Vyučující
|
|
Obsah předmětu
|
Témata přednášek 1) charakteristika KOGNITIVNÍ LINGVISTIKY (KL), místo KL v současné lingvistice; obtíže při vymezování KL; KL jako součást kognitivních věd, předchůdci KL, vztah jazyka a mysli; 2) VÝZNAČNĚJŠÍ SMĚRY V KL: teorie pojmové/kognitivní metafory a metonymie jako projevy ekonomie myšlení, základní představová schémata (nádoba, cyklus, část a celek, cesta); 3) ANTROPOCENTRISMUS v KL: vtělesnění, tělesná zkušenost člověka jako zdroj myšlení a prožívání; 4) VÝZNAM jakocentrální pojem KL, tělesná zkušenost člověka zprostředkovaná smysly jako zdroj jazykových významů; významy afektivní, kolokační a konotační; vztah mezi slovy a věcmi v širokých kontextech; kognitivní sémantika; 5) kognitivní analýza pojmů/slov a slovních spojení, její kroky a cíle; 6) OBRAZ SVĚTA a podíl jazyka na jeho tvorbě, kategorizace jevů na základě prototypů, kategorizace a význam; etnické rozdíly v jazykových obrazech světa; empirické výzkumy; 7) KATEGORIZACE (naivní × vědecká) jako součást lidského poznávání a její odraz v jazyce, stereotyp a prototyp; 8) MEZIKULTURNÍ SÉMANTIKA (A Wierzbická): primární a univerzální sémantické jednotky, kulturně klíčová slova, kritéria jejich výběru, česká kulturně klíčová slova; 9) interpretace výsledků empirických výzkumů (barvy); interpretace výsledků empirických výzkumů (smyslové vnímání, mentální predikáty), konceptualizace emocí; Práce v semináři 1) interpretace textů z kognitivní lingvistiky 2) kognitivní analýza pojmů/slov mateřštiny
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednáška, Seminář
- Příprava na zkoušku [10-60]
- 22 hodin za semestr
- Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100]
- 30 hodin za semestr
- Kontaktní výuka
- 26 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
kurz nevyžaduje žádné zvláštní předchozí znalosti ani dovednosti |
Výsledky učení |
---|
studenti - budou schopni shrnout a vysvětlit základní problémy kognitivní lingvistiky v rámci kognitivních věd - získají přehled o předchůdcích kognitivní lingvistiky - srovnají a zhodnotí její jednotlivé směry, významné myšlenky a teoretické systémy - identifikují rozdíly v obrazu světa různých etnik - rozpoznají kognitivní metaforu a odhadnou její zdrojovou oblast - vysvětlí různost prototypů týchž tematických celků v různých společenstvích - vytvoří heslo virtuálního kognitivního slovníku mateřštiny |
Vyučovací metody |
---|
Přednáška založená na výkladu, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Hodnotící metody |
---|
Ústní zkouška, |
Seminární práce, |
Doporučená literatura
|
-
Dirven, René; Verspoor, Marjolijn. Cognitive exploration of language and linguistics. Amsterdam : John Benjamins Publishing Company, 2004. ISBN 90-272-1906-0.
-
Lakoff, George; Johnson, Mark. Metafory, kterými žijeme. Brno : Host, 2002. ISBN 80-7294-071-6.
-
Lakoff, George. Ženy, oheň a nebezpečné věci : co kategorie vypovídají o naší mysli. Praha : Triáda, 2006. ISBN 80-86138-78-X.
-
Saivocá Římalová, L. (ed.). Čítanka textů z kognitivní lingvistiky.. Praha, Univerzita Karlova, 2007. ISBN 978-80-7308-212-3.
-
Šlédrová, J. (ed.). Obraz světa v jazyce Ii.. Praha, Univerzita Karlova, 2007. ISBN 978-80-7308-213-0.
-
Vaňková, I. Obraz světa v jazyce. Praha : Univerzita Karlova, 2001. ISBN 80-738-005-02.
-
Vaňková, Irena. Co na srdci, to na jazyku : kapitoly z kognitivní lingvistiky. Praha : Karolinum, 2005. ISBN 80-246-0919-3.
-
Vaňková, Irena. Nádoba plná řeči : (Člověk, řeč a přirozený svět). V Praze : Karolinum, 2007. ISBN 978-80-246-1122-8.
-
Wierzbicka, A. Lexicography and Conceptual Analysis. Ann Arbor : Karoma Publisher, INC, 1985. ISBN 0-89720-069-1.
|