. ISBN 80-85927-69-1.
  • Murgaš, Jaromír. Základy interpretace filozofických textů I: Interpretace k osvojení obsahu textů. Plzeň: Vydavatelství Západočeské univerzity v Plzni, 2011. ISBN 978-80-261-0034-8.
  • Sgall, Petr; Panevová, Jarmila. Jak psát a nepsat česky: naše čeština a naše nešvary. Praha: Karolinum, 2014. ISBN 978-80-246-2505-8.
  • Schopenhauer, Arthur. Eristická dialektika, čili, Umění dostati v každé debatě za pravdu. Praha: Portál, 2019. ISBN 978-80-262-1529-5.
  • Šanderová, Jadwiga. Jak číst a psát odborný text ve společenských vědách. Praha: Sociologické nakladatelství, 2007. ISBN 978-80-86429.
  • Šesták, Zdeněk. Jak psát a přednášet o vědě. Praha : Academia, 1999. ISBN 80-200-0755-5.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr