|
Vyučující
|
|
|
|
Obsah předmětu
|
Poezie 1900-1918 (francouzský a belgický symbolismus, unanimismus, ženské básnířky, zrod avantgard, futurismus, hnutí dada) Divadlo 1900-1918 (novoromantismus, divadlo idejí, lehčí žánry, pojetí dramatu u Paula Claudela, Jarry jako předchůdce absurdního dramatu) Román 1900-1918 (dědictví 19. století: pravicová i levicová intelektuální scéna, osobnosti s novou poetikou: Péguy, Proust, Gide) Meziválečná poezie (surrealismus: počátky, vznik, vývoj a hlavní charakteristiky hnutí - až do současnosti) Meziválečné drama (tragické divadlo Jeana Giraudouxe, divadlo krutosti Antonina Artauda, snové divadlo Jeana Cocteaua) Meziválečný román (psychologický, spirituální, kritický, humoristický, feministický) Existencialistická filozofie a její literární ztvárnění (Sartre, Camus, Simone de Beauvoir) Absurdní divadlo (Beckett, Ionesco, Adamov) Nový román (Robbe-Grillet, Sarrautová, Butor) a jeho odkaz Francouzská literární scéna 60. let (nová levice, feminismus, strukturalismus) Postmoderní poetika (definice, vývoj, proměny a rozpory) v současné tvorbě Francouzská literatura pro mládež Nejznámější a nejvydávanější autoři posledních desetiletí (Michel Houellebeck, Milan Kundera, Christian Jacq, Albertine Sarrazin, Andrei Makine, Alain Gerber, Pascal Quignard, dále např. Dílna potencionální literatury OuLiPo, skupina TelQuel, revue Perpendiculaire, apod.)
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Prezentace práce studentů, Samostudium literatury, Přednáška, Seminář
- Kontaktní výuka
- 39 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku [10-60]
- 45 hodin za semestr
- Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
- 20 hodin za semestr
|
| Předpoklady |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| orientovat se v historickém vývoji Francie |
| orientovat se v uměleckých směrech |
| definovat základní pojmy z oblasti literatury |
| disponovat znalostí francouzského jazyka na stupni B2 podle ERR |
| Odborné dovednosti |
|---|
| porozumět literárnímu textu |
| sumarizovat hlavní myšlenky úryvku literárního textu |
| používat efektivně slovník |
| vyhledat informaci v textu |
| diskutovat na dané téma |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| bc. studium: efektivně využívá různé strategie učení k získání a zpracování poznatků a informací, hledá a rozvíjí účinné postupy ve svém učení, |
| používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce |
| Výsledky učení |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| orientovat se v základních vývojových etapách francouzské literatury od počátku 20. století po současnost |
| představit poezii, divadlo a román v období let 1900-1918 |
| představit poezii, divadlo a román v meziválečném období |
| definovat existencialismus, nový román, postmoderní poetiku a tvorbu pro mládež |
| Odborné dovednosti |
|---|
| interpretovat úryvky z děl významných francouzských spisovatelů v historických souvislostech |
| interpretovat úryvky z děl v kontextu vývoje francouzské literatury |
| orientovat se v jednotlivých historických obdobích francouzské literatury |
| analyzovat literární text |
| představit zástupce jednotlivých literárních směrů |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
| používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Přednáška založená na výkladu, |
| Seminární výuka (diskusní metody), |
| Samostudium, |
| Prezentace práce studentů, |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Přednáška založená na výkladu, |
| Analyticko-kritická práce s textem, |
| Prezentace práce studentů, |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| Přednáška založená na výkladu, |
| Řešení problémů, |
| Samostatná práce studentů, |
| používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce |
| Hodnotící metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Kombinovaná zkouška, |
| Seminární práce, |
| Průběžné hodnocení, |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Kombinovaná zkouška, |
| Sebehodnocení, |
| Seminární práce, |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| Kombinovaná zkouška, |
| Vzájemné hodnocení studentů, |
| používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce |
|
Doporučená literatura
|
-
Beránková, E. Nástin vývoje francouzské literatury v 2. polovině 20. století. Plzeň, Pedagogické centrum Plzeň, 2003.
-
Bersani, J., Lecarme, J., Vercier, B. La littérature en France de 1945 a 1981. Paris, Bordas, 2003.
-
Brunel, P., Bellenger, Y., Couty, D., Sellier, P., Truffet, M. Histoire de la littérature française, tome 2, XIXe et XXe siecles. Paris, Bordas, 1981.
-
Brunel, P. La littérature française du XXe siecle. Paris, Nathan/VUEF, 2002.
-
Brunel, P. Ou va la littérature aujourd'hui?. Paris, Vuibert, 2002.
-
Lagarde et Michard. XIXe siecle, les grands auteurs français, anthologie et histoire littéraire. Paris, Bordas, 1978.
-
Lepape, P. Země literatury. Brno, Host, 2006.
-
Šrámek, Jiří. Dějiny francouzské literatury v kostce. Olomouc : Votobia, 1997. ISBN 80-7198-240-7.
|