|
Vyučující
|
-
Svatoňová Markéta, Mgr. Doktor der Philosophie
|
|
Obsah předmětu
|
Vysvětlení a procvičování obsahu podstatné odborné terminologie z oblasti hospodářství a práva na základě analýzy různých zdrojů (odborné texty, grafy, tabulky, mluvené dialogy) z oblasti komerční praxe vybraných z didakticky upravených i autentických pramenů. Aplikace osvojených jazykových znalostí a dovedností ve vlastní práci studentů (ve formě domácích úkolů, skupinové i samostatné práce v hodině a seminární práce).
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Skupinová výuka, Diskuse, Samostatná práce studentů, Studium textů, Seminář
- Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
- 26 hodin za semestr
- Kontaktní výuka
- 26 hodin za semestr
- Příprava na souhrnný test [6-30]
- 26 hodin za semestr
|
| Předpoklady |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| obecně charakterizovat německy mluvící země z hlediska jejich hospodářství |
| vysvětlit základní pojmy z oblasti ekonomiky |
| popsat a charakterizovat základní rysy česko-německých hospodářských vztahů |
| obecně charakterizovat roli Německa v hospodářství Evropské unie |
| rozlišit hlavní rysy hospodářských systémů |
| Odborné dovednosti |
|---|
| komunikovat v německém jazyce na úrovni B2 dle SERR |
| vést diskusi a argumentovat v němčině |
| porozumět psanému projevu na téma z hospodářství německy mluvících zemí a Evropské unie v němčině na úrovni B2 dle SERR |
| porozumět mluvenému výkladu, referátu, prezentaci na téma z oblasti hospodářství německy mluvících zemí a Evropské unie v němčině na úrovni B2 dle SERR |
| shrnout mluvený a psaný text, vybrat a formulovat jeho hlavní myšlenky, korektně vybrat jeho klíčová slova |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
| bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi, |
| bc. studium: používá s porozuměním odborný jazyk a symbolická a grafická vyjádření informací různého typu, |
| bc. studium: efektivně využívá různé strategie učení k získání a zpracování poznatků a informací, hledá a rozvíjí účinné postupy ve svém učení, |
| bc. studium: efektivně využívá dostupné prostředky komunikace, verbální i neverbální, včetně symbolických a grafických vyjádření informací různého typu, |
| bc. studium: rozumí sdělením různého typu v různých komunikačních situacích, správně interpretuje přijímaná sdělení a věcně argumentuje; v nejasných nebo sporných komunikačních situacích pomáhá dosáhnout porozumění, |
| Výsledky učení |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| vysvětlit základní hospodářské termíny v německém jazyce |
| charakterizovat rysy odborného textu z oblasti ekonomie |
| porovnat německou a českou terminologii k danému tématu |
| zasadit vybraný hospodářský problém do širšího kontextu |
| porovnat hospodářské systémy německy mluvících zemí a České republiky v kontextu Evropské unie |
| Odborné dovednosti |
|---|
| analyzovat německy psaný odborný text z oblasti ekonomie |
| analyzovat německy psaný odborný text z oblasti obchodního či pracovního práva |
| interpretovat obsah odborného textu, grafu, tabulky apod. |
| formulovat německy vlastní názor na konkrétní problém z hospodářské oblasti |
| pracovat s terminologií z oblasti ekonomie receptivním i produktivním způsobem |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
| bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
| bc. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce, |
| bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Seminární výuka (diskusní metody), |
| Analyticko-kritická práce s textem, |
| Skupinová výuka, |
| Samostatná práce studentů, |
| Diskuse, |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Seminární výuka (diskusní metody), |
| Diskuse, |
| Analyticko-kritická práce s textem, |
| Samostudium, |
| Demonstrace dovedností, |
| Samostatná práce studentů, |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| Seminární výuka (diskusní metody), |
| Analyticko-kritická práce s textem, |
| Diskuse, |
| Samostatná práce studentů, |
| Hodnotící metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Test, |
| Seminární práce, |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Test, |
| Seminární práce, |
| Průběžné hodnocení, |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| Test, |
| Průběžné hodnocení, |
| Seminární práce, |
|
Doporučená literatura
|
-
Becker, Norbert; Braunert, Jörg; Eisfeld, Karl-Heinz. Dialog Beruf 2 : Deutsch als Fremdsprache für die Grundstufe. 1. Aufl. Ismaning : Max Hueber Verlag, 1997. ISBN 3-19-001591-0.
-
Buhlmann, Rosemarie; Fearns, Anneliese; Leimbacher, Eric. Wirschaftsdeutsch von A-Z NEU: Kommunikation und Fachwortschatz in der Wirtschaft. Berlin, 2008.
-
Conlin, C. Unternehmen Deutsch. Lehrwerk für Wirtschaftsdeutsch. Stuttgart, 2003.
-
Dudenredaktion. Duden Wirtschaft A-Z. Grundlagenwissen für Schule und Studium, Beruf und Alltag. Mannheim, 2009.
-
Eismann, Volker. Wirtschaftskommunikation Deutsch NEU. Berlin, 2008.
-
Kolektiv autorů. Kommunikation in der Wirtschaft. Plzeň, 2009.
-
Kravčenko, A. P. Deutsch für Jura-Studenten. Fenix: Rostov na Donu, 1999.
-
Thiele, Paul. Das Testbuch Wirtschaftsdeutsch NEU.Training zum Test WiDaF. Berlin, Lagenscheidt, 2008. ISBN 3468498411 - 81.
|