Vyučující
|
-
Tesařová Jaroslava, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Stylistické rozvrstvení jazyka, stylistické posuny ve slovní zásobě, jazyková norma současné ruštiny, norma a okazionalismus, motivace odklonu od normy, nové pojetí funkčních stylů, jevy systémové a uzuální, centrum a periférie, základní procesy ve slovní zásobě ruštiny a změny s sémantice neologizmů, terminologizace a detereminologizace, přejímání slov z cizích jazyků, jazyk výpočetní techniky, nespisovné výrazy v jazyce současného ruského tisku, procesy demokratizace a liberalizace ve spisovné ruštině, procesy narušování tradiční frazeologie, základní procesy v normalizaci jazykových jevů.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednáška, Cvičení
- Kontaktní výuka
- 26 hodin za semestr
- Příprava na souhrnný test [6-30]
- 26 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
kurs předpokládá jazykové znalosti na úrovni B 1 (SERR) |
Odborné dovednosti |
---|
kurs předpokládá jazykové dovednosti na úrovni B 1 (SERR) |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
bc. studium: uplatňuje při řešení problémů vhodné metody a dříve získané vědomosti a dovednosti, kromě analytického a kritického myšlení využívá i myšlení tvořivé s použitím představivosti a intuice, |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
prezentovat svůj přehled o dynamických procesech v živých jazycích, především v ruštině s přihlédnutím k jevům stylistickým a neologizačním. |
Odborné dovednosti |
---|
na základě komplexního pohledu na jazykovou problematiku řešit některé praktické problémy ústní i písemné komunikace, tlumočení a překladu v prostoru odborné ruštiny |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
bc. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce, |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Přednáška založená na výkladu, |
Cvičení (praktické činnosti), |
Odborné dovednosti |
---|
Demonstrace dovedností, |
Obecné způsobilosti |
---|
Diskuse, |
Řešení problémů, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Test, |
Odborné dovednosti |
---|
Průběžné hodnocení, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Obecné způsobilosti |
---|
Průběžné hodnocení, |
Sebehodnocení, |
Doporučená literatura
|
-
IVAŠKO, Ludmila Alexandrovna. Sovremennyj russkij jazyk: Lexikologija. Frazeologija. Lexikografija. Sankt-Petěrburg, 2002. ISBN 5-8465-0059-5.
-
KOROSTENSKI, Jiří. Česká a ruská slovní zásoba (neologické aspekty). České Budějovice, 2007. ISBN 978-80-86708-35-5.
-
KOSTOMAROV, Vitalij Grigorjevič. Jazykovoj vkus epochi. Sankt-Petěrburg, 1999. ISBN 5-86547-070-1.
-
ROZENTAL, Ditmar, Eljaševič. Spravočnik po russkomu jazyku. Praktičeskaja stilistika. Moskva, 2001. ISBN 978-5-488-01725-2.
-
Valgina, N. S. Aktivnyje processy v sovremennom russkom jazyke. Moskva : Logos, 2003. ISBN 5-94010-092-9.
|