Vyučující
|
-
Bergmannová Ivana, specialista in philologie PhD.
-
Tesařová Jaroslava, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. týden Význam obchodní korespondence. Mezinárodní obchod. Ekonomické vztahy s RF a státy SNS. Ruský standard. Český standard. Mezinárodní standardizace. 2. týden Administrativní styl a jeho podstyly. Stylistická charakteristika obchodních dopisů. Charakteristika jazykových prostředků. 3. týden Unifikace tiskopisů. Obálka. Klasifikace komerčních dopisů. Zkratky používané v obchodních dopisech. 4. týden Uspořádání úředního dopisu. Struktura textu. Charakteristika jednotlivých částí dopisu. 5. týden Tzv. "jednoduché úřední dopisy". Sdělení. Potvrzení. 6. týden Blahopřání. Pozvání. Odpověď na pozvání. 7. týden Prosba. Žádost. Dotaz. 8. týden Odpověď na dotaz ( žádost ) 9. týden Průvodní dopis. Typické ustálené obraty. Omluva. 10. týden Nabídka. Poděkování. 11. týden Odpověď na nabídku. Kladná. Záporná. 12. týden Moderní sdělovací prostředky. Elektronická pošta, fax, mobilní telefon. 13. týden E-mailová etiketa. Transliterace.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Skupinová výuka, Demonstrace dovedností, Samostatná práce studentů, Studium textů, Seminář
- Příprava prezentace (referátu v cizím jazyce) [10-15]
- 11 hodin za semestr
- Kontaktní výuka
- 26 hodin za semestr
- Příprava na souhrnný test [6-30]
- 15 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
charakterizovat administrativní funkční styl |
rozlišit soukromý a obchodní dopis |
vyjmenovat formální náležitosti obchodního dopisu |
rozlišit oficiální a neoficiální komunikační situace |
vyjmenovat příklady útvarů administrativního funkčního stylu |
Odborné dovednosti |
---|
komunikovat v ruštině na úrovni B2 dle SERR |
vést diskusi a argumentovat v ruštině |
sestavit strukturu textu administrativního funkčního stylu |
využívat moderní komunikační prostředky |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
bc. studium: používá s porozuměním odborný jazyk a symbolická a grafická vyjádření informací různého typu, |
bc. studium: efektivně využívá dostupné prostředky komunikace, verbální i neverbální, včetně symbolických a grafických vyjádření informací různého typu, |
bc. studium: vyjadřuje se v mluvených i psaných projevech jasně, srozumitelně a přiměřeně tomu, komu, co a jak chce sdělit, s jakým záměrem a v jaké situaci komunikuje, |
bc. studium: efektivně využívá moderní informační technologie, |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
rozlišit jednotlivé formy obchodní korespondence |
charakterizovat v ruštině jednotlivé formy obchodní korespondence |
vyjmenovat formální zásady psaní obchodních dopisů v ruštině |
vyjmenovat a identifikovat jednotlivé součásti rusky psaného obchodního dopisu |
porovnat česky psaný a rusky psaný obchodní dopis a identifikovat stylové a formální rozdíly |
Odborné dovednosti |
---|
sestavit vlastní obchodní dopis v souladu s formálními zásadami jednotlivých druhů obchodních dopisů |
poučeně používat lexikografické příručky při psaní obchodních dopisů v ruštině |
rozeznat, opravit a příp. přeformulovat jazykové a obsahové chyby v písemném projevu |
sestavit vlastní psaný projev v souladu s obsahovými zásadami jednotlivých druhů obchodních dopisů |
analyzovat obsah a strukturu vzorových obchodních dopisů v ruštině |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
bc. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce, |
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Seminární výuka (diskusní metody), |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Demonstrace dovedností, |
Skupinová výuka, |
Samostatná práce studentů, |
Hodnotící metody |
---|
Test, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Průběžné hodnocení, |
Doporučená literatura
|
-
Demidova, A. K., Smirnof, E. A. Russian Comercial Correspondence. Russky jazyk publishers, Moskva, 1993.
-
Dynda, Antonín; Dyndová, Eva. Česko-ruská obchodní korespondence. 1. vyd. Praha : Pragoeduca, 1998. ISBN 80-85856-64-6.
-
Horvátová, Marie; Hutarová, Marcela. Ruská obchodní korespondence a jednání : pro hospodářskou praxi. Vyd. 1. Praha : Ekopress, 2001. ISBN 80-86119-40-8.
-
Hutarová, Marcela; Hucl, Vladimír. Ruská obchodní korespondence. Vyd. 1. Praha : Ekopress, 1997. ISBN 80-901991-8-6.
-
Kirsanova, M. V., Aksjonov, J. M. Kurs děloproizvodstva. INFRA-M, Moskva, 2002.
-
Kornejev, I.K.; Pšenko, A.V. Dělovaja perepiska i obrazcy dokumentov. Moskva: Prospekt, 2009. ISBN 978-5-392-00544-4.
-
Kuzněcova, T. V. Děloproizvodstvo. UNITY, Moskva, 2003.
-
MĚŠŤAN, J. Ruský obchodní dopis se vzorovými dopisy. Písek: J&M., 1998.
-
Mrověcová, Ljuba. Obchodní ruština. 2. vyd. Brno : Edika, 2014. ISBN 978-80-266-0402-0.
-
Vavrečka, Mojmír; Kupcevičová, Jelena. Obchodní korespondence v ruštině. Brno: Computer Press, 2005. ISBN 8025105881.
|