Předmět: Jazykové a obecné reálie v ruštině 2

« Zpět
Název předmětu Jazykové a obecné reálie v ruštině 2
Kód předmětu KFL/JORR2
Organizační forma výuky Cvičení
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia 2
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 5
Vyučovací jazyk Čeština, Ruština
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Tesařová Jaroslava, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Regiony ruské (východoslovanské) jazykové oblasti v kontextu dějin. Specifika jazykového vývoje ruštiny (v kontextu myšlenky panslavismu a její kritiky, dopadů). Specifika jazykového vývoje ruštiny (v kontextu jazykových kontaktů a mocenského působení někdejšího SSSR). Česko-ruské vztahy. Jazyková a obsahová analýza textů na výše uvedená témata.

Studijní aktivity a metody výuky
  • Kontaktní výuka - 52 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku [10-60] - 52 hodin za semestr
  • Příprava na souhrnný test [6-30] - 26 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
charakterizovat specifika regionů ruské (příp. východoslovanské) jazykové oblasti
objasnit hlavní oblasti česko-ruských vztahů a kontaktů
vysvětlit v širších souvislostech obrysy proměn kultury a historie rusky mluvících zemí
charakterizovat jazyková specifika východoslovanského areálu se zaměřením na Rusko
postihnout historické proměny česko-ruských vztahů
Odborné dovednosti
komunikovat v ruském jazyce o probíraných tématech na úrovni A2 dle SERR
vysvětlit základní pojmy z oblasti kultury a historického vývoje Ruska a dalších rusky mluvících zemí
popsat a charakterizovat hlavní milníky česko-ruských vztahů
vyjmenovat hlavní osobnosti kultury rusky mluvících zemí a stručně charakterizovat jejich přínos
vyjmenovat hlavní představitele jednotlivých etap ruské historie a stručně charakterizovat jejich přínos
Obecné způsobilosti
bc. studium: efektivně využívá různé strategie učení k získání a zpracování poznatků a informací, hledá a rozvíjí účinné postupy ve svém učení,
bc. studium: uplatňuje při řešení problémů vhodné metody a dříve získané vědomosti a dovednosti, kromě analytického a kritického myšlení využívá i myšlení tvořivé s použitím představivosti a intuice,
bc. studium: používá s porozuměním odborný jazyk a symbolická a grafická vyjádření informací různého typu,
bc. studium: vyjadřuje se v mluvených i psaných projevech jasně, srozumitelně a přiměřeně tomu, komu, co a jak chce sdělit, s jakým záměrem a v jaké situaci komunikuje,
bc. studium: rozumí sdělením různého typu v různých komunikačních situacích, správně interpretuje přijímaná sdělení a věcně argumentuje; v nejasných nebo sporných komunikačních situacích pomáhá dosáhnout porozumění,
Výsledky učení
Odborné znalosti
klasifikovat hlavní etapy historie Ruska
podrobně popsat a představit hlavní etapy historie Ruska včetně jejich významných představitelů
charakterizovat přelomové události jednotlivých historických období dějin Ruska
charakterizovat rysy všedního života v jednotlivých etapách dějin Ruska
charakterizovat významné události v historii česko-ruských vztahů
Odborné dovednosti
komunikovat o probraných tématech v ruštině na úrovni A2/B1 dle SERR
v konkrétních textech z oblasti ruských reálií identifikovat specifika jednotlivých období ruské historie
diskutovat nad texty představujícími jednotlivé etapy ruských dějin a vyjadřovat k nim v ruštině vlastní názor
diskutovat nad texty představujícími významné osobnosti jednotlivých etap ruských dějin, shrnout jejich přínos a vyjádřit názor na jejich působení
aplikovat své znalosti při práci s autentickými rusky psanými textovými materiály, které souvisejí s probíranými tématy, blíže je charakterizovat
témata z aktuálního dění v Rusku zasazovat do širšího historického rámce a nahlížet je v evropském kontextu
Obecné způsobilosti
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení,
bc. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce,
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru,
bc. studium: dle rámcového zadání a přidělených zdrojů koordinují činnost týmu, nesou odpovědnost za jeho výsledky,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Cvičení (praktické činnosti),
Výuka podporovaná multimédii,
Prezentace práce studentů,
Diskuse,
Samostatná práce studentů,
Odborné dovednosti
Cvičení (praktické činnosti),
Demonstrace dovedností,
Diskuse,
Prezentace práce studentů,
Výuka podporovaná multimédii,
Obecné způsobilosti
Cvičení (praktické činnosti),
Samostatná práce studentů,
Prezentace práce studentů,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Kombinovaná zkouška,
Individuální prezentace,
Test,
Průběžné hodnocení,
Sebehodnocení,
Odborné dovednosti
Kombinovaná zkouška,
Test,
Individuální prezentace,
Sebehodnocení,
Průběžné hodnocení,
Obecné způsobilosti
Kombinovaná zkouška,
Individuální prezentace,
Průběžné hodnocení,
Sebehodnocení,
Doporučená literatura
  • Franta, Vladimír; Königsmarková, Andrea. Rusko-německé vztahy ve 30. letech 20. století v kontextu Evropy. 1. vyd. V Praze : Oleg Krylov, 2010. ISBN 978-80-7043-959-3.
  • GOLČÁKOVÁ, Bohuslava. Čítanka politologických textů v ruštině.
  • Golčáková, Bohuslava. Ruské texty pro obchodní akademii a práce s nimi. Plzeň : Západočeská univerzita. Fakulta pedagogická, 2002.
  • Golčáková, Bohuslava. Ruština pro mezinárodní vztahy. Plzeň : Aleš Čeněk, 2008. ISBN 978-80-7380-132-8.
  • Ivanova, Marija; Franta, Michal. Ruština : otázky & odpovědi : nejen k maturitě. Dubicko : Infoa, 2008. ISBN 978-80-7240-608-1.
  • Korostenski, Jiří. Istorija Rosii. 2014. ISBN 978-5-906544-41-4.
  • Krátká, Margarita; Golčáková, Bohuslava. Ruský jazyk pro začátečníky. Plzeň : Západočeská univerzita, 2001. ISBN 80-7082-793-9.
  • Vlček, Josef. Úskalí ruské slovní zásoby : Slovník rusko-české homonymie a paronymie. Praha : Svět sovětů, 1966.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr