Vyučující
|
-
Tesařová Jaroslava, Mgr. Ph.D.
-
Krejčová Eva, Filolog
|
Obsah předmětu
|
1.týden Seznámení s plánem výuky. Informace o povinné literatuře a požadavcích k zápočtu. 1. lekce, str. 11-16 Prvky fonetického systému ruského jazyka. Odlišnosti zvukové stránky ruštiny a češtiny.Specifika ruského přízvuku. Redukce samohlásek. Intonace ruské věty, intonační konstrukce IK-1, IK-2, IK-3, IK-4, IK-5. 2. týden 2. lekce,str. 17-31 Seznámení. Dotazy na jméno, národnost, profesi, věk, rodinný stav apod. Vazby s číslovkami. Vyjádření přítomnosti/nepřítomnosti osoby. Zdvořilostní fráze. Představování. 3. týden 3.lekce, str. 36-50 Vyjádření činnosti. Informace o místě, sídle firmy. Rozhovor o povolání, o jazykových znalostech. Konstrukce k vyjádření subjektivního názoru. Odkud jsme, kde bydlíme. Vyprávění o sobě. 4. týden 4. lekce, str. 51-65 Jak se zeptat na objekt a upřesnit charakter objektu. Jak zjistit status podniku. Jak zjistit komu co patří. Přivlastňovací zájmena. Jak zjistit název firmy. Upřesnění významu slov. 5. týden 4. lekce, str. 66-81 Tázací zájmena. Vazby se slovy "russkij" a "rossijskij". Zkratky - názvy států a organizací, označení firem. Názvy povolání. Zájmena tázací a ukazovací. 6. týden 5. lekce, str. 82-97 Vznik firmy, její činnost v minulosti. Působení firmy na ruském trhu. Zřizovatelé firmy, počet zaměstnanců. Jak vyjádřit vlastnictví a absenci něčeho. Jak upřesnit sídlo firmy, adresu a kontaktní údaje. Zkratky v adrese. Čtení telefonních čísel. 7. týden 5.-6. lekce, str. 98-113 Jak prezentovat firmu v reklamě, telefonicky. Činnost firmy. Zaměření činnosti, popis produkce a zboží. Průběžný test. 8. týden 6. lekce, str. 114-129 Spotřebitelské vlastnosti zboží. Popis druhů služeb. Slovesa prvního a druhého typu časování. Slovesa "prodávat" , "obchodovat", "nakupovat", "vyrábět". Informace o ceně zboží. Charakteristika zboží. 9. týden 6.-7. lekce, str. 130-145 Reklamní texty firem. Prezentace firmy. Struktura firmy, názvy a činnost jednotlivých oddělení, personál. Počet zaměstnanců. Obsah vzorového kontraktu. 10. týden 7. lekce, str. 146-160 Charakteristika zaměstnanců. Přídavná jména. Antonyma. Základní číslovky, vazby s číslovkami. Jak se zeptat na funkci. Jak přijmout do práce/najít si práci. Profesní životopis. 11. týden 7.-8. lekce, str. 161-175 Spolupráce firmy, partneři. Charakter uzavíraných smluv. Typový obchodní dopis o navázání spolupráce. Informace na vizitkách. Dotazník pro návštěvníky průmyslové výstavy. 12. týden 8. lekce, str. 176-192 Jak vyjádřit fakt, akci v minulosti. Přítomnost/nepřítomnost někoho v minulosti. Činnost v minulosti. Doba uskutečnění děje. Cena. 13. týden 8. lekce, str. 193-200 Jak vyjádřit svůj vztah k někomu, něčemu. Opakovanost a jednorázovost děje. Jak vyjádřit trvání děje a zdůraznit jeho výsledek. Závěrečný test
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Kooperativní výuka, Diskuse, Dialogická výuka, Demonstrace dovedností, Samostatná práce studentů, Studium textů
- Kontaktní výuka
- 26 hodin za semestr
- Příprava na souhrnný test [6-30]
- 26 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
orientovat se v jazykovém systému ruského jazyka na úrovni B1 dle SERR |
Odborné dovednosti |
---|
komunikovat v ruském jazyce na úrovni B1dle SERR |
porozumět rusky psanému textu na běžná témata, shrnout jej a vyjádřit jeho hlavní myšlenky vlastními slovy v ruském jazyce |
vypracovat glosář s klíčovými slovy k rusky psanému i mluvenému projevu |
připravit si strukturu vlastního projevu v ruském jazyce |
formulovat otázky k psaným i mluveným projevům v ruském jazyce |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
bc. studium: efektivně využívá různé strategie učení k získání a zpracování poznatků a informací, hledá a rozvíjí účinné postupy ve svém učení, |
bc. studium: efektivně využívá dostupné prostředky komunikace, verbální i neverbální, včetně symbolických a grafických vyjádření informací různého typu, |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
zvládat jevy ruského jazykového systému na úrovni B1 dle SERR |
Odborné dovednosti |
---|
aplikovat znalosti ruského jazykového systému při rozšiřování slovní zásoby |
uvědoměle dbát při mluvených projevech na zvládnutí zvukové stránky ruštiny |
navázat a vést rozhovor v ruském jazyce |
zapojit se do diskuse v ruském jazyce téma ze studovaného oboru |
samostatně sestavit mluvený i psaný text na dané téma |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: srozumitelně shrnou názory ostatních členů týmu, |
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
bc. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce, |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Analyticko-kritická práce s textem, |
Demonstrace dovedností, |
Kooperativní výuka, |
Samostatná práce studentů, |
Diskuse, |
Cvičení (praktické činnosti), |
Odborné dovednosti |
---|
Analyticko-kritická práce s textem, |
Diskuse, |
Obecné způsobilosti |
---|
Analyticko-kritická práce s textem, |
Diskuse, |
Seminární výuka (badatelské metody), |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Test, |
Průběžné hodnocení, |
Odborné dovednosti |
---|
Test, |
Průběžné hodnocení, |
Individuální prezentace, |
Sebehodnocení, |
Obecné způsobilosti |
---|
Test, |
Průběžné hodnocení, |
Sebehodnocení, |
Individuální prezentace, |
Doporučená literatura
|
-
ANFILOV, M.; HORVÁTOVÁ, M. Ruská konverzace. Vyd.1.. Praha, 1999. ISBN 80-7079-479-6.
-
BRČÁKOVÁ, D. et al. Govorite po-russki. Praha: Leda, 2000. ISBN 80-85927-63-2.
-
ČÁRA, Vladimír; BALCAR, Milan; LADMANOVÁ, Jarmila. Ruská mluvnice pro střední školy. Praha : SPN, 1986.
-
JELÍNEK, S. et al. Raduga po novomu 2: pracovní sešit. Vyd.1. Plzeň: Fraus, 2011. ISBN 978-80-7238-701-4.
-
JELÍNEK, S. et al. Raduga po novomu 2: učebnice. Vyd.1. Plzeň: Fraus, 2011. ISBN 978-80-7238-700-7.
-
JELÍNEK, S. et al. Raduga po novomu 3: pracovní sešit .Vyd.1. Plzeň: Fraus, 2011. ISBN 978-80-7238-773-1.
-
JELÍNEK, S. et al. Raduga po novomu 3: učebnice. Vyd.1. Plzeň: Fraus, 2011. ISBN 978-80-7238-772-.
-
KOZLOVA, Tatiana et al. Dogovorilis! Obchodujeme, podnikáme a komunikujeme v ruštině. Vyd.2.. Plzeň: Fraus, 2008. ISBN 978-80-7238-787-8.
|