Předmět: Akademické psaní v němčině 1

« Zpět
Název předmětu Akademické psaní v němčině 1
Kód předmětu KFL/APNX
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Němčina
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Frk David, Dr. Phil. M.A.
  • Henzelová Romana, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Základ akademického psaní: volba tématu a rešerše literatury Struktura písemné práce: členění referátu a seminární práce Poznámky, odkazy, citace Jazykové stylistické struktury vědckého psaní Tvorba konkrétních textů: žádost, životopis, motivační dopis/ zápis přednášky, písemný referát/ seznam literatury k seminární práci

Studijní aktivity a metody výuky
Samostatná práce studentů, Samostudium studentů, Samostudium literatury, Seminář
  • Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40] - 39 hodin za semestr
  • Kontaktní výuka - 26 hodin za semestr
  • Příprava prezentace (referátu v cizím jazyce) [10-15] - 13 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
teoreticky rozlišit jednotlivé styly v německém jazyce
podrobně charakterizovat jednotlivé styly v německém jazyce
bezpečně identifikovat prvky jednotlivých stylů v německém jazyce
popsat termíny z oblasti stylistiky
porovnat stylistickou terminologii v českém a německém jazyce
Odborné dovednosti
komunikovat v němčině na úrovni B2 dle SERR
stylisticky interpretovat německy psané texty
aplikovat teoretické znalosti z oblasti stylistiky při analýze německy psaných textů různých funkčních stylů
aplikovat teoretické znalosti z oblasti stylistiky při vlastní produkci textů různých funkčních stylů v němčině
korigovat svůj psaný i mluvený projev v němčině na základě aplikace svých znalostí z oblasti stylistiky
stylisticky analyzovat psané i mluvené projevy v němčině
Obecné způsobilosti
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje,
bc. studium: uplatňuje při řešení problémů vhodné metody a dříve získané vědomosti a dovednosti, kromě analytického a kritického myšlení využívá i myšlení tvořivé s použitím představivosti a intuice,
bc. studium: efektivně využívá dostupné prostředky komunikace, verbální i neverbální, včetně symbolických a grafických vyjádření informací různého typu,
bc. studium: vyjadřuje se v mluvených i psaných projevech jasně, srozumitelně a přiměřeně tomu, komu, co a jak chce sdělit, s jakým záměrem a v jaké situaci komunikuje,
bc. studium: rozumí sdělením různého typu v různých komunikačních situacích, správně interpretuje přijímaná sdělení a věcně argumentuje; v nejasných nebo sporných komunikačních situacích pomáhá dosáhnout porozumění,
Výsledky učení
Odborné znalosti
podrobně teoreticky charakterizovat odborný styl
popsat znaky odborného styly na příkladech odborných textů a identifikovat je v nich
kriticky zhodnotit různé typy odborných textů z hlediska struktury
kriticky zhodnotit a porovnat funkci různých typů odborných textů
kriticky zhodnotit a porovnat různé typy odborných textů z hlediska obsahu
Odborné dovednosti
śestavit žádost, motivační dopis
vytvořit koncept odborného textu a jeho resumé
sestavit písemný referát
sestavit recenzi
analyzovat různé typy odborných textů
aplikovat teoretické znalosti z oblasti stylistiky při tvorbě vlastních odborných textů různých typů
Obecné způsobilosti
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých,
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru,
bc. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce,
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Seminární výuka (diskusní metody),
Samostudium,
Samostatná práce studentů,
Odborné dovednosti
Seminární výuka (diskusní metody),
Analyticko-kritická práce s textem,
Demonstrace dovedností,
Samostudium,
Samostatná práce studentů,
Prezentace práce studentů,
Obecné způsobilosti
Seminární výuka (diskusní metody),
Analyticko-kritická práce s textem,
Prezentace práce studentů,
Samostudium,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Seminární práce,
Průběžné hodnocení,
Sebehodnocení,
Odborné dovednosti
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Seminární práce,
Průběžné hodnocení,
Sebehodnocení,
Individuální prezentace,
Obecné způsobilosti
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Průběžné hodnocení,
Sebehodnocení,
Individuální prezentace,
Doporučená literatura
  • Bänsch, A. Wissenschaftliches Arbeiten. Seminar- und Diplomarbeiten. München, 2003.
  • Boehncke, H. Schreiben im Studium. Vom Referat bis zur Examensarbeit. Niederhausen/Ts., 2000.
  • Kornmeier, M. Wissenschaftlich schreiben leicht gemacht: Für Bachelor, Master und Dissertation. Stuttgart, 2021. ISBN 3825254380.
  • Kruse, O. Keine Angst vor dem leeren Blatt!. Frankfurt, 2000.
  • Liška, Václav. Diplomová (seminární, bakalářská, absolventská) práce : zpracování a obhajoba. 2. vyd. Praha : Ivo Ulrych - Růžičkův statek, 2003. ISBN 80-86579-11-5.
  • Niederhauser, J. Die schriftliche Arbeit. Ein Leitfaden zum Schreiben von Fach-, Seminar- und Abschlussarbeiten in der Schule und beim Studium. Mannheim, Duden, 2000.
  • Stephan, I. Briefe, E-Mails und Kurznachrichten gut und richtig schreiben. Berlin, 2020. ISBN 3411743042.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr