Vyučující
|
-
Tesařová Jaroslava, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
specifika ruské společnosti (politické podmínky, vznik a vývoj státních útvarů, současné tendence společenského života). Ruská federace a její specifika Ukrajina, ukrajinština a ruština Bělorusko, běloruština a ruština regionální specifika rusky mluvících zemí Jazyková a obsahová analýza textů na výše uvedená témata.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
- Kontaktní výuka
- 52 hodin za semestr
- Příprava na souhrnný test [6-30]
- 39 hodin za semestr
- Příprava prezentace (referátu v cizím jazyce) [10-15]
- 13 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
obecně charakterizovat rusky mluvící země se zaměřením na Rusko z hlediska kulturního a jazykového |
vysvětlit základní pojmy z oblasti kultury a historického vývoje Ruska a dalších rusky mluvících zemí |
popsat a charakterizovat hlavní milníky česko-ruských vztahů |
vyjmenovat hlavní osobnosti kultury rusky mluvících zemí a stručně charakterizovat jejich přínos |
vyjmenovat hlavní představitele jednotlivých etap ruské historie a stručně charakterizovat jejich přínos |
Odborné dovednosti |
---|
vést diskusi a argumentovat nad texty o ruských reáliích |
porozumět odbornému psanému projevu na téma z oblasti reálií rusky mluvících zemí |
shrnout mluvený a psaný text, vybrat a formulovat jeho hlavní myšlenky, korektně vybrat jeho klíčová slova |
porovnávat fakta o společnosti rusky mluvících zemí |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: efektivně využívá různé strategie učení k získání a zpracování poznatků a informací, hledá a rozvíjí účinné postupy ve svém učení, |
bc. studium: používá s porozuměním odborný jazyk a symbolická a grafická vyjádření informací různého typu, |
bc. studium: uplatňuje při řešení problémů vhodné metody a dříve získané vědomosti a dovednosti, kromě analytického a kritického myšlení využívá i myšlení tvořivé s použitím představivosti a intuice, |
bc. studium: vyjadřuje se v mluvených i psaných projevech jasně, srozumitelně a přiměřeně tomu, komu, co a jak chce sdělit, s jakým záměrem a v jaké situaci komunikuje, |
bc. studium: rozumí sdělením různého typu v různých komunikačních situacích, správně interpretuje přijímaná sdělení a věcně argumentuje; v nejasných nebo sporných komunikačních situacích pomáhá dosáhnout porozumění, |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
charakterizovat specifika regionů ruské (příp. východoslovanské) jazykové oblasti |
objasnit hlavní oblasti česko-ruských vztahů a kontaktů |
vysvětlit v širších souvislostech obrysy proměn kultury a historie rusky mluvících zemí |
charakterizovat jazyková specifika východoslovanského areálu se zaměřením na Rusko |
postihnout historické proměny česko-ruských vztahů |
Odborné dovednosti |
---|
komunikovat v ruském jazyce o probíraných tématech na úrovni A2 dle SERR |
vysvětlit základní pojmy z oblasti kultury a historického vývoje Ruska a dalších rusky mluvících zemí |
popsat a charakterizovat hlavní milníky česko-ruských vztahů |
vyjmenovat hlavní osobnosti kultury rusky mluvících zemí a stručně charakterizovat jejich přínos |
vyjmenovat hlavní představitele jednotlivých etap ruské historie a stručně charakterizovat jejich přínos |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
bc. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce, |
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Cvičení (praktické činnosti), |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Diskuse, |
Prezentace práce studentů, |
Odborné dovednosti |
---|
Cvičení (praktické činnosti), |
Diskuse, |
Demonstrace dovedností, |
Prezentace práce studentů, |
Obecné způsobilosti |
---|
Cvičení (praktické činnosti), |
Samostatná práce studentů, |
Prezentace práce studentů, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Individuální prezentace, |
Průběžné hodnocení, |
Sebehodnocení, |
Test, |
Odborné dovednosti |
---|
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Průběžné hodnocení, |
Sebehodnocení, |
Individuální prezentace, |
Obecné způsobilosti |
---|
Sebehodnocení, |
Průběžné hodnocení, |
Doporučená literatura
|
-
GOLČÁKOVÁ, Bohuslava. Čítanka politologických textů v ruštině.
-
Golčáková, Bohuslava. Ruské texty pro obchodní akademii a práce s nimi. Plzeň : Západočeská univerzita. Fakulta pedagogická, 2002.
-
Golčáková, Bohuslava. Ruština pro mezinárodní vztahy. Plzeň : Aleš Čeněk, 2008. ISBN 978-80-7380-132-8.
-
RYKOVSKÁ, Milena, SVOBODOVÁ, Jiřina. Ruský jazyk pro začátečníky 1. Plzeň : ZČU, 2006. ISBN 80-7082-862-5.
-
Vlček, Radomír. Ruský panslavismus - realita a fikce. 1. vyd. Praha : Historický ústav AV ČR, 2002. ISBN 80-7286-040-2.
|