Předmět: Fonetika a fonologie ruštiny

« Zpět
Název předmětu Fonetika a fonologie ruštiny
Kód předmětu KFL/FOR
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Ruština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Krejčová Eva, Filolog
  • Bergmannová Ivana, specialista in philologie PhD.
Obsah předmětu
1. týden Seznámení s učebním plánem, literaturou předmětu a požadavky k zápočtu. Fonetika a fonologie - základní pojmy. Ruský slovní přízvuk (charakter, umístění, funkce). Nejčastější akcentologické typy. 2. týden Artikulace a třídění samohlásek. Redukce. Artikulace a třídění souhlásek. Fonetická transkripce. Významotvorná funkce ruského přízvuku. Redukce samohlásek po tvrdých souhláskách. 3. týden Výslovnost samohlásek.IK -1. Podstatná jména ženského rodu s pohyblivým přízvukem. 4. týden Výslovnost tvrdých souhlásek.IK-2. 5. týden Čtení předložkových konstrukcí. Čtení skupin souhlásek. 6. týden Měkké souhlásky. Redukce po měkkých souhláskách. IK-1, IK-2. 7. týden Výslovnost měkkých souhlásek. IK-3. Pohyblivý přízvuk u podstatných jmen středního rodu. 8. týden Redukce samohlásek po měkkých souhláskách. IK-4. 9. týden Měkké souhlásky. IK-5. 10.týden Výslovnost šeplavých souhlásek. Výslovnost některých souhláskových skupin. Pohyblivý přízvuk u sloves. 11.týden Výslovnost cizích slov. 12.týden Vybrané učivo z 9. a 10. lekce. 13.týden Zápočtový test.

Studijní aktivity a metody výuky
Kooperativní výuka, Výuka podporovaná multimédii, Individuální konzultace, Demonstrace dovedností, Cvičení
  • Kontaktní výuka - 26 hodin za semestr
  • Příprava na souhrnný test [6-30] - 10 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku [10-60] - 42 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
orientovat se v základní terminologii oblasti hláskoloví (hláska, smaohláska, souhláska apod.)
orientovat se v základních rozdílech hláskoslovného systému ruského a českého jazyka
orientovat se v terminologii označující artikulační a sluchové orgány
orientovat se v lexikografických příručkách a dalších zdrojích, zachycujících pomocí transkripce korektní výslovnost
Odborné dovednosti
zvládat výslovnost v rámci vlastních mluvených projevů v ruštině na úrovni odpovídající B1 dle SERR
porozumět výkladu o hláskosloví v ruském jazyce
uvědomit si možné nedostatky ve vlastní výslovnosti při vytváření projevů v ruštině
provést základní analýzu vlastního projevu v ruštině z hlediska výslovnosti
porozumět stručnému rusky psanému textu z oblasti fonetiky a fonologie
Obecné způsobilosti
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje,
bc. studium: rozumí sdělením různého typu v různých komunikačních situacích, správně interpretuje přijímaná sdělení a věcně argumentuje; v nejasných nebo sporných komunikačních situacích pomáhá dosáhnout porozumění,
bc. studium: je otevřený k využití různých postupů při řešení problémů, nahlíží problém z různých stran,
bc. studium: efektivně využívá různé strategie učení k získání a zpracování poznatků a informací, hledá a rozvíjí účinné postupy ve svém učení,
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi,
Výsledky učení
Odborné znalosti
rozpoznávat systém ruských hlásek a terminologicky jej ukotvit v českém i ruském jazyce
orientovat se ve vokalickém systému ruského jazyka
orientovat se v konsonantickém systému ruského jazyka
popsat funkci suprasegmentálních prvků mluvené řeči
identifikovat možnou interfernci mateřského jazyka ve výslovnosti při utváření projevů v ruštině
Odborné dovednosti
aplikovat znalosti o vokalickém systému ruského jazyka ve vlastních projevech
aplikovat znalosti o konsonantickém systému ruského jazyka ve vlastních projevech
na základě znalostí o systému ruských hlásek korigovat svou výslovnost při projevech v ruském jazyce
rozpoznat a eleiminovat interference svého mateřského jazyka ve výslovnosti při vlastních projevech v ruském jazyce
korektně a funkčně využívat suprasegmentálních jevů při vlastních projevech v ruském jazyce
Obecné způsobilosti
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých,
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení,
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru,
bc. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Výuka podporovaná multimédii,
Kooperativní výuka,
Individuální konzultace,
Seminární výuka (diskusní metody),
Odborné dovednosti
Seminární výuka (diskusní metody),
Individuální konzultace,
Obecné způsobilosti
Seminární výuka (diskusní metody),
Individuální konzultace,
Prezentace práce studentů,
Samostatná práce studentů,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Test,
Průběžné hodnocení,
Kombinovaná zkouška,
Odborné dovednosti
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Kombinovaná zkouška,
Průběžné hodnocení,
Sebehodnocení,
Obecné způsobilosti
Kombinovaná zkouška,
Průběžné hodnocení,
Sebehodnocení,
Doporučená literatura
  • KALITA, Inna. Fonetika russkogo jazyka. Vyd.1.. Ústí nad Labem : Univerzita J.E. Purkyně, 2002. ISBN 80-7044-441-X.
  • KOSTINA, Irina Sergejevna et al. Perspektiva: Fonetičeskij kurs: posobije dlja inostrannych slušatelej kratkosročnych kursov russkogo jazyka.. Sankt Petěrburg: Zlatoust, 2002. ISBN 5-86547-245-3.
  • MILOVANOVA, Irina Stepanovna. Fonetičeskije igry i upražnenija: russkij jazyk kak inostrannyj: načaľnyj etap obučenija.. Moskva: Flinta, 2000. ISBN 5-89349-200-5.
  • VYČICHLOVÁ, Ema; NAVRÁTIL, Alois. Korektivní kurz ruské výslovnosti. 3. upr. vyd.. Plzeň: Západočeská univerzita, 2007. ISBN 978-80-7043-553-3.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr