Vyučující
|
-
Petáková Jana, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Poezie 1900-1918 (francouzský a belgický symbolismus, unanimismus, ženské básnířky, zrod avantgard, futurismus, hnutí dada) Divadlo 1900-1918 (novoromantismus, divadlo idejí, lehčí žánry, pojetí dramatu u Paula Claudela, Jarry jako předchůdce absurdního dramatu) Román 1900-1918 (dědictví 19. století: pravicová i levicová intelektuální scéna, osobnosti s novou poetikou: Péguy, Proust, Gide) Meziválečná poezie (surrealismus: počátky, vznik, vývoj a hlavní charakteristiky hnutí - až do současnosti) Meziválečné drama (tragické divadlo Jeana Giraudouxe, divadlo krutosti Antonina Artauda, snové divadlo Jeana Cocteaua) Meziválečný román (psychologický, spirituální, kritický, humoristický, feministický) Existencialistická filozofie a její literární ztvárnění (Sartre, Camus, Simone de Beauvoir) Absurdní divadlo (Beckett, Ionesco, Adamov) Nový román (Robbe-Grillet, Sarrautová, Butor) a jeho odkaz Francouzská literární scéna 60. let (nová levice, feminismus, strukturalismus) Postmoderní poetika (definice, vývoj, proměny a rozpory) v současné tvorbě Francouzská literatura pro mládež Nejznámější a nejvydávanější autoři posledních desetiletí (Michel Houellebeck, Milan Kundera, Christian Jacq, Albertine Sarrazin, Andrei Makine, Alain Gerber, Pascal Quignard, dále např. Dílna potencionální literatury OuLiPo, skupina TelQuel, revue Perpendiculaire, apod.)
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Prezentace práce studentů, Samostudium literatury, Přednáška, Seminář
- Kontaktní výuka
- 39 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku [10-60]
- 45 hodin za semestr
- Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
- 20 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
orientovat se v historickém vývoji Francie |
orientovat se v uměleckých směrech |
definovat základní pojmy z oblasti literatury |
disponovat znalostí francouzského jazyka na stupni B2 podle ERR |
Odborné dovednosti |
---|
porozumět literárnímu textu |
sumarizovat hlavní myšlenky úryvku literárního textu |
používat efektivně slovník |
vyhledat informaci v textu |
diskutovat na dané téma |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: efektivně využívá různé strategie učení k získání a zpracování poznatků a informací, hledá a rozvíjí účinné postupy ve svém učení, |
používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
orientovat se v základních vývojových etapách francouzské literatury od počátku 20. století po současnost |
představit poezii, divadlo a román v období let 1900-1918 |
představit poezii, divadlo a román v meziválečném období |
definovat existencialismus, nový román, postmoderní poetiku a tvorbu pro mládež |
Odborné dovednosti |
---|
interpretovat úryvky z děl významných francouzských spisovatelů v historických souvislostech |
interpretovat úryvky z děl v kontextu vývoje francouzské literatury |
orientovat se v jednotlivých historických obdobích francouzské literatury |
analyzovat literární text |
představit zástupce jednotlivých literárních směrů |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Přednáška založená na výkladu, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Samostudium, |
Prezentace práce studentů, |
Odborné dovednosti |
---|
Přednáška založená na výkladu, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Prezentace práce studentů, |
Obecné způsobilosti |
---|
Přednáška založená na výkladu, |
Řešení problémů, |
Samostatná práce studentů, |
používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Kombinovaná zkouška, |
Seminární práce, |
Průběžné hodnocení, |
Odborné dovednosti |
---|
Kombinovaná zkouška, |
Sebehodnocení, |
Seminární práce, |
Obecné způsobilosti |
---|
Kombinovaná zkouška, |
Vzájemné hodnocení studentů, |
používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce |
Doporučená literatura
|
-
Beránková, E. Nástin vývoje francouzské literatury v 2. polovině 20. století. Plzeň, Pedagogické centrum Plzeň, 2003.
-
Bersani, J., Lecarme, J., Vercier, B. La littérature en France de 1945 a 1981. Paris, Bordas, 2003.
-
Brunel, P., Bellenger, Y., Couty, D., Sellier, P., Truffet, M. Histoire de la littérature française, tome 2, XIXe et XXe siecles. Paris, Bordas, 1981.
-
Brunel, P. La littérature française du XXe siecle. Paris, Nathan/VUEF, 2002.
-
Brunel, P. Ou va la littérature aujourd'hui?. Paris, Vuibert, 2002.
-
Lagarde et Michard. XIXe siecle, les grands auteurs français, anthologie et histoire littéraire. Paris, Bordas, 1978.
-
Lepape, P. Země literatury. Brno, Host, 2006.
-
Šrámek, Jiří. Dějiny francouzské literatury v kostce. Olomouc : Votobia, 1997. ISBN 80-7198-240-7.
|