Předmět: Komplexní ligvistická analýza současné němčiny

« Zpět
Název předmětu Komplexní ligvistická analýza současné němčiny
Kód předmětu KFL/KLANX
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Němčina
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Snížková Marie, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Analýza různých typů odborných textů ze sféry komerční praxe. Uvedení jevů jednotlivých jazykových rovin (morfologie, syntax, sémantika, stylistika aj.) do hlubších souvislostí. Zhodnocení významu funkčního využití analyzovaných jevů.

Studijní aktivity a metody výuky
Prezentace práce studentů, Studium metodou řešení problémů, Samostudium studentů, Samostudium literatury, Seminář
  • Kontaktní výuka - 39 hodin za semestr
  • Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40] - 39 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
popsat morfologický systém německého jazyka
popsat strukturu německé věty a porovnat ji s větou českou
disponovat základním povědomím o odlišnostech funkčních stylů
charakterizovat způsoby obohacování slovní zásoby
orientovat se v jazykovědných příručkách a slovnících
Odborné dovednosti
komunikovat v němčině na úrovni B2/C1
analyzovat jazykovou stránku odborného textu v němčině
analyzovat obsahovou stránku odborného textu v němčině
korektně postihnout sdělení psaných i mluvených (autentických i didaktizovaných) textů v němčině a důležité informace, které podávají
porozumět delšímu souvislému psanému i mluvenému autentickému textu v němčině a vytvořit k němu glosář s klíčovými pojmy
Obecné způsobilosti
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje,
bc. studium: uplatňuje při řešení problémů vhodné metody a dříve získané vědomosti a dovednosti, kromě analytického a kritického myšlení využívá i myšlení tvořivé s použitím představivosti a intuice,
bc. studium: efektivně využívá dostupné prostředky komunikace, verbální i neverbální, včetně symbolických a grafických vyjádření informací různého typu,
bc. studium: vyjadřuje se v mluvených i psaných projevech jasně, srozumitelně a přiměřeně tomu, komu, co a jak chce sdělit, s jakým záměrem a v jaké situaci komunikuje,
bc. studium: rozumí sdělením různého typu v různých komunikačních situacích, správně interpretuje přijímaná sdělení a věcně argumentuje; v nejasných nebo sporných komunikačních situacích pomáhá dosáhnout porozumění,
bc. studium: používá s porozuměním odborný jazyk a symbolická a grafická vyjádření informací různého typu,
Výsledky učení
Odborné znalosti
uvést do hlubších souvislostí jevy morfologické roviny německy psaného textu
uvést do hlubších souvislostí jevy syntaktické roviny německy psaného textu
uvést do hlubších souvislostí jevy lexikální roviny německy psaného textu
popsat slovní zásobu německy psaného textu z hlediska slovotvorného
uvést do hlubších souvislostí jevy stylistické roviny německy psaného textu
správně rozlišovat a charakterizovat jazykovědné termíny
Odborné dovednosti
komplexně analyzovat různé typy německy psaných odborných textů ze sféry komerční praxe
aplikovat při analýze znalosti jevů všech jazykových rovin současné němčiny
bezpečně rozlišit a doložit znaky psaného a mluveného projevu na konkrétních příkladech
při komplexní analýze efektivně využívat odbornou literaturu z oblasti jazykovědy a lexikografické příručky
při analýze textu korektně a poučeně používat německou lingvistickou terminologii
Obecné způsobilosti
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých,
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení,
bc. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce,
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Seminární výuka (diskusní metody),
Řešení problémů,
Samostudium,
Prezentace práce studentů,
Odborné dovednosti
Seminární výuka (diskusní metody),
Prezentace práce studentů,
Řešení problémů,
Samostudium,
Obecné způsobilosti
Seminární výuka (diskusní metody),
Řešení problémů,
Samostudium,
Prezentace práce studentů,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Individuální prezentace,
Seminární práce,
Průběžné hodnocení,
Sebehodnocení,
Odborné dovednosti
Průběžné hodnocení,
Sebehodnocení,
Seminární práce,
Individuální prezentace,
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Obecné způsobilosti
Individuální prezentace,
Sebehodnocení,
Průběžné hodnocení,
Doporučená literatura
  • Adamzik, K. Sprache: Wege zum Verstehen. Stuttgart, 2010. ISBN 9783825221720.
  • BRINKER, K. Linguistische Textanalyse. Eine Einführung in Grundbegriffe und Methoden.. Berlin: Erich Schmidt Verlag, 2001.
  • Čermák, F. Korpus a korpusová lingvistika. Praha: Karolinum, 2017. ISBN 978-80-2463-710-5.
  • Graefen, G.; Liedke-Göbel, M. Germanistische Sprachwissenschaft Deutsch als Erst-, Zweit- oder Fremdsprache. Tübingen, 2020. ISBN 9783825287351.
  • Greule, A.; Reimann, S. Basiswissen Textgrammatik. Tübingen, 2015. ISBN 978-3-8252-4226-8.
  • Hall, Karin; Scheiner, Barbara. Übungsgrammatik für Fortgeschrittene : Deutsch als Fremdsprache. 1. Aufl. Ismaning : Max Hueber Verlag, 2001. ISBN 3-19-007448-8.
  • Hausendorf, H./Kesselheim, W. Textlinguistik fürs Examen. Göttingen, 2008. ISBN 978-3-525-26543-7.
  • SCHERNER, M.; ZIEGLER, A. Angewandte Textlinguistik. Perspektiven für den Deutsch- und Fremdsprachenunterricht.. Tübingen: Narr, 2006.
  • Schwarz-Friesel, Monika; Consten, Manfred. Einführung in die Textlinguistik. 2014. ISBN 978-3-534-25467-5.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr