Předmět: Francouzská literatura 3

« Zpět
Název předmětu Francouzská literatura 3
Kód předmětu KFL/FRL3
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 4
Vyučovací jazyk Francouzština
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Petáková Jana, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Poezie 1900-1918 (francouzský a belgický symbolismus, unanimismus, ženské básnířky, zrod avantgard, futurismus, hnutí dada) Divadlo 1900-1918 (novoromantismus, divadlo idejí, lehčí žánry, pojetí dramatu u Paula Claudela, Jarry jako předchůdce absurdního dramatu) Román 1900-1918 (dědictví 19. století: pravicová i levicová intelektuální scéna, osobnosti s novou poetikou: Péguy, Proust, Gide) Meziválečná poezie (surrealismus: počátky, vznik, vývoj a hlavní charakteristiky hnutí - až do současnosti) Meziválečné drama (tragické divadlo Jeana Giraudouxe, divadlo krutosti Antonina Artauda, snové divadlo Jeana Cocteaua) Meziválečný román (psychologický, spirituální, kritický, humoristický, feministický) Existencialistická filozofie a její literární ztvárnění (Sartre, Camus, Simone de Beauvoir) Absurdní divadlo (Beckett, Ionesco, Adamov) Nový román (Robbe-Grillet, Sarrautová, Butor) a jeho odkaz Francouzská literární scéna 60. let (nová levice, feminismus, strukturalismus) Postmoderní poetika (definice, vývoj, proměny a rozpory) v současné tvorbě Francouzská literatura pro mládež Nejznámější a nejvydávanější autoři posledních desetiletí (Michel Houellebeck, Milan Kundera, Christian Jacq, Albertine Sarrazin, Andrei Makine, Alain Gerber, Pascal Quignard, dále např. Dílna potencionální literatury OuLiPo, skupina TelQuel, revue Perpendiculaire, apod.)

Studijní aktivity a metody výuky
Prezentace práce studentů, Samostudium literatury, Přednáška, Seminář
  • Kontaktní výuka - 39 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku [10-60] - 45 hodin za semestr
  • Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40] - 20 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
orientovat se v historickém vývoji Francie
orientovat se v uměleckých směrech
definovat základní pojmy z oblasti literatury
disponovat znalostí francouzského jazyka na stupni B2 podle ERR
Odborné dovednosti
porozumět literárnímu textu
sumarizovat hlavní myšlenky úryvku literárního textu
používat efektivně slovník
vyhledat informaci v textu
diskutovat na dané téma
Obecné způsobilosti
bc. studium: efektivně využívá různé strategie učení k získání a zpracování poznatků a informací, hledá a rozvíjí účinné postupy ve svém učení,
používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce
Výsledky učení
Odborné znalosti
orientovat se v základních vývojových etapách francouzské literatury od počátku 20. století po současnost
představit poezii, divadlo a román v období let 1900-1918
představit poezii, divadlo a román v meziválečném období
definovat existencialismus, nový román, postmoderní poetiku a tvorbu pro mládež
Odborné dovednosti
interpretovat úryvky z děl významných francouzských spisovatelů v historických souvislostech
interpretovat úryvky z děl v kontextu vývoje francouzské literatury
orientovat se v jednotlivých historických obdobích francouzské literatury
analyzovat literární text
představit zástupce jednotlivých literárních směrů
Obecné způsobilosti
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení,
používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Přednáška založená na výkladu,
Seminární výuka (diskusní metody),
Samostudium,
Prezentace práce studentů,
Odborné dovednosti
Přednáška založená na výkladu,
Analyticko-kritická práce s textem,
Prezentace práce studentů,
Obecné způsobilosti
Přednáška založená na výkladu,
Řešení problémů,
Samostatná práce studentů,
používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Kombinovaná zkouška,
Seminární práce,
Průběžné hodnocení,
Odborné dovednosti
Kombinovaná zkouška,
Sebehodnocení,
Seminární práce,
Obecné způsobilosti
Kombinovaná zkouška,
Vzájemné hodnocení studentů,
používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce
Doporučená literatura
  • Beránková, E. Nástin vývoje francouzské literatury v 2. polovině 20. století. Plzeň, Pedagogické centrum Plzeň, 2003.
  • Bersani, J., Lecarme, J., Vercier, B. La littérature en France de 1945 a 1981. Paris, Bordas, 2003.
  • Brunel, P., Bellenger, Y., Couty, D., Sellier, P., Truffet, M. Histoire de la littérature française, tome 2, XIXe et XXe siecles. Paris, Bordas, 1981.
  • Brunel, P. La littérature française du XXe siecle. Paris, Nathan/VUEF, 2002.
  • Brunel, P. Ou va la littérature aujourd'hui?. Paris, Vuibert, 2002.
  • Lagarde et Michard. XIXe siecle, les grands auteurs français, anthologie et histoire littéraire. Paris, Bordas, 1978.
  • Lepape, P. Země literatury. Brno, Host, 2006.
  • Šrámek, Jiří. Dějiny francouzské literatury v kostce. Olomouc : Votobia, 1997. ISBN 80-7198-240-7.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr