Předmět: Francouzská literatura 1

« Zpět
Název předmětu Francouzská literatura 1
Kód předmětu KFL/FRL1
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Francouzština
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Petáková Jana, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Nejstarší francouzská literatura, "chansons de geste" Dvorská literatura (lyrická poezie a román) Realistická a satirická literatura 12. a 13. století (Le roman de renard, fablely, Le roman de la rose Středověká poezie (Villon) a středověké divadlo Renesanční humanismus, hlavní představitelé francouzské literatury 16. století Definice pojmu "humanismus" a jeho zasazení do specifiky francouzského historického kontextu Rané fáze humanismu (Rabelais) a jeho skeptičtější závěr (v Montaignově filozofii) Dobová poezie (Du Bellay, Ronsard) a problematika jazyka, který se začíná postupně vymaňovat z dosud převládajícího latinského kontextu Díla francouzských autorů zasazena do širšího evropského rámce a srovnána s dobovou zahraniční tvorbou (Erasmus Rotterdamský, Pico della Mirandola, Thomas More, atd.). Klasicismus, estetika klasicismu, která v sedmnáctém století zcela ovládla francouzský královský dvůr, odkud se šířila dále do Evropy Zhodnocení, do jaké míry francouzský klasicismus skutečně vychází ze všeobecně vyžadovaných zásad Aristotelovy Poetiky a v čem ji naopak přesahuje (viz Malherbe, Boileau) Nakolik doboví velikáni (Corneille, Moliere, Racine) respektovali či naopak důmyslně obcházeli jednotlivá klasicistní pravidla (jednota místa, času a děje, zásada pravděpodobnosti, atd.) Francouzská filozofie a literatura osmnáctého století - prvky osvícenského diskursu dodnes ovlivňující francouzskou mentalitu, nesporné přínosy ale i četná úskalí tohoto filozofického směru Rané osvícenství (Montesquieu, Voltaire), tzv. druhá generace (Diderot), následná kritická reakce předznamenávající romantismus (Rousseau) Osvícenské představy o fungování státu, výchově jednotlivce či roli náboženství ve společnosti (dodnes diskutovaná laicita)

Studijní aktivity a metody výuky
Studium metodou řešení problémů, Samostudium literatury, Studium textů, Seminář
  • Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40] - 37 hodin za semestr
  • Příprava prezentace (referátu v cizím jazyce) [10-15] - 15 hodin za semestr
  • Kontaktní výuka - 26 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
znalost francouzského jazyka na úrovni B2 dle SERR
Odborné dovednosti
porozumět literárnímu textu sumarizovat hlavní myšlenky úryvku literárního textu používat efektivně slovník vyhledat informaci v textu diskutovat na dané téma
Obecné způsobilosti
bc. studium: efektivně využívá různé strategie učení k získání a zpracování poznatků a informací, hledá a rozvíjí účinné postupy ve svém učení,
používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce
Výsledky učení
Odborné znalosti
orientovat se v základních vývojových etapách francouzské literatury do 18.století
definovat základní pojem chanson de geste
definovat základní pojmy realismus, humanismus,klasicismus, osvícenství
disponovat znalostí francouzského jazyka na stupni B2 podle ERR
Odborné dovednosti
interpretovat úryvky z děl významných francouzských spisovatelů v historických souvislostech
interpretovat úryvky z děl v kontextu vývoje francouzské literatury
orientovat se v jednotlivých historických obdobích francouzské literatury
analyzovat literární text
Obecné způsobilosti
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých,
používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Seminární výuka (diskusní metody),
Řešení problémů,
Analyticko-kritická práce s textem,
Samostudium,
Odborné dovednosti
Demonstrace dovedností,
Skupinová konzultace,
Seminární výuka (badatelské metody),
používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce
Obecné způsobilosti
Analyticko-kritická práce s textem,
používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Seminární práce,
Průběžné hodnocení,
Odborné dovednosti
Seminární práce,
Průběžné hodnocení,
Obecné způsobilosti
Sebehodnocení,
Vzájemné hodnocení studentů,
používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce
Doporučená literatura
  • BRUNEL, P., BELLENGER, Y., COUTY, D., SELLIER, P., TRUFFET, M. Histoire de la littérature française, tome 1. Paris, Bordas, 1981.
  • DECOTE, G. Historie de la littérature française. Paris, Hatier, 1998.
  • Doležalová, Pavla. Slovník francouzsky píšících spisovatelů : Francie, Belgie, Lucembursko, Švýcarsko, Kanada, Maghreb a severní Afrika, "Černá" Afrika, Libanon, Oblast Indického a Tichého oceánu. Praha : Libri, 2002. ISBN 80-7277-130-2.
  • Kyloušek, Petr. Dějiny francouzsko-kanadské a quebecké literatury. Vyd. 1. Brno : Host, 2005. ISBN 80-7294-140-2.
  • Lagarde et Michard. Collection littéraire tome 1,2,3. Paris, Hatier, 1988.
  • Radimská, Jitka; Horažďovská, Marcela. Antologie francouzské literatury = Anthologie de la littérature française. 1. vyd. Plzeň : Fraus, 2001. ISBN 80-7238-109-1.
  • Šrámek, Jiří. Dějiny francouzské literatury v kostce. Olomouc : Votobia, 1997. ISBN 80-7198-240-7.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr