Vyučující
|
-
Bergmannová Ivana, specialista in philologie PhD.
|
Obsah předmětu
|
Základ akademického psaní: volba tématu a rešerše literatury Struktura písemné práce: členění referátu a seminární práce Poznámky, odkazy, citace Jazykové stylistické struktury vědckého psaní Tvorba konkrétních textů: žádost, životopis, motivační dopis/ zápis přednášky, písemný referát/ seznam literatury k seminární práci
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
- Kontaktní výuka
- 26 hodin za semestr
- Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
- 26 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
jmenovat funkční styly |
teoreticky rozlišit základní rysy funkčních stylů |
popsat morfologický systém ruského jazyka |
popsat strukturu ruské věty a porovnat ji s větou českou |
charakterizovat způsoby obohacování slovní zásoby |
teoreticky rozlišit základní znaky mluveného a psaného projevu |
Odborné dovednosti |
---|
porozumět rusky psanému či pronesenému výkladu z oblasti stylistiky |
korektně postihnout sdělení psaných i mluvených (autentických i didaktizovaných) textů v ruštině a důležité informace, které podávají |
porozumět delšímu souvislému psanému i mluvenému autentickému textu v ruštině a vytvořit k němu glosář s klíčovými pojmy |
komunikovat v ruštině na úrovni B2 dle SERR |
přiřadit rusky psaný text s typickými znaky určitého funkčního stylu správně k danému funkčnímu stylu |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
bc. studium: efektivně využívá dostupné prostředky komunikace, verbální i neverbální, včetně symbolických a grafických vyjádření informací různého typu, |
bc. studium: efektivně využívá různé strategie učení k získání a zpracování poznatků a informací, hledá a rozvíjí účinné postupy ve svém učení, |
bc. studium: vyjadřuje se v mluvených i psaných projevech jasně, srozumitelně a přiměřeně tomu, komu, co a jak chce sdělit, s jakým záměrem a v jaké situaci komunikuje, |
bc. studium: rozumí sdělením různého typu v různých komunikačních situacích, správně interpretuje přijímaná sdělení a věcně argumentuje; v nejasných nebo sporných komunikačních situacích pomáhá dosáhnout porozumění, |
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi, |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
podrobně teoreticky charakterizovat odborný styl |
popsat znaky odborného styly na příkladech odborných textů a identifikovat je v nich |
kriticky zhodnotit různé typy odborných textů z hlediska struktury |
kriticky zhodnotit a porovnat funkci různých typů odborných textů |
kriticky zhodnotit a porovnat různé typy odborných textů z hlediska obsahu |
Odborné dovednosti |
---|
sestavit žádost, motivační dopis |
vytvořit koncept odborného textu a jeho resumé |
sestavit písemný referát |
sestavit recenzi |
analyzovat různé typy odborných textů |
aplikovat teoretické znalosti z oblasti stylistiky při tvorbě vlastních odborných textů různých typů |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
bc. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce, |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Seminární výuka (diskusní metody), |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Samostudium, |
Samostatná práce studentů, |
Prezentace práce studentů, |
Odborné dovednosti |
---|
Seminární výuka (diskusní metody), |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Demonstrace dovedností, |
Samostudium, |
Samostatná práce studentů, |
Obecné způsobilosti |
---|
Seminární výuka (diskusní metody), |
Prezentace práce studentů, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Samostatná práce studentů, |
Samostudium, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Seminární práce, |
Průběžné hodnocení, |
Sebehodnocení, |
Odborné dovednosti |
---|
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Seminární práce, |
Průběžné hodnocení, |
Sebehodnocení, |
Obecné způsobilosti |
---|
Seminární práce, |
Průběžné hodnocení, |
Sebehodnocení, |
Doporučená literatura
|
-
Dočekalová, Markéta. Tvůrčí psaní v otázkách a odpovědích : 300 nejčastějších otázek. První vydání. 2014. ISBN 978-80-247-4734-7.
-
Graudina, L. K.; Širjajev, Je. N. Kul'tura russkoj reči : učebnik dlja vuzov. Moskva : Norma, 2004. ISBN 5-89123-186-7.
-
Kozhina, M.N. Razvitije naučnou stilja v aspekte funkcionirovanija jazykových jedinic različnych urovnej. Perm, 1994.
-
Liška, Václav. Diplomová (seminární, bakalářská, absolventská) práce : zpracování a obhajoba. 2. vyd. Praha : Ivo Ulrych - Růžičkův statek, 2003. ISBN 80-86579-11-5.
-
Navrátil, Alois. Tvořivé psaní v ruštině. 1. vyd. Plzeň : ZČU, 2000. ISBN 80-7082-666-5.
-
Svincova, I. Ju. Kul´tura russkoj reči i praktičeskaja stilistika russkogo jazyka. Hradec Králové, 2004. ISBN 80-7041-378-6.
|