Předmět: Americká literatura 19. a 20. století

« Zpět
Název předmětu Americká literatura 19. a 20. století
Kód předmětu KFL/AML
Organizační forma výuky Přednáška + Cvičení
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 6
Vyučovací jazyk Angličtina
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Dostupnost předmětu Předmět je nabízen přijíždějícím studentům
Vyučující
  • Königová Veronika, PhDr. Ph.D.
  • Kucíková Monika, PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
Orientační témata přednášek: 1. Americká gotika: Brockden Brown a Edgar Alan Poe 2. Transcendentalismus: Ralph Waldo Emerson a David Herbert Thoreau 3. Pozdní romantismus: Nathaniel Hawthorne, Herman Melville 4. Zrod moderní poezie: Walt Whitman a Emily Dickinson 5. Mark Twain, the Tall Tale, Local Color 6. Realismus v díle Williama D. Howellse a Henryho Jamese 7. Naturalismus: Frank Norris, Stephen Crane, Theodore Dreiser, Jack London 8. Afro-americká literatura, Harlemská renesance

Studijní aktivity a metody výuky
Studium textů, Přednáška, Cvičení
  • Příprava na zkoušku [10-60] - 56 hodin za semestr
  • Příprava prezentace (referátu v cizím jazyce) [10-15] - 15 hodin za semestr
  • Příprava na dílčí test [2-10] - 20 hodin za semestr
  • Kontaktní výuka - 65 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
vysvětlit klíčová fakta z kulturního vývoje USA do 19. století
popsat významné milníky kulturního vývoje USA ve 20. století
orientovat se v aktuálním kulturním dění USA
charakterizovat základní literárněvědné pojmy
žádné podmiňující předměty
ovládat anglický jazyk na úrovni B2+/C1
orientovat se v klíčových literárních směrech a proudech
Odborné dovednosti
porozumět hlavním myšlenkám odborných anglických textů zaměřených na dějiny americké literatury
adekvátně sumarizovat literární texty
aktivně se zapojit do diskuse na dané téma
aktivně používat základní literárněvědné pojmosloví
porozumět literárním textům (tj. textům prózy, dramatu a básnickým textům)
na základní úrovni vysvětlit své názorové stanovisko týkající se daného literárního textu
Výsledky učení
Odborné znalosti
charakterizovat regionalismus, realismus a naturalismus a popíše jejich odlišnosti
identifikovat vývojové linie a koncepce moderní americké poezie
uvést do souvislosti literární vývoj v USA s významnými kulturněhistorickými událostmi
studenti jsou schopni: - popsat signifikantní rysy literárního, kulturního a společenského vývoje na území USA v 19. a 20. století z hlediska žánrové, kulturní a etnické různorodosti, - rozpoznat chronologická a intelektuální specifika vzniku amerického románu, - identifikovat americkou literární legendu v díle J.F. Coopera, - vysvětlit kategorii gotična a podstatu transcendentalismu, - objasnit termín pozdní romantismus, - rozlišit regionalismus od realismu a naturalismu, - identifikovat vývojové linie a koncepce moderní americké poezie, - vysvětlit multiplicitu názorů a představ o společnosti a jednotlivci v prozaické a dramatické tvorbě 20. století
vysvětlit multiplicitu názorů a představ o společnosti a jednotlivci v prozaické a dramatické tvorbě 20. století
vymezit chronologická a intelektuální specifika vzniku amerického románu
popsat signifikantní rysy literárního, kulturního a společenského vývoje na území USA v 19. a 20. století z hlediska žánrové, kulturní a etnické různorodosti
Odborné dovednosti
na zvoleném díle aktivně prezentovat literárně-estetické aktivity
demonstrovat znalost daného literárního žánru prostřednictvím analýzy zvoleného literárního textu
na základě znalosti daného literárního směru charakterizovat jeho hlavní rysy a představitele
adekvátně interpretovat dané literární texty americké provenience
samostatně klasifikovat literární druhy a literární žánry
aktivně používat odborné literárněvědné pojmosloví
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Samostudium,
Prezentace práce studentů,
Přednáška založená na výkladu,
Cvičení (praktické činnosti),
Analyticko-kritická práce s textem,
Hodnotící metody
Individuální prezentace,
Kombinovaná zkouška,
Test,
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Doporučená literatura
  • Bradbury, M.; Ruland, R. From Puritanism to Postmodernism. London: Penguin, 1991.
  • Brandbury, M.; Ruland, R. Od puritanismu k postmodernismu. Přel. Marcel Arbeit a kol.. Praha: Mladá Fronta, 1997.
  • ČAŇKOVÁ, M. Open Gates. Student´s book: a course in 20th century British literature. Voznice: Leda, 2005.
  • High, Peter B. An Outline of American Literature. Harlow : Longman, 1986. ISBN 0-582-74502-0.
  • JAŘAB, J. Antologie americké literatury. Praha: SPN, 1985.
  • PROCHÁZKA, M. a kol. Lectures on American Literature. Praha: Univerzita Karlova v Praze - nakladatelství Karolinum, 2002.
  • Procházka, M, Stříbrný, Z. Slovník spisovatelů. Praha: Libri, 1996.
  • Rangno, Erik; Meyers, Karen; Phillips, Jerry. Contemporary American literature : (1945-present). 2nd ed. New York : Chelsea House, 2010. ISBN 978-1-60413-489-6.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr