Předmět: Akademické psaní v ruštině

« Zpět
Název předmětu Akademické psaní v ruštině
Kód předmětu KFL/APR
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Ruština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Bergmannová Ivana, specialista in philologie PhD.
Obsah předmětu
Základ akademického psaní: volba tématu a rešerše literatury Struktura písemné práce: členění referátu a seminární práce Poznámky, odkazy, citace Jazykové stylistické struktury vědckého psaní Tvorba konkrétních textů: žádost, životopis, motivační dopis/ zápis přednášky, písemný referát/ seznam literatury k seminární práci

Studijní aktivity a metody výuky
  • Kontaktní výuka - 26 hodin za semestr
  • Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40] - 26 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
jmenovat funkční styly
teoreticky rozlišit základní rysy funkčních stylů
popsat morfologický systém ruského jazyka
popsat strukturu ruské věty a porovnat ji s větou českou
charakterizovat způsoby obohacování slovní zásoby
teoreticky rozlišit základní znaky mluveného a psaného projevu
Odborné dovednosti
porozumět rusky psanému či pronesenému výkladu z oblasti stylistiky
korektně postihnout sdělení psaných i mluvených (autentických i didaktizovaných) textů v ruštině a důležité informace, které podávají
porozumět delšímu souvislému psanému i mluvenému autentickému textu v ruštině a vytvořit k němu glosář s klíčovými pojmy
komunikovat v ruštině na úrovni B2 dle SERR
přiřadit rusky psaný text s typickými znaky určitého funkčního stylu správně k danému funkčnímu stylu
Obecné způsobilosti
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje,
bc. studium: efektivně využívá dostupné prostředky komunikace, verbální i neverbální, včetně symbolických a grafických vyjádření informací různého typu,
bc. studium: efektivně využívá různé strategie učení k získání a zpracování poznatků a informací, hledá a rozvíjí účinné postupy ve svém učení,
bc. studium: vyjadřuje se v mluvených i psaných projevech jasně, srozumitelně a přiměřeně tomu, komu, co a jak chce sdělit, s jakým záměrem a v jaké situaci komunikuje,
bc. studium: rozumí sdělením různého typu v různých komunikačních situacích, správně interpretuje přijímaná sdělení a věcně argumentuje; v nejasných nebo sporných komunikačních situacích pomáhá dosáhnout porozumění,
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi,
Výsledky učení
Odborné znalosti
podrobně teoreticky charakterizovat odborný styl
popsat znaky odborného styly na příkladech odborných textů a identifikovat je v nich
kriticky zhodnotit různé typy odborných textů z hlediska struktury
kriticky zhodnotit a porovnat funkci různých typů odborných textů
kriticky zhodnotit a porovnat různé typy odborných textů z hlediska obsahu
Odborné dovednosti
sestavit žádost, motivační dopis
vytvořit koncept odborného textu a jeho resumé
sestavit písemný referát
sestavit recenzi
analyzovat různé typy odborných textů
aplikovat teoretické znalosti z oblasti stylistiky při tvorbě vlastních odborných textů různých typů
Obecné způsobilosti
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých,
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru,
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení,
bc. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Seminární výuka (diskusní metody),
Analyticko-kritická práce s textem,
Samostudium,
Samostatná práce studentů,
Prezentace práce studentů,
Odborné dovednosti
Seminární výuka (diskusní metody),
Analyticko-kritická práce s textem,
Demonstrace dovedností,
Samostudium,
Samostatná práce studentů,
Obecné způsobilosti
Seminární výuka (diskusní metody),
Prezentace práce studentů,
Analyticko-kritická práce s textem,
Samostatná práce studentů,
Samostudium,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Seminární práce,
Průběžné hodnocení,
Sebehodnocení,
Odborné dovednosti
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Seminární práce,
Průběžné hodnocení,
Sebehodnocení,
Obecné způsobilosti
Seminární práce,
Průběžné hodnocení,
Sebehodnocení,
Doporučená literatura
  • Dočekalová, Markéta. Tvůrčí psaní v otázkách a odpovědích : 300 nejčastějších otázek. První vydání. 2014. ISBN 978-80-247-4734-7.
  • Graudina, L. K.; Širjajev, Je. N. Kul'tura russkoj reči : učebnik dlja vuzov. Moskva : Norma, 2004. ISBN 5-89123-186-7.
  • Kozhina, M.N. Razvitije naučnou stilja v aspekte funkcionirovanija jazykových jedinic različnych urovnej. Perm, 1994.
  • Liška, Václav. Diplomová (seminární, bakalářská, absolventská) práce : zpracování a obhajoba. 2. vyd. Praha : Ivo Ulrych - Růžičkův statek, 2003. ISBN 80-86579-11-5.
  • Navrátil, Alois. Tvořivé psaní v ruštině. 1. vyd. Plzeň : ZČU, 2000. ISBN 80-7082-666-5.
  • Svincova, I. Ju. Kul´tura russkoj reči i praktičeskaja stilistika russkogo jazyka. Hradec Králové, 2004. ISBN 80-7041-378-6.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr